11-09-2013 - Mountainbiken, Nieuws

Specialized collectie 2014

Specialized presenteert de nieuwe collectie van 2014

Dit is de in UP/DOWN #3.2013 aangekondigde aanvulling van ons bezoek aan de Specialized product launch. Het aanbod van nieuw en leuk product was simpelweg zó groot dat het op de beschikbare pagina’s in de UP/DOWN niet te publiceren was. De originele tekst van het artikel staat onderaan. Bovenaan dit stuk beginnen we met de producten die de ‘papieren’ UP/DOWN niet hebben gehaald, onderaan staat de inhoud van het ‘gewone’ artikel met nog wat kleine aanvullingen en extra foto’s. 

SBC GPL Copper Mtn 2013

Specialized en medium-grote wielen:

Het onderwerp 27,5 kwam tijdens de presentatie kort ter sprake. Specialized zegt al een paar jaar te experimenteren met de wielmaat, maar nog onvoldoende winst te zien om een overstap te rechtvaardigen. Nou is dat niet zo’n hele rare statement: als je de collectie van Specialized doorneemt, beginnend bij de minste veerweg is de eerste fiets die je tegekomt met 26″ wielen de Stumpjumper EVO, een ‘gewone’ Stumpjumper is er niet eens meer met 26″ wielen. Te weinig vraag naar. Geruchten deden de ronde dat voor elke verkochte 26″ Stumpjumper er 7 29’er-versies werden verkocht. Tsja, dan kan je het ze ook niet kwalijk nemen dat ze de 26’er verwijderen uit het assortiment.

Specialized is bovendien een van de eerste merken die zichzelf volgas stortte op het uitontwikkelen van de 29’er geometrieën, onder andere met een complete 29’er ontwerpafdeling en – en dat mag ook wel eens worden gezegd – daarin hebben ze een leidende rol ontwikkeld. De laatste twee jaar is de 29’er uitvoering vna de Stumpjumper EVO hét toonbeeld van hoe goed een 29’er met wat meer veerweg kan rijden. En het lukt ze als eerste een 29’er te ontwikkelen met échte enduro-veerwegen, iets dat andere merken tot dan toe nog niet lukte. Dus je kan oprecht  afvragen of het feit dat de andere merken 27,5 omarmen wordt ingegeven omdat ze vinden dat het de betere oplossing is, of omdat het ze simpelweg niet lukt om goed rijdende 29’ers met dat soort kenmerken op de been te krijgen. Dus als Specialized hun standpunt qua 29’ers verdedigt, snijdt dat ook wel hout. Ze hebben – naast nog enkele 26’ers – een prachtige collectie van geweldig rijdende 29’ers.

S-Works XC schoen – € 329,90

61114-05_SHOE_SW-XC-MTB_TEAM-AUTHSpecialized heeft een lange traditie in het maken van erg goede mountainbikeschoenen. Dit jaar is het topmodel XC schoen onder handen genomen en heeft het bovenwerk ‘geleend’ van de S-Works wielrenschoen. Dat levert een erg lichte (geclaimd 310 gram voor een enkele schoen in maat 42) op met nog steeds voldoende grip om een paar stappen te lopen. Specialized begint dit jaar met Stiffness Indexen, deze schoen krijgt een 13.0. Op zich een loffelijk streven om binnen een fabrikant zijn lijn een indicatie te krijgen van de onderlinge stijfheid van verschillende modellen. Echter, er zijn geen ‘officiële’ afspraken hoe zo’n stijfheidsindex in elkaar zou moeten zitten of gemeten moet worden, dus erg kwantificeerbaar is het niet. Beter vergelijk je ze niet onderling met andere merken. Al helemaal niet als de schoenenmerken in de toekomst een wapenwedloop gaan houden wie de stijfste schoen bouwt. Zou een 13.0 index echt twee keer zo stijf zijn als een 6.5?

http://www.specialized.com/nl/nl/ftr/shoes/mtb-shoes/sworks-xc

 

