14-04-2020 - Mountainbiken, Nieuws, Leesvoer

Specialized Enduro 2020 – Review

Wat hebben Jeep, Maxi-cosy, Paracetamol, Post-it, Brinta, Chocomel en de Specialized Enduro gemeen? Dit zijn allemaal merk- of modelnamen die in onze taal zo zijn ingeburgerd dat mensen ze als soortnaam zijn gaan gebruiken. Het is de natte droom van elke brand-marketeer. Dit is alleen haalbaar wanneer jouw naam aan de bakermat van een nieuwe revolutie staat. In 1999 bracht Specialized zijn eerste Enduro bike uit om het gat tussen crosscountry en downhill te vullen, of beter gezegd, de eerste fiets waar je up en down mee kon rijden. Is nu, twintig jaar later, het nieuwste model van de ‘s’ in de categorie met dezelfde naam nog net zo revolutionair als toen? Redacteur Michiel Rotgans zocht het voor ons uit en heeft de Specialized Enduro getest.

Tekst & beeld : Michiel Rotgans

Specialized Enduro 2020 review

Specialized updates

We moesten eerst ons huiswerk doen om deze review te maken. Specialized dropt meer Enduro’s dan Lil Kleine rapt over hoeveel succes en geld hij heeft. Terugkijkend zijn de laatste updates in respectievelijk 2010, 2012, 2015, 2017 en 2018 geweest. Puur subjectief vond ik die laatste twee een beetje tegenvallen, niet dat het geen goede mountainbikes waren, maar de categorie was aan het veranderen en Specialized was niet meer zo vooruitstrevend in de wereld die ze zelf hadden gecreëerd. De fietsen deden meer denken aan trailbikes waar je ‘boven’ de wielen zit dan aan mini-downhillfietsen waar je als het ware meer ‘tussen’ de wielen zit.

Specialized maakt altijd efficiënt trappende fietsen met lage bottombrackets en korte chainstays, heel lang of slack zijn ze nooit geweest. Zelfs binnen de eigen stal bleek de huidige Stumpjumper meer up-to-date en ontstond veel overlap met zijn grote broer. En zeker de Evo-variant wist de harten van menig ‘early-geometry-adapters’ te winnen. Ook de concurrentie zat niet stil en dus werd het tijd voor een massale update.

Specialized Enduro 2020 review

Wijziging in de lay-out

Al vanaf een kilometer afstand zien we de twee grootste wijzigingen in de lay-out van het frame van de Specialized Enduro. Het X-wing ontwerp is komen te vervallen en de demper is naar beneden verplaatst. Internetcritici merkten terecht op dat hij op zo’n nieuwe Santa Cruz zou lijken, maar die zou op zijn beurt weer op een Specialized Demo lijken. En daarvoor had je merken als Commencal, die op zijn Meta’s de shock in de buurt van de trapas plaatste. Dit boeit allemaal verder niet, want de plek van je shock zegt niet zo veel over veereigenschappen als de ligging van je draaipunten.

Een Santa Cruz Megatower blijft gewoon een VPP en deze Specialized Enduro is nog steeds een good ol’ FSR Horst Link, zoals we al sinds jaar en dag gewend zijn van Specialized. Het argument voor de wijziging van demper-plaatsing berust op snelheid. Voor de engineers was snelheid het sleutelwoord in alle ontwerpbeslissingen van dit project. Het doel was om de ‘axle-path’ bij impact meer naar achter te laten bewegen. Dat zou ervoor zorgen dat de rijder minder gehinderd zou worden en dus soepeler zou dalen. Tevens is snelheid de reden waarom er geen 27,5” en aluminium versie van de Specialized Enduro 2020 beschikbaar komen. Vooralsnog…

Specialized Enduro 2020 review

170 millimeter veerweg

De nieuwe endurofietsen (lees: mini-dowhillers) komen allemaal met zo’n 170 millimeter veerweg voor en achter, zo ook deze Specialized Enduro. Een aantal jaar geleden leek dat nog onmogelijk, zeker op een 29’er, maar vandaag de dag is het de standaard. Sinds de start van Up/Down testte ik elke maand nieuwe modellen, de laatste jaren is dat wat minder. Wat me nu des te meer opvalt is hoe enorm het inzetbereik van elke fiets binnen zijn categorie toeneemt. Hierdoor verschuiven de grenzen van wat je met een fiets kan bereiken.

Zo zijn er XC’ers waar je prima gnarly trails mee kan rijden en enduro bikes die klimmen als trailbikes, maar totaal niet misstaan in een bikepark. Moraal van het verhaal is: de 170 millimeter mtb van nu is niet meer die gekke freerider van vroeger. Ik klim liever duizend hoogtemeters op deze Enduro dan op een Stumpjumper van vier jaar geleden. Laat dit getal je dus niet gek maken door te denken dat je te veel veerweg hebt. Als veerweg je niet in de weg zit tijdens bijvoorbeeld het klimmen, dan is het altijd alleen maar handig voor als je nog in moet komen op de eerste dag van je vakantie, als je moe bent of voor dat stukje zwarte trail in het bikepark. Deze vooruitgang is een optelsom van innovatie in materiaal, vering en design. Uiteindelijk is de consument de winnaar.

Specialized Enduro 2020 review

Framematen

Doordat dropperpennen steeds langer zijn geworden (tot wel twintig centimeter) is het een beetje nutteloos om framematen te vergelijken op basis van beenlengte ten opzichte van de afstand tussen trapas en zadel. Heb je langere benen dan zet je er toch gewoon een langere pen in? Het is zinvoller om appels met peren te vergelijken uitgaande van de ‘reach’, de afstand van het zadel (eigenlijk de verticaal afgeleide van je trapas) tot aan je stuurpen.

Specialized introduceerde op de Stumpjumper Evo al ‘style-specific sizing’. Een korte mountainbike is speelser en wendbaarder, een lange mountainbike is stabieler en sneller op rechte stukken. Met mijn 1 meter 78 zou ik voor zowel de maat S3 als S4 kunnen gaan. Wat blijkt, vroeger ging ik voor een L en nu heb ik aan een S3 genoeg. Deze nieuwe maatvoering maakt het kiezen misschien niet makkelijker, maar als je er even over nadenkt is het wel logischer.

Specialized Enduro 2020 review

Hoe rijdt de Specialized Enduro 2020?

We hebben nu genoeg gepraat over facts, hoe rijdt de nieuwe Specialized Enduro 2020 eigenlijk? Wat is onze review over deze Enduro 2020 bike? We namen deze mountainbike mee naar de Azoren, een eilandengroep in het midden van de Atlantische Oceaan. Daar kun je lekker biken door de jungle en op de randen van vulkaankraters, redelijk episch. Ondanks dat de Specialized Enduro 2020 doet vermoeden dat het een extreme mountainbike is, blijkt het tegendeel waar. Het voelt als een soort van thuiskomen. Je zou denken dat een 63,9 graden balhoofd te slack is, maar daar heb ik mij gedurende de week geen enkele keer aan gestoord. Slacke fietsen klimmen prima, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, voorwaarde is wel dat je een steile zithoek hebt.

Ik ben niet heel technische op het gebied van veercurves, maar heb wel een mening over wat het voor mij doet. En man, Specialized heeft het weer voor elkaar gekregen om een klimmonster te creëren die de berg op schiet. Ik heb de hele week mijn demper geen enkele keer dichtgedaan. Mede doordat deze zo ver weg gepropt zit en moeilijk te bereiken is. En eerlijk gezegd, ik had hem ook niet nodig, ondanks mijn zware rugzak. Dit noem ik nu vooruitgang in framedesign.

Specialized Enduro 2020 review

Afdalingen met de Enduro 2020

En dan de review over afdalingen. Dat hij het goed zou doen zal niemand verbazen. Wat bij mij vooral is blijven hangen is hoeveel zekerheid de Enduro inboezemt. Ergens reed ik blind achter de gids een steile helling af en ondanks dat het echt een spannend stuk was heb ik me geen moment onveilig gevoeld. Dit is meteen de reden waarom je anno 2019 een slacke, lange fiets wilt. Dergelijke bikes zijn stabiel en veilig. Of je dit gegeven omzet in snelheid of in minder crashes, dat is aan jou.

Vier carbon-modellen van de Enduro

Er zijn van deze Specialized Enduro vier carbon-modellen beschikbaar: Comp (4.999 euro), Elite (5.999 euro), Expert (6.999 euro), S-Works (10.999 euro). Laatstgenoemde heeft ook een carbon swingarm, een volledig elektronische groep en seatpost. Qua afmontage zit het altijd snor bij Specialized. Nee, je krijgt niet zoals bij de Duitse direct-merken het beste van het beste voor je 5K, maar de keuze van onderdelen is gewoon slim. Spullen die stuk voor stuk werken en lang meegaan. En nog even een shout-out naar het Specialized-rubber, de Butcher Grid trail in 2.6 doet niet onder voor zijn concurrenten Maxxis, Schwalbe en Continental.

En waarom zou een Specialized dan iets meer mogen kosten dan bikes van tal van andere merken? Eén woord: verfijning. Het zit hem juist in al die kleine vernuftige details waarom deze Specialized Enduro op en over andere bikes in zijn segment gaat. Zo beschikt de Mountainbike over een SWAT-door om tools en onderdelen in je onderbuis te bewaren, een minitool onder je stem cap, die eruit popt. De bescherming op je chainstay maakt ‘chain slap’ tot het verleden en de kabelgeleiding is beter, mooier en stiller uitgevoerd dan bij elk ander merk. Naar mijn bescheiden mening is dit een van de mooiste endurofietsen en staat hij te trappelen om het naar hem vernoemde segment weer enkele seizoenen aan te voeren.

Specialized Enduro 2020 specificaties

  • Frame: Full-carbon Specialized
  • Groepset: SRAM GX Eagle, 12-speed t
  • Trapas: SRAM DUB, threaded BB
  • Stuur/stuurpen: Specialized
  • Zadel: Specialized Body Geometry Myth
  • Zadelpen: X-Fusion Manic
  • Wielen: Traverse Carbon 29
  • Banden: Specialized Butcher
  • Crankset: SRAM Descendant
  • Cassette: 10t-50t
  • info specialized.com
  • Prijs: € 6.999,-

Meer lezen? De volledige test of review van de Specialized Enduro 2020 lees je ook in UP/DOWN #5 2019. Word abonnee van UP/DOWN zodat je het nieuwste magazine als eerste ontvangt en geen artikel meer hoeft te missen. Losse uitgaven van UP/DOWN of Wielrenblad kun je ook bestellen in de Soul Webshop. Digitale uitgaven kun je vinden in de Soul Kiosk App, zodat je UP/DOWN ook via tablets of smartphones kunt lezen. Voor meer informatie over de Specialized Enduro 2020 kun je ook terecht op de website van Specialized. Volg ons op op Facebook en Instagram!

 van