14-10-2020 - Wielrenblad, Leesvoer

Specialized Rhombus Pro review

Met de derde generatie van de Specialized Diverge lanceerden de mannen en vrouwen van de grote witte S ook meteen een nieuwe gravelband, Specialized Rhombus Pro. Standaard vind je deze banden al terug op de EVO-modellen uit de Diverge-lijn, dit zijn de aluminium modellen met een MTB-stuur. Dit is de goede hint naar het inzetbereik van de Specialized Rhombus Pro: voor wanneer het allemaal wat heftiger wordt. Hij is er dan ook alleen in een 42 millimeter-versie. Ter vergelijking, de dropbar-modellen uit de Diverge-lijn komen standaard met de meer allround 38 millimeter Pathfinder-band. De Specialized Rhombus Pro heeft hetzelfde drielaags Endurant 60TPI karkas, Gripton rubbermengsel en Blackbelt lekbeschermingslaag, maar een veel agressiever profiel. In het midden van de band ligt een doorlopend patroon van noppen dicht op elkaar, die meer naar de zijkant toe steeds verder van elkaar komen te liggen. Qua van deze Specialized Rhombus Pro gewicht betaal je wel een prijs voor de extra tractie, 580 gram voor een 700-42 uitvoering.

De montage van de Specialized Rhombus Pro verliep bij ons vlekkeloos, altijd prettig wanneer het geliefde plop-geluid zonder al te veel problemen ten gehore komt. Met name op MTB-trails voelt de Specialized Rhombus Pro zich helemaal thuis en de extra grip geeft ons de moed net wat harder door de bochtjes te knallen of steile afdalingen met wat meer vertrouwen in te duiken. Wanneer we ons op schelpenpaadjes of op wat gladdere wegen bevinden, is het verschil met de Pathfinders wel duidelijk merkbaar. Gezien zijn terreincapaciteiten gedraagt de Specialized Rhombus Pro band zich op verharde wegen eigenlijk best prima. Je maakt zeker offers qua rolweerstand en bochtgedrag, maar zonder je op de weg meteen als Bambi op het ijs te voelen. Op heftige en/of natte parcoursen kun je je met de Specialized Rhombus Pro helemaal uitleven.

Prijs: €49,90

Voor meer informatie kan je klikken op deze link.

De nieuwste uitgave van Wielrenblad kun je bestellen in de Soul Webshop. Losse exemplaren zijn ook weer verkrijgbaar in de betere boekhandels. Ook is Wielrenblad #2 2020 beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van WielrenbladDan ontvang alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!