S-Works Trail – € 329,90

61114-03_SHOE_SW-TRAIL-MTB_BLK-BLKDe trailschoenen van Specialized vinden wij nog interessanter dan de pure XC schoenen. De halfhoge Trail 110 en de afgelopen twee jaar de Rime zijn in onze ogen topschoenen voor mensen die ‘gewoon’ mountainbiken. De Rime heeft meer dan voldoende krachtoverbrenging (7.0 volgens die Stiffness Index), maar is ook erg comfortabel én heeft goede grip bij lange hike-a-bikes. Maar, met name enduro-racers, waren toch op zoek naar iets met een vergelijkbare zool als de Rime, maar dan met de krachtoverbrenging die dichter in de buurt komt van de XC schoen. Zie daar de S-Works Trail: een schoen met knalharde carbon zool, die door middel van een stevige plak rubber bescherming en grip biedt aan een knetterstijve schoen (12.0 op de beruchte Index). Misschien wat minder tot de verbeelding sprekend, maar maken het in onze ogen wel tot hele serieuze schoenen: een hele dikke rubberen teenbumper, een hoger opgetrokken rand als bescherming tussen crank en enkel. Wie wel eens zijn tenen full-speed tegen een rots heeft gereden weet hoe waardevol die soort features zijn. We denken alleen dat het prijskaartje vooralsnog de meeste mountainbikers terug naar een Rime schoen zal jagen. Het goede nieuws is dat daar gelukkig helemaal niets mis mee is.

http://www.specialized.com/nl/nl/ftr/shoes/mtb-shoes/sworks-trail

 

SWAT – Storage, Water, Tools and Air

53214-1165_TOOL_TOP-CAP-CHAIN-CARBON_BLK sBC GPL Copper Mtn 2014 – Het SWAT kettingponsje. Keurig opgeborgen in je stuurbuis inclusief opbergruimte voor een Powerlink.

sBC GPL Copper Mtn 2014SWAT staat voor Storage, Water, Air, Tools en is de benaming van een lijn producten van Specialized die op een slimme manier proberen de ‘benodigdheden’ die je bij je hebt op een rondje fietsen slim weg te bergen. Dat bestaat voor een deel uit tools die slim in een vakje in de bovenbuis zitten geïntegreerd op de nieuwe Epics of een opbergvakje dat onderaan de bidonhouder zit. Prachtig ingebouwd in de nieuwe fietsen, maar niet te gebruiken op oudere modellen (de bidon-met-opbergvak heeft drie van de gebruikelijke bidonmontagepunten nodig). Onze highlights? De Top Cap Chain Tool, een kleine kettingpons plus powerlink die zit opgeborgen in je balhoofd, de Zee Cage bideonhouder plus het EMT Cage Mount tooltje. Beiden zijn prima op elke fiets te schroeven zonder dat je extra montagepunten nodig hebt of een nieuwe Epic hoeft te kopen. SWAT kan ook in kleding zitten, zo zagen we een ondershort met bretels en zeem, voor gebruik onder een baggy bikeshort voorzien van vakken voor bidon en extra’s. Kan je toch je reservespullen meenemen zonder dat het in je broekzakken los heen en weer slingert. We hebben zo’n vermoeden dat dit pas het begin is wat we zien van de SWAT lijn en zijn erg benieuwd wat voor McGyver-oplossingen er in de toekomst nog aan zitten te komen…

Top Cap Chain Tool € 29,90

Zee Cage + EMT Cage Mount tool € 55,-

SWAT ondershort € 59,90

http://www.specialized.com/nl/nl/technology/swat

 

Rumor, een 29’er trailbike voor dames

SBC GPL Copper Mtn 2013De aparte launch van de 110mmx29’er damestrailbike was – uiteraard – niet bijgewoond door een van onze mannelijke redacteurs, maar een dame. Daarom kon ik het niet laten om een rondje op deze fiets te rijden. Ik was benieuwd of ik kon voelen hóe deze fiets is bedoeld voor dames. Ik bedoel: hoe beoordeel je een fiets die niet voor jou is ontworpen? De vrouwen bij het uitleenpunt moesten er ook een beetje om gniffelen: een man die een vrouwenfiets kwam halen. De fiets voelt meteen bij de klim lichtvoetig aan. Hij ligt lekker los onder je, heeft niet het ‘geplante’ gevoel dat je bij de Camber (de ‘mannen’-tegenhanger van deze fiets) hebt. Het is een onwennig gevoel, omdat ik juist dat andere lekker vind. Maar tijdens de klim heb ik even tijd om er over na te denken, en kom tot de conclusie dat als je wat minder kracht hebt het wel lekker zou moeten zijn. De fiets is met subtiele stuurimpulsen en gewichtsverplaatsingen te beheersen. In de afdaling ontstaat dezelfde indruk: als ik op een ‘mannen’-manier probeer om uitdagingen op de trail op te lossen (lees: er meer kracht tegenaan te gooien), druk ik de Rumor door zijn (of is het haar?) grip en vering heen. Ze wordt overpowered. In de paar kilometer die volgen, pas ik langzaam maar zeker mij rijstijl aan. Ik rijd wat subtieler, wat bedachtzamer, en probeer problemen op te lossen met finesse in plaats van met brute kracht. En dan veranderd het beeld van een overpowerde fiets, naar een hele gewillig en capabele fiets. Eentje die heel erg weinig kracht kost om ‘m zo te laten rijden en die de berijdster veel vertrouwen en comfort moet opleveren. Ik rijd al jaren met mijn vrouw en heb altijd gezien hoe zij rijdt. In dat bedachtzame, dat subtielere, herken ik opeens haar rijstijl. En ik denk dat die typisch is voor veel dames. Om op die vraag terug te komen: hoe beoordeel je een fiets die niet voor jou is ontworpen? Door open-minded te blijven en een rijstijl aan te meten die past bij de beoogde rijder. En dan kom je tot hele interessante inzichten, die eigenlijk precies hetzelfde is als bij de Camber. Ik denk dat heel erg veel dames zeer gelukkig zouden worden van hun mountainbike rondjes rijden op deze fiets.

