Specialized S-Works Epic – Review
Specialized S-Works Epic – ‘Die gaat wel onder de 10 kilo hoor’, zo weet fotograaf Gijs te vertellen als hij de S-Works Epic voor onze test even optilt. Om zijn ongelijk te bewijzen hangen we de fiets meteen aan de weegschaal en wat blijkt: 10,04 kilogram… Inclusief bidonhouders, tooltje, zware Shimano-pedalen, en een Powermeter! Zijn wij opeens trainingsschema’s minnende weight-weenies geworden? Zeker niet, maar de Epic zorgt vanaf de eerste ontmoeting dat je volledig all-in wilt gaan.
Waar we normaal gesproken pas enthousiast worden van fietsen met een veerweg van meer dan 120 millimeter en een slacke geometrie, ligt dat bij de Specialized S-works Epic die we vandaag testen anders. We nemen de fiets dit keer in ontvangst bij Specialized zelf, zo krijgen we meteen een kijkje in de keuken van het merk. In de werkplaats zien we hoe dempers afgesteld, onderhouden en getest worden, en ervaren we de liefde en het vakmanschap waarmee de mecaniciens met de fietsen bezig zijn. Die passie is behoorlijk aanstekelijk, dus als de Epic de werkplaats binnen gereden wordt zijn we direct enthousiast. In de donkergroene kleur, officieel Satin/Gloss Carbon/Color Run Silver-Green Chameleon, die vanuit iedere hoek anders oogt, is de fiets een chique verschijning die zijn rock-’n-roll aard pas prijsgeeft als je hem beter bekijkt. De kleur representeert het karakter van de fiets perfect, want zodra je aan boord stapt, ervaar je dat hij véél meer biedt dan alleen die eerste indruk van “superlichte fully”.
Snelheid
Al op het fietspad richting de trails blijkt hoe efficiënt deze fiets voorwaarts beweegt: hoewel hij niet eens op de allersnelste bandjes van Specialized staat, maar op de iets grovere Fast Trak in 2.3 breedte, rijd je zonder moeite snelheden die je eerder bij een hardtail zou verwachten. Dat de achtervering wel degelijk perfect zijn werk doet, blijkt als we de eerste snelle afdaling van MTB-route Schaarsbergen vol gas afknallen. De Specialized S-Works Epic absorbeert subliem alle landingen, hobbels en drops en staat je toe om bij te trappen op plekken waar je dat met een hardtail niet in je hoofd haalt. Je voelt de Brain-vering zijn werk verrichten tijdens de landing, maar zodra je weer vol op de pedalen gaat, vertaalt alle kracht zich direct en zonder nadenken in snelheid. Ondanks het ontbreken van een dropper-post hebben we in de afdaling de grootste lol en ons bekruipt het gevoel dat dit weleens de ultieme fiets voor de Nederlandse trails zou kunnen zijn. Hij is supersnel waar dat nodig is, maar speels als jij daar zin in hebt. Uiteraard is dit geen fiets voor het lompere enduro-werk of een bikepark, maar hij staat wél op de paklijst voor een Ardennen-trip in mei, omdat we denken dat hij ook in dergelijke gebieden de beste keus zou kunnen zijn voor langere afstanden.
Terug omhoog valt op dat de Brain-dempers ervoor zorgen dat iedere trap raak is, zonder dat je “pedal-bob” ervaart of hoeft na te denken over het uitschakelen van je vering. Je kunt vol gas omhoog doorstampen omdat de vering zorgt voor tractie en het grotendeels wegfilteren va hobbels. Zelfs op snelle saaie stukken rechtdoor, waar je met een hardtail gevoelsmatig winst kan pