Specialized Renegade Control T5 – Rubberfetish
Specialized heeft zijn XC-banden vernieuwd, zowel de Renegade, de Fast Trak als de Ground Control. De eerste twee zijn echte wedstrijdbanden, de Ground Control kan worden ingezet in een meer divers terrein. Wij namen de vernieuwde Renegade, gemaakt voor droge en harde trails, mee op pad.
We testen de Specialized Renegade Control T5 in de maat 29 x 2.35 op de mountainbikeparcoursen van Zandvoort en Spaarnwoude. In Zandvoort liggen de trails in de duinen en deze ondergrond is in de zomerperiode erg mul. Spaarnwoude heeft hoofdzakelijk een harde ondergrond met een losse bovenlaag. Dus de ideale omstandigheden om deze banden eens goed aan de tand te voelen in beide condities.
We rijden deze banden tubeless, dit gaat heel eenvoudig. Met 120 milliliter Orange Seal in beide banden zijn ze – met behulp van een compressor – zonder problemen direct tubeless.
Nieuw Specialized rubber
Wat we zien is dat voornamelijk de noppen aan de zijkanten zijn aangepast, deze zijn nu kleiner en bestaan eigenlijk uit een nopje in een nopje. Dit noemt Specialized Block-in-Block en het moet zorgen voor meer stabiliteit en grip: de binnenste nop zorgt voor grip, de buitenste voor de stabiliteit. Dit ontwerp moet er tevens voor zorgen dat je op zowel smallere als bredere velgbreedte dezelfde performance krijgt. De Renegades zijn verkrijgbaar in drie verschillende karkassen, S-Works, Control en Grid. Eerstgenoemde is de lichtste en tevens gevoeligste band, de Grid is een stuk lekbestendiger en zwaarder.
De Renegade is in de line-up van Specialized de band met het snelste loopvlak, met recht een XC-band. Het loopvlak heeft een vlak noppenpatroon dicht op elkaar, wat resulteert in een lage rolweerstand, maar het maakt hem daardoor ook minder veelzijdig. Natte of modderige omstandigheden zijn niet aan deze band besteed. De band komt tot zijn recht op een trail met een harde ondergrond. Het patroon loopt vrij ver door naar buiten en de nop is op de schouder ook wat hoger. Mocht de bovenlaag wat losser zijn, dan geven deze zijnoppen in de bocht genoeg vertrouwen.
Prijs
Maar waar staat nu die T5 voor? T staat voor ‘Tread Compound’ en het cijfer 5 geeft op een schaal van 1 tot 10 de mate van demping en tractie aan. De band is ook verkrijgbaar in een T7-variant, deze biedt meer grip (wat ten koste gaat van de duurzaamheid). Het S-Works-karkas heeft een T5-loopvlak en T7-noppen. Over demping niet te klagen, wij reden de 2.35-uitvoering met de voorgeschreven minimale druk van 25 psi / 1,7 bar, het dreef de banden met gemak over de mulle trails in Zandvoort.
In Spaarnwoude had de band wat meer moeite. Wat opvalt en ook merkbaar is, dat is de relatief lage 60 tpi, vooral bij hogere snelheden met een wat lossere bovenlaag. Hier en daar wordt het nogal sketchy, vooral aan de voorkant, waar hij niet genoeg grip houdt. Daarentegen zorgen de Gripton® T5-rubbercompound en het Control-karkas voor een topversnelling, een gemakkelijk klim en een goede lekbescherming. Met 645 gram is het gewicht van de banden laag te noemen. Als het gaat over prijsstelling steken ze er met kop en schouders bovenuit: 39,90 euro voor de Control-band is een zeer scherpe prijs.
Conclusie
Snelle betrouwbare banden die bij uitstek geschikt zijn voor droge en harde ondergronden. Als voorband minder geschikt voor hoge snelheden in combinatie met een losse bovenlaag. En ten slotte een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit.
Voor meer informatie over deze nieuwe banden ga dan naar Specialized.com.
Tekst en foto’s door Ritsaert Cluistra
Deze review staat in het laatst gepubliceerde Magazine: UP/DOWN #3 2021. Deze kun je bestellen in de Soul Webshop. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van UP/DOWN. Dan ontvang je alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!