Rumor FSR Expert €3.799,-

Rumor FSR Comp €2.499,-

Rumor FSR € 1.699,-

http://www.specialized.com/nl/nl/bikes/mountain/rumor

 

Fatboy

SBC GPL Copper Mtn 2013 SBC GPL Copper Mtn 2013 SBC GPL Copper Mtn 2013Het is alsof er een fatbom is ontploft. Waren fatbikes tot nu toe altijd voorbehouden aan wat kleinere gespecialiseerde boetiekmerken, opeens zien we véél grote merken (Trek, Kona, etc.) ook op dit segment duiken. Is er zoveel markt voor dan? Wij hebben onze twijfels. Het neemt niet weg dat je niet anders kunt dan gniffelen, grinniken en lachen als je op deze bakbeesten onderweg bent. Het rijdt domweg zó leuk en zo grappig! Bovendien hebben de mega-banden de meeste grip van alle fietsen die we tijdens de launch hebben gereden. Losse grindondergrond? Het maakt niet uit, hangen en platleggen die fiets! De banden met een minimale bandenspanning doen de rest. En Specialized zou Spesh niet zijn als ze niet een paar slimme oplossingen zou hebben losgelaten op de gevestigde fatbike-ideeën. De carbon voorvork doet erg denken aan de starre 29’er vorken die we bij Niner en Van Nicholas hebben gezien (maar dan voor een 4.6 band). De velgen zijn zeer ver opengewerkt, waardoor het gewicht behapbaar blijft. Gripshifters, zodat de versnellingen ook met handschoenen (fatbikes zijn onder andere origineel bedacht om in zachte sneeuw mee te kunnen rijden) bediend kunnen worden. De enige wanklank die je zou kunnen laten horen is dat de échte fatbikemerken alweer aan het kijken zijn naar de grotere wielmaten en de Fatboy een 26’er is. Kortom, de fatbike-puristen zullen hun neus ophalen dat het grote Specialized zich met hun kleine niche gaat bemoeien, maar ze kunnen niet ontkennen dat Specialized zijn huiswerk heeft gedaan.

Fatboy Expert €2.399,-

Fatboy € 1.799,-

http://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/fat-boy

 

AWOL – Away WithOut Leave

awolEn dan nog even snel een fiets die eigenlijk een beetje tussen alle categorieën in valt, de AWOL. AWOL is een term uit het leger die staat voor Away WithOut Leave. Oftewel, iemand die ‘m gesmeerd is van zijn post zonder de intentie om nog terug te keren. En deze fiets heeft dezelfde insteek: wegwezen. De stalen fiets heeft wél een racefiets stuur, maar de schijfremmen van een mountainbike en tire clearance tot een 29×2.2 band. Verder zijn er bevestigingsmogelijkheden voor bagagedragers en meerdere bidonhouders. Het frame biedt zelf de mogelijkheid om een belt drive te combineren met een singlespeed of bijvoorbeeld een Shimano Alfine naaf. Kortom, een rauwdauwer van een fiets om mee op avontuur te gaan. Wij vinden ‘m in ieder geval heel erg leuk!

Twee designers van de fiets hebben op de blog wearegoingawol.tumblr.com bijgehouden hoe ze de fiets hebben ingezet bij de eerst Transcontinental Race, een unsupported wedstrijd van London naar Istanbul. Ja, dat lees je goed. 3200 kilometer (want dat is het antwoord op de volgende vraag die je ging stellen).

