Specialized Diverge STR – Review
Als Specialized iets nieuws aankondigt op gravelgebied is het tóch altijd een beetje spannend. Ze zijn in Morgan Hill niet bang om de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok te gooien. En nu blijkt de nieuwste innovatie binnen de Diverge-lijn zo’n knuppel. Specialized Diverge STR is typisch Specialized dat weliswaar een hightech buigende en gedempte carbon knuppel. Maar nog steeds een knuppel.
Als Specialized iets nieuws aankondigt op gravelgebied is het tóch altijd een beetjes pannend. Ze zijn in Morgan Hill niet bang om de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok te gooien. En nu blijkt de nieuwste innovatie binnen de Diverge-lijn zo’n knuppel. Typisch Specialized is dat weliswaar een hightech buigende en gedempte carbon knuppel. Maar nog steeds een knuppel. Waar gaat het om? Aanvullend op het huidige aanbod van de Specialized Diverge STR, die bij de presentatie al informeel de ‘hardtail Diverge’ wordt genoemd, komt er een model met daarachter de mysterieuze afkorting STR. Dat staat voor Suspend The Rider, wat Specializeds visie weergeeft: de rijder isoleren van de oneffenheden tijdens het gravelen. Aan de voorkant gebeurde dat al met de Future Shock-suspension die in het balhoofd zat. De achterkant krijgt nu zijn eigen Future Shock.


Future Shock
De Future Shock Rear bestaat uit een losse carbonpijp die in de zadelbuis valt, een soort losse zadelpen, maar dan zonder klem bovenaan. In deze pijp, de zogenaamde framepost, wordt dan een gewone zadelpen geklemd. De framepost wordt– vergeleken met een normale zadelpen – héél laag vastgeklemd, ter hoogte van waar normaal de voorderailleur of bidonhouder zit. Omdat de zadelbuis waarin de framepost valt taps uitloopt kan de framepost onder belasting van zijn berijder naar achteren veren, zodat oneffenheden kunnen worden opgevangen. Om te voorkomen dat je opeen soort carbon pogostick zit ligt in de bovenbuis een kleine demper die verbonden is met de framepost. Deze zorgt voor de demping. Klinkt complex? Is het misschien ook een beetje, maar het geheel is heel mooi weggewerkt. Het is afgeschermd en ziet er doordacht uit.
De hamvraag is natuurlijk: hoe rijdt het? Doormiddel van een schakelaar op de demper kan je de vering nagenoeg blokkeren, half open zetten of geheel openen. Tot zover niets geks, en het werkt zoals ze zeggen. Die schakelaar vinden om hem te openen als je volle bak een ruige strook op rijdt is een stukmoeilijker. Maar in de praktijk werkt het systeem zo goed dat hij al snel volledig open blijft.
De grootste verrassing komt op rechte stukken met oneffen ondergrond, grind, oud asfalt, bosgrond. Hoe groter de puinhoop, des te beter gaat de Specialized Diverge STR. De aandrijving voelt ondanks de overduidelijk verende kont van de fiets nog steeds direct en hard. Het concept om alleen de berijder en niet de fiets verend te maken ten opzichte van de ondergrond, is perfect. Met veel druk op de pedalen denderen we al zittend door op stukken waar je normaal af en toe de billen even moet optillen (en die druk op de pedalen iets moeten laten gaan). Als nel worden juist de ruige stukken opgezocht om de functionaliteit van de Future Shock echt goed op de proef te stellen. Zo goed werkt het.


Fully
Bij een stukje mountainbikeroute merk je het ook. Op secties waar je normaal de pedalen stil zou houden om te gaan staan en de oneffenheden te nemen met je kont uit het zadel, blijf je nu zittenen stamp je door. Het maakt het concept van ‘underbiken’ – expres bepaald terrein rijden op een fiets die daar te licht voor zou zijn – extra leuk. Want de Specialized Diverge STR is eigenlijk helemaal niet te licht op deze stukken. Het doet denken aan een hele lichte full-suspension mountainbike, maar als je het achterwiel bij grote boomwortels optrekt of over een bobbel heen wipt, dan voel je opeens dat deze fiets véél lichter is dan de fully waar je op denkt te rijden. En vergeet niet dat het stuur ook nog steeds gedempt is opgehangen. Kortom, de hele fiets vangt elke hobbel van onderaf op.
De voorste helft van de Specialized Diverge STR is overigens identiek aan die van de hardtail Diverge, het verschil zit in de achterste helft. Specialized zelf zegt dat het STR-systeem ongeveer 400 gram toevoegt aan het gewicht van de frameset.
De normale Diverge blijft ook in de lijn, maar enkele van de topmodellen worden vervangen dooreen STR-versie. Alle STR-versies zijn one-byonly, dus geen voorderailleurs meer, en elk is voorzien van Sram AXS-aandrijflijnen. De framepost komt in negen verschillende varianten die zijn afgestemd op het gewicht van de rijder. Elke maat Diverge STR wordt geleverd met twee frameposts, die elk ook nog eens op twee buig karakteristieken ingesteld kunnen worden. De indeling van framepost-versies oogt zéér weloverwogen en uitgedacht. Voorafgaand aan de test moesten we ons gewicht en rijstijl opgeven en heeft Specialized ‘onze’ Diverge STR’s voorzien van de beste frame-post. Het voelde eigenlijk meteen heel gebalanceerd en tijdens de relatief korte rit was er nooit het gevoel dat de vering niet klopte.

Verder is de Specialized Diverge STR voorzien van ruimte voor banden van maximaal 47 millimeter breed, is er SWAT-opbergruimte in de onderbuis en beschikt het frame over alle gangbare montagepunten voor bikepacktassen en extra bidons.
De Specialized Diverge STR is een super interessant concept voor drie types gravelrijders. Ten eerste voormensen die graag met hun gravelbike de randjes opzoeken van wat er mogelijk is qua ondergrond, de fanatieke underbikers. Het tweede type zijnde mensen die (extreem) lange onverharde ritten maken. Reken maar dat je er na honderd of tweehonderd kilometer op een STR een stuk frisser bijzit dan op een fiets zonder vering. Ten derde – en deze gedachte ontsprong pas een paar dagen na de test – mensen met rugklachten hebben nog weleens last van hun rug na het in het zadel blijven zitten op oneffen ondergrond. Nu is dat niet bij iedereen aan de orde, maar als jij je hierin herkent moet je zeker eens dat proefrondje op een STR maken.
- Frame: Diverge Fact 11r carbon
- Voorvork: Future Shock 2.0 w/ Damper
- Shifters: SRAM Rival eTap AXS
- Remmen: SRAM Rival eTap AXS
- Stuur: Specialized Adventure Gear Hover
- Stuurpen: Future stem
- Zadel: Body Geometry Power Expert
- Zadelpen: S-Works Carbon seat post
- Wielen: Roval Terra C
- Banden: Tracer Pro 700×42
- Crankset: SRAM Rival 1 Wide
- Achterderailleur: SRAM GX Eagle AXS
- Cassette: SRAM NX Eagle PG-1230, 11-50t
- Prijs: € 7500
Tekst: Bas Rotgans
Foto’s: Joris Knapen
Klik hier voor meer informatie over Specialized Diverge STR!
Voor meer wielernieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van SOUL en volg ons op Facebook en Instagram!