Specialized Roubaix 2024 – Review
Specialized Roubaix 2024 – Review. Het mag dan nog lang geen voorjaar zijn, toch heeft Specialized een gloednieuwe Roubaix gelanceerd. De fiets, oorspronkelijk bedoeld voor de rammelende kasseien rondom Roubaix, is ondertussen verworden tot een echte allrounder waarmee je naast strak asfalt en kasseien ook prima mee kan gravelen. Wij mochten de Specialized Roubaix 2024 alvast aan de tand voelen op verschillende soorten terrein.
De fiets
De nieuwe Specialized Roubaix lijkt op het oog veel op de oude, maar er zijn wel degelijk flink wat veranderingen aangebracht. Zo is het Future Shock systeem compleet vernieuwd, wat ervoor zorgt dat het nog beter functioneert. De veer in het systeem, die mede voorde demping zorgt, is nu zelf te vervangen voor een stijver of minder stijf exemplaar, afhankelijk van je rijstijl. Ook kan je met kleine spacers die veer iets strakker zetten, om zo het gedrag van de Future Shock te microtweaken. Natuurlijk beschikt de Specialized Roubaix nog steeds over de draaiknop bovenop je stuurpen, hiermee kan je bij onder andere de S-Works modellen de vering afstellen. Daarnaast is de gehele Future Shock unit vrij gemakkelijk uit het frame te halen en in het geheel simpel te vervangen, wat het leven een stuk makkelijker maakt. Om het nog mooier te maken is de nieuwe Future Shock ook backwards compatible: hij past ook in het vorige model, al zal je bij kleine frames wel een of twee spacers onder je stuurpen nodig hebben.
De nieuwe Specialized Roubaix beschikt vanzelfsprekend ook weer over After Shock. Dit systeem is in essentie simpelweg een lagere zadelpenklem, waardoor de zadelpen over een grotere afstand mee kan buigen, wat meer demping creëert.Het frame oogt verder net wat anders: de seatstays zijn iets verlaagd, en de verdere buizen meer geoptimaliseerd. Het gewicht is ook een stukje omlaag gegaan: de S-Works versie in maat 56 weegt 7,3 kilogram, niet slecht als je bedenkt dat 400 gram daarvan afkomstig is van de Future Shock-unit. Natuurlijk is er in deze Specialized Roubaix ook ruimte voor brede banden: er past tot maar liefst 40 millimeter in, waardoor de Roubaix ook meer dan geschikt is voor gravel.
Smoother is faster
Het idee achter de demping in de Specialized Roubaix is smoother is faster. En om dat in de praktijk te kunnen testen heb je niks aan strakke asfaltbanen, vandaar dat we in Portugal zijn om de fiets te testen. hier liggen stiekem meer dan genoeg kasseiwegen en klimmetjes verstopt, perfect voor de Roubaix. We hebben ook geluk met het weer: het is toevallig echt Flandrien-weer, we fietsen in de mist en regen rondom de prachtige groene heuvels van Sintra. En hoe hoger we gaan, hoe natter het wordt. Omhoog rijdt de Roubaix, mede door het lage gewicht, verrassend soepel. De FutureShock is vast te zetten, waardoor de vering niet stiekem wattages opslurpt. Op de steile kasseiklimmetjes die we tegen komen doet de vering goed zijn werk, het haalt de angel uit de kleine maar schots en scheef liggende Portugese kasseitjes.
Het afdalen in de slechte weer omstandigheden is altijd een risico; toch is het een goed testmoment voor de Roubaix. Het donkergroene en dichtbeboste Sintra doet denken aan een tropisch regenwoud, en die dichte begroeiing in combinatie met de mist maakt dat de weg niet goed zichtbaar is. Behoedzaam rijden we als groep omlaag; dit zijn momenten waarom schijfremmen echt niet meer weg te denken zijn. De Specialized Roubaix reageert gelukkig voorspelbaar, en ook hier helpt de Future Shock een handje: hij vangt de klappen van het bij vlagen afbrokkelende Portugese asfalt goed op, waardoor het makkelijker is om stabiel te blijven sturen en je de fiets dus beter onder controle houdt. Zelfs als beide wielen even beginnen te glijden door een olievlek op het wegdek reageert de Roubaix voorspelbaar en doet ie precies wat je wil: valpartij afgewend.
Op het eind vinden we wellicht de beste test voor deze nieuwe Specialized Roubaix. Naast het hotel ligt een vrij slechte kasseistrook. Er zit een bochtje in met wat losse stenen, de kleine Portugese steentjes liggen hier echt schots en scheef. Een perfecte strook om met de verschillende Future Shock-standen die onze S-Works Roubaix heeft het verschil te voelen. En dat is duidelijk: de demping van de FutureShock werkt simpelweg erg goed, en komt het best tot z’n recht op hogere snelheden, omdat dan de impact die de fiets maakt op oneffenheden ook groter is. Wat ons betreft hoef je‘m ook niet helemaal open te draaien; een klikje terug is voor ons perfect op deze kasseistrook. Het credo smoother is faster blijk inderdaad te kloppen!
Meer lezen?
Voor meer informatie over de nieuwe Specialized Roubaix kun je terecht op de website van het Amerikaanse merk. Meer van Wielrenblad lezen? Via de Soul Webshop kan je al onze edities bestellen!
Specificaties Specialized Roubaix
- Frame: FACT 12R Carbon
- Voorvork: FACT Carbon met Future Shock 3.3
- Shifters: SRAM Red eTap AXS, 12-speed
- Remmen: SRAM Red eTap AXS, hydraulic
- Stuur: S-Works carbon hover drop
- Stuurpen: S-Works future stemZadel:Body Geometry S-Works Power Zadelpen: S-Works Pave
- Wielen: Roval Terra CLX IIBanden:S-Works Mondo 2BR 32mm
- Crankset: SRAM Red AXS met powermeter
- Achterderailleur:SRAM Red eTap AXS
- Cassette:SRAM XG 1290 10-33t
- Gewicht:7,3KG
- Info: specialized.com
- Prijs:€ 14.000,00
Tekst: Merlijn Spenkelink / Beeld: Specialized
Wil jij dit artikel terug lezen, wordt dan abonnee van Wielrenblad. En ook op de hoogte blijven van al het nieuws omtrent elektrische fietsen? Houd dan de nieuwspagina van Wielrenblad in de gaten! Benieuwd naar routes, tips & tricks en nog meer leesvoer? Of koop Wielrenblad in onze webshop.