AWOL Comp € 1.599,-

AWOL Deluxe € 1.299,-

http://www.specialized.com/nl/nl/bikes/road/awol

SBC GPL Copper Mtn 2013

 

Kort nieuws:

60214-015_HLMT_DISSIDENT-COMP_NEON-BLU-RUBBLE

– Dissident Comp helm.

Wat hebben we verder nog gezien? Een goedkopere uitvoering van de Dissident full-face helm, de Dissident Comp (€ 149,90 scheelt wel heel erg veel met € 429,90!). De alu Crave (heette vorige jaar nog Carve) modellen met een geweldig stuurgedrag in een vriendelijkere prijsrange (€ 1.199,- tot € 1.699,-) dan de hardtail Stumpjumpers. Een kleine update van de Command Post dropperpen, die als optie nu ook interne kabelgeleiding toe staat.

 

De tekst hieronder is al verschenen in UP/DOWN nr. 3-2013

sBC GPL Copper Mtn 2014– Epic World Cup

sBC GPL Copper Mtn 2014 – Cleaner dan dit wordt ‘t niet. De SWAT tool opgeborgen in de bovenbuis.

sBC GPL Copper Mtn 2014 – De MASSIVE chainstay van de Epic WC.

SBC GPL Copper Mtn 2013– Daar hangt ie dan. 8,9 kilo. Schoon aan de haak.

Hét grote nieuws bij Specialized was de introductie van de nieuwe Epic, of beter gezegd: van twee Epics. Specialized ziet de opkomst van twee soorten XC racers. Rijders die lange marathons en duurwedstrijden rijden en daar een fiets voor nodig hebben die nét iets comfortabeler en stabieler is en meer flexibiliteit biedt voor de drivetrain. Daar is vanaf nu de ‘gewone’ Epic voor. Maar ze zien ook ook racers die behoefte hebben aan een kort en zenuwachtige knalbak voor de meer explosieve XC parcoursen. Speciaal voor die mensen is de Epic WC ontwikkeld (met WC van World Cup). Een halve graad stijlere stuurhoek, 5 millimeter kortere seatstays en dus algemeen wat zenuwachtiger maar ook explosiever te rijden dan de ‘gewone’ Epic. En nou komt ie: 1x only! Daar past dus geen voorderrailleur meer op.

Hierdoor ontstond voor de ontwerpers de mogelijkheid om een kneiterdikke rechter chainstay te maken die alle kracht uit de aandrijflijn superefficënt kan doorspelen naar het achterwiel. Hoezo compromisloos? Het goede nieuws is dat die Epic WC ook zo rijdt. Hard en compromisloos. En dat is precies wat je graag wil van zo’n gruwelijk racebak. Grappig genoeg was de zenuwachtigheid van de fiets inspirerend. Het motiveert je om kneiterhard te rijden. Als een soort hazenwindhond die staat te bibberen op zijn pootjes. Bloedsnelle pootjes, dat wel. Als we de twee Epics naast elkaar houden waren wij eigenlijk meer fan van de WC. De ongenadige toewijding aan racen is precies wat de Epic zou moeten zijn. Oh, ja: een Epic WC S-works in Large weegt uit de doos (zonder pedalen of bidonhouder) 8,9 kilo. Wij zijn meestal niet zo van het geweightweenie, maar hier worden we wel een beetje stil van. Het bijbehorende prijskaartje ook trouwens.

S-Works Epic FSR Carbon WC €8.299,-

S-Works Epic FSR Carbon € 8.499,-

‘Gewone’ Epics zijn geprijsd van € 2.699,- tot € 5.999,-

http://www.specialized.com/nl/nl/bikes/mountain/epic

De grote presentatie van Specialized en de enorme testvloot die klaar stond stelde ons wel in staat om eens back-to-back door het deel van het Specialized assortiment te rijden dat wij heel interessant vinden. In oplopende hoeveelheid veerweg:

 

Camber en Camber EVO

SBC GPL Copper Mtn 2013– De ‘gewone’ Camber ript al lekker.

SBC GPL Copper Mtn 2013– Maar de nieuwe Camber EVO in alu leek wel specifiek ontworpen op het terrein hier. Wat een knalbak!

We begonnen met de vernieuwde carbon Camber (die qua geometrie precies hetzelfde is als de alu variant), een 110 millimeter allround trailbike. Eigenlijk gewoon een ‘mountainbike’ dus. Wie had gedacht dat 29’er wielen en ‘maar’ 110 millimeter veerweg zó leuk kunnen zijn?! We hebben het wel eens eerder gezegd, maar meer Nederlanders moeten deze (of een dergelijke) fiets eens uitproberen. Wij zien op de vaderlandse routes teveel mensen op crosscountry racers rondrijden die veel gelukkiger zouden worden van een dergelijke fiets. Waarschijnlijk niet omdat ze dan sneller zijn, maar vooral omdat hun rondjes er leuker van worden. Wil je nog meer leuk? Dan moet je bij Specialized de EVO versies pakken van die fiets die je al leuk vond. Het zijn de bestaande modellen on steroids. Zo ook de Camber EVO: breder stuur, kortere voorbouw, dikkere banden, 10 millimeter veerweg extra voor en achter. Een knalrecept. Dit is een hele leuk én snelle enduro/trail/allroundfiets voor de ‘lage landen’. Er is een carbon versie, maar wij denken dat de meeste mensen budget-gedwongen voor de alu zullen gaan. En die vonden wij zo goed rijden, dat je daar niet voor hoeft te schamen!

Camber FSR van € 1.699,- tot € 5.199,-

S-Works Camber FSR € 7.999,-

Camber FSR EVO € 2.599,-, Camber FSR Expert Carbon EVO € 5.199,-

http://www.specialized.com/nl/nl/bikes/mountain/camber

 

Stumpjumper FSR EVO 26’er en EVO 29’er

SBC GPL Copper Mtn 2013– Ga maar vast een nier aanbieden op de zwarte markt. Deze supervette chrome-kleur is alleen te krijgen op de carbon uitvoering van de Stumpjumper EVO 29’er.

De Camber werd vorig jaar al niet meer in een 26″ uitvoering gemaakt. De fiets boven de camber, de ‘gewone’ Stumpjumper komt vanaf dit jaar alleen nog maar in 29″. Het gerucht deed de ronde dat voor elke verkochte 26″ Stumpy er 7 werden verkocht (!) van de 29’er versie. Kennelijk zit Stumpjumper-rijders niet meer te wachten op 26″. We reden op een 26″ en 29″ versie van de Stumpjumper EVO en – ondanks een licht nostagisch gevoel – moeten we ook hier toegeven: de 29″ is, in ieder geval op het typische all-mountain terrein dat we hier rijden, een fijnere fiets. Gecontroleerder, sneller en met meer overtuiging walst de fiets door het terrein. De speelsheid van de 26″ slaat in zo’n directe vergelijk tussen deze twee broertjes door naar een ongewenste zenuwachtigheid.

Stumpjumper FSR Comp EVO 26 € 2.699,- en Stumpjumper FSR Comp EVO 29 € 2.799,-

Stumpjumper FSR Expert Carbon EVO 26 en Stumpjumper FSR Expert Carbon EVO 29 € 5.299,-

http://www.specialized.com/nl/nl/bikes/mountain/stumpjumper-fsr

 

Enduro FSR 26’er en 29’er

SBC GPL Copper Mtn 2013 SBC GPL Copper Mtn 2013– De 26’er in het veld en de 29’er op een standaard. We hebben ze allebei gereden en dit is de enige 26-29 vergelijking die nog niet overduidelijk uitviel in het voordeel van de grote wielen.

Is het dan een en al gejubel over 29’ers? Nee, niet helemaal. Want de rondjes die we reden op een 26″ en 29″ Enduro (de 29″ stond al heel erg lang op ons wensenlijstje om te rijden, maar dat was tot op heden vanwege extreem lage beschikbaarheid nog niet gelukt) laten zien dat de 29’er-overheersing bij een dergelijke hoeveelheid veerweg wat ons betreft nog niet zo uitgekristalliseerd. Beide Enduro’s zijn geweldige fietsen. Maar zo overtuigend als de 29’er overheerst bij de Stumpy doet ie dat niet bij de Enduro, maar er is zeer overtuigend nog een tijd en een plaats voor de prachtige speelsheid van de 26’er Enduro. En toch, toch… Bij een gemiste lijn tijdens de rit op de 29’er enduro rijd ik – ongewenst – van de singletrack af het bos in. En als ik dan in de ankers moet om te voorkomen dat ik in een boom knal sta ik te kijken hoevéél snelheid er uit de fiets moet verdwijnen voordat ik een beetje stil sta. De snelheid ligt veel hoger dan je op je routine aanvoelt. Dus de 26’er voelt wel leuker en speelser, maar als het op flat-out speed aankomt (als je bijvoorbeeld enduro aan het racen bent) zou het best wel eens kunnen dat de 29’er aan het kortste eind trekt.

Enduro FSR Comp 26 of 29 € 2.999,- tot Enduro FSR Expert Carbon 26 of 29 € 5.299,-

http://www.specialized.com/nl/nl/bikes/mountain/enduro

 van