20-07-2020 - Wielrenblad, Leesvoer

Specialized Diverge Comp 2020 review

Als je de nieuwe Specialized Diverge Comp Carbon 2020 van een afstandje bekijkt verwar je hem zomaar met het vorige model, maar bij nadere inspectie wordt snel duidelijk dat Specialized zich er bepaald niet makkelijk vanaf heeft gemaakt. De Diverge 3.0 beschikt over een aantal mooie innovaties, waaronder een vooruitstrevende geometrie.

Aangezien ‘gravel’ allang geen nichemarkt meer is, komt de Specialized Diverge in maar liefst acht verschillende uitvoeringen naar Nederland. Waaronder drie aluminium modellen vanaf 1.049 euro en natuurlijk de tien keer zo dure S-Works variant. De Specialized Diverge Comp Carbon 2020 is wat ons betreft echter het meest interessante model, om een aantal redenen. Zo beschikt hij over het Fact 9r-frame, dat slechts honderd gram minder weegt dan het Fact 11r-frame van de S-Works. Ook beschikt hij over een andere Diverge-feature, die je op goedkopere modellen niet vindt: de FutureShock 2.0-vering in de stuurbuis. Deze is overgewaaid van de Roubaix en is, in tegenstelling tot de FutureShock 1.5 van goedkopere modellen, voorzien van een oliedemper en hij is bovendien instelbaar. Ook heeft hij het SWAT-opbergcompartiment in de schuine buis, iets wat bij de goedkopere modellen ontbreekt. Tot slot hebben de duurdere modellen van de Specialized Diverge alledrie een one-by groep met bijbehorende mega-cassette, wat in ons vlakke landje betekent dat je een aantal best handige verzetten mist.

Specialized Diverge Comp

De voornaamste wijziging in de geometrie is het aanzienlijk langere frame: de reach is toegenomen met dertien millimeter. Om eenzelfde zitpositie te behouden rijd je de Specialized Diverge Comp 2020 dus met een kortere stuurpen, wat meteen het stuurgedrag weer wat directer maakt. Tevens is de balhoofdbuishoek minder steil en de vorksprong groter, wat samen met de wat langere achtervork voor een aanzienlijk grotere wielbasis zorgt. Doel: maximale stabiliteit. Tegelijk is het bracket juist iets omhoog gekomen voor extra wendbaarheid, maar ook zodat de iets kleinere 650B-wielen gebruikt kunnen worden, waarvoor de Diverge 2.0 te laag was.

Maar niet alleen de geometrie van het frame is nieuw. Voor maximale bandenspeling bestaat de vork ter hoogte van het crankstel nu uit een dun, massief stuk carbon, waardoor de Specialized Diverge Comp 2020 probleemloos 700×47 millimeter banden verstouwt. Tevens heeft het Press Fit trapaslager plaatsgemaakt voor een ‘ouderwets’ geschroefd BSA trapaslager, om de kans op kraken en andere betrouwbaarheidsproblemen zo klein mogelijk te maken. Met zes bevestigingspunten voor bidons en daarnaast nog de nodige schroefoogjes voor onder andere spatborden en dragers, zit het qua reisvaardigheid zeker snor. Mooi is dat al deze zaken netjes zijn af- en weggewerkt, zodat het frame er toch clean uitziet.

De wat apart ogende CG-R-zadelpen van de vorige Diverge is vervangen door de gloednieuwe Roval Terra-pen. Deze ziet er een stuk conventioneler uit, maar belooft minstens zo veel vibraties te dempen, bij een lager gewicht. De kleur van de testfiets heet voluit Satin Carbon/Smoke/Chrome/Clean, het komt er in de praktijk op neer dat de fiets niet echt een kleur heeft anders dan die van het carbon zelf. Op sommige plekken is de tekening van de onderliggende carbonstructuur goed te zien, het geeft een lekker rauwe uitstraling. Het SWAT-compartiment en de dikke onderbuis zullen bij niet-kenners e-bike-vermoedens op kunnen roepen. Mooi is dat de skinwall Pathfinder Pro-banden toch een beetje kleur toevoegen. Overigens zijn het geen echte skinwalls: er zit wel degelijk rubber op de wangen, alleen is het transparant, waardoor je het karkas wel ziet, maar deze toch beschermd is. Geen gek idee, gezien het soort fiets dat de Specialized Diverge Comp 2020 is.

Specialized Diverge Comp

Feestvreugde op de Specialized Diverge Comp 2020

Dat is de fiets, maar hoe rijdt hij? Rechtdoor over grof gravel, met het gas erop, valt met name het enorme comfort op. De Future Shock komt hier fantastisch tot zijn recht, maar ook de Terra-zadelpen doet goed werk, waardoor de voor- en achterzijde qua comfort mooi in balans voelen. Ook het prettige Power-zadel draagt bij aan de comfortbeleving. Het verschil met de vorige Diverge wordt echter pas opvallend als je de trails op gaat, want deze Diverge 3.0 geeft je een bak vertrouwen. Het langere frame maakt dat je gevoelsmatig meer ‘in’ de fiets zit in plaats van er half voor hangt, zoals bij een racefiets. Het geeft een uiterst zeker gevoel, waardoor je voor je het weet de grenzen van de grip opzoekt. Zelfs op en over die grens blijft de Specialized Diverge uiterst controleerbaar, waardoor driften of slippen zelden reden voor paniek is en juist vooral de feestvreugde verhoogt. Op de verharde weg is het desalniettemin nog steeds prima leven met de Diverge, niet in de laatste plaats omdat de Future Shock 2.0 nagenoeg helemaal uitschakelbaar is. De Specialized Diverge Comp 2020 is dankzij alle techniek geen vedergewicht, maar is prima op snelheid te krijgen en houden. De Shimano GRX rx810-groep matcht uitstekend met de Diverge, met name door de ideale 31/48-vertanding van het crankstel en ook omdat mechanisch schakelen past bij een fiets die gemaakt is voor onbezonnen plannen op onherbergzame plekken.

Specialized Diverge Comp

Waar veel gravelbikes op singletrack soms een beetje voelen alsof je een mes naar een pistoolgevecht hebt meegenomen, is de Specialized Diverge 2020 er helemaal in zijn element. Aangezien je daar op de verharde weg niet of nauwelijks een prijs voor betaalt is de Diverge een ideale, zij het prijzige, keuze als je een fiets zoekt die (bijna) overal inzetbaar is.

Frame: FACT 9r carbon, geschroefd BB, 12x142mm steekas, flat-mount disc Voorvork: Future Shock 2.0, 12×100 mm steekas, flat-mount disc Shifters: Shimano GRX 810, mechanisch Remmen: Shimano 105 R7070, flat-mount disc Stuur: Specialized Hover, 103mm drop, 70mm reach, 12º flare

Stuurpen: Specialized 3D-forged alloy, 4-bolt, 7gr
Zadel: Specialized Power Sport, holle Cr-Mo rails
Zadelpen: Roval Terra, 27,2 mm, 20mm Offset
Wielen: DT Swiss G540 velg, 24mm intern, 24h v+a, Specialized naaf, centerlock disc
Banden: Pathfinder Pro, 2Bliss Ready, 700x38mm
Crankset: Shimano GRX RX810-2 48/31t
Voorderailleur: Shimano grx rx810, braze-on
Achterderailleur: Shimano grx rx810, 11-speed
Cassette: Shimano Ultegra, 11-speed, 11-34t Gewicht: 9,7 kg (exclusief pedalen)
Info: specialized.com


De nieuwste uitgave van Wielrenblad kun je bestellen in de Soul Webshop. Losse exemplaren zijn ook weer verkrijgbaar in de betere boekhandels. Ook is Wielrenblad #2 2020 beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van Wielrenblad. Dan ontvang alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!

 van