15-10-2019 - Nieuws, Wielrenblad

SPECIALIZED ROUBAIX PRO expert review

‘Lichter dan de Venge, aerodynamischer dan de Tarmac’. Bij de introductie hun nieuwe Roubaix Pro hield Specialized zich niet in. Sterker nog, het zou de ‘meest technologisch geavanceerde machine’ zijn die ze ooit maakten. Technologie heeft hij inderdaad te over, maar geldt bij racefietsen niet ‘less is more’? We maakten kennis met de Roubaix Pro en leerden en passant het een en ander over verwachtingen en vooroordelen.

Want eerlijk gezegd stond de Specialized Roubaix Pro niet zo hoog op onze wenslijst. Hoewel veel profs bewezen hebben dat je met een Roubaix Pro grote koersen kunt winnen, neemt alles wat comfort toevoegt noodzakelijkerwijs scherpte en dus snelheid en controle weg. Om over het extra gewicht maar niet te spreken.

Met die gedachten pakken we deze gloednieuwe Roubaix Pro uit de doos en hangen hem aan de weegschaal. De claim ‘lichter dan de Venge’ lijkt daarbij meteen teniet gedaan te worden: net iets minder dan acht kilo is net iets zwaarder dan de Venge die we onlangs te gast hadden. Het verschil is echter klein, en gezien de hoeveelheid techniek op en aan de Roubaix Pro is dat inderdaad best een prestatie. Zo is de zadelpen ‘zwevend’ gemonteerd door de zadelpenklem laag in het frame te monteren. Daardoor bevindt zich een loze ruimte tussen pen en frame, netjes afgedekt met een rubber mofje, die de pen in staat stelt te bewegen. Het technologisch klapstuk bevindt zich echter aan de voorzijde: de Future Shock 2.0. Deze 2.0 versie heeft een oliedemper die de in- en uitgaande beweging (van twee centimeter) dempt, en tevens is de veerspanning nu instelbaar met een draaiknop. Terwijl we het stuur monteren groeien onze vooroordelen gestaag. Is dit nu echt nodig? Was deze fiets met een normaal balhoofd niet veel lichter, strakker en fijner geweest?

Waar we wel meteen over te spreken zijn, is het uiterlijk. Het frame heeft hier en daar wat aero-trekjes en fraaie proporties. Maar het is de two-tone colorway die echt de show steelt. In eerste instantie lijkt het een ingetogen combinatie van donkergrijs-metallic en donkergroen, waarbij de scheiding tussen beide kleuren een mooi grafisch effect heeft gekregen. Pas later valt op dat het oceaangroen bij de juiste lichtinval een driedimensionaal, smaragdkleurig effect laat zien, waarbij opeens allerlei structuur zichtbaar is die normaal verscholen blijft. Het is op de foto’s helaas slecht zichtbaar, maar het zorgt dat hij er elke keer weer anders uitziet. Ondanks de ingetogen kleuren is het daardoor knap moeilijk je blik van de fiets te houden, chapeau.

Het volgende punt dat de aandacht trekt is de hover handlebar: het stuur maakt vanaf de stuurpen een knikje omhoog. Het is een slimme manier om met hetzelfde frame de profs een racy, diepe zit en de recreant een comfortabele houding te kunnen geven. De wielset is een 32mm hoge carbon CL32 Disc van huisleverancier Roval. Tot slot is er de tevens gloednieuwe SRAM Force Etap AXS-groep. Draadloos elektronisch schakelen, een 46-33 crankstel met een 12 speed 10-33-cassette, niks aan deze groep is normaal. Behalve misschien de schijfremmen, inmiddels.

De eerste ritten met de Roubaix Pro zijn thuis in de polder en daar valt vooral op dat de Future Shock 2.0 nauwelijks een beperking vormt. Als je de veer los hebt staan en je komt uit het zadel voel je een duidelijke op en neer gaande beweging, maar de rest van de tijd doet het mechanisme in stilte zijn werk: je handen mechanisch ontkoppelen van de straat. Ik betrap mezelf erop dat ik af en toe hard op het stuur druk om te kijken of hij echt werkt, zo onmerkbaar is hij. Van enige speling is daarbij geen sprake, de enige voelbare beweging is die in de veerrichting. Als je de draaiknop ‘dicht’ draait is er slechts minimale beweging mogelijk, maar desalniettemin is in een volle sprint merkbaar dat er wat energie verloren gaat in de Future Shock. Voor het overige imponeert de Roubaix Pro op vlakke Nederlandse wegen vooral door zijn snelheidspotentieel. De houding en het rijgedrag lijken behoorlijk op die van de Tarmac, alleen als je rap accelereert is het extra pondje gewicht merkbaar. Door de lichte wielset voelt de Roubaix Pro nog steeds behoorlijk rap aan.

Echt onder de indruk raken we als we de fiets meenemen naar de Alpen. Hoewel de fiets gemaakt is voor vlakke kasseienstroken klimt hij prima en excelleert hij tijdens snelle afdalingen over slecht wegdek. Doordat de Future Shock de road buzz opslokt, is de voorvork niet langer belast met het compromis tussen comfort bieden en remkrachten opvangen. Daardoor kon deze superstijf gemaakt worden, wat resulteert in een vlijmscherp stuurgedrag. Gevolg: meer comfort én meer controle. Daar gaan onze vooroordelen. Ook de SRAM Etap AXS-groep heeft inmiddels ons hart gestolen. Slechts één flipper aan elke kant, links is lichter, rechts is zwaarder, tegelijk is wisselen van voorblad. Doordat 46-33 al heel licht is en de groep die kettinglijn prima verteert, rijd je de fiets in principe als een one-by en schakel je alleen naar het binnenblad als het echt te steil wordt. Het resultaat is dat de Roubaix zowel uiterst comfortabel als uitstekend controleerbaar is en slechts minimale input nodig heeft om volstrekt probleemloos door bochten en over slecht wegdek te boenderen. Voor je het weet spring je op stoepjes en over drempels, de weg wordt een grote speeltuin. Als we slechts één fiets mochten bezitten, zouden we het wel weten.

  • frame FACT 10R, 12×110/142mm thru-axle, disc
  • shifters SRAM Force eTap AXS
  • remmen SRAM Force eTap AXS
  • stuur S-Works Carbon Hover Drop, 125x75mm
  • stuurpen Future Stem Pro
  • zadel Specialized Power Pro
  • zadelpen S-Works Pave wielen Roval CL 32 Disc
  • banden Specialized Turbo Pro, 700x28mm
  • crankset SRAM FC Force DUB, 46/33
  • derailleurs SRAM Force eTAP AXS
  • cassette SRAM CS XG 1270, 12-speed, 10-33t
  • gewicht 7.96 kilo excl. pedalen
  • prijs € 6.999,-

Meer informatie over de Specialized Roubaix Pro? Klik dan hier!


Meer lezen? De volledige test of review van de Specialized Roubaix Pro lees je ook in Wielrenblad #3 2019. Word abonnee van Wielrenblad zodat je het nieuwste magazine als eerste ontvangt en geen artikel meer hoeft te missen. Losse uitgaven van Wielrenblad kun je ook bestellen in de Soul Webshop. Digitale uitgaven kun je uiteraard terug vinden in de Soul Kiosk App, zodat je Wielrenblad ook via tablets of smartphones kunt lezen.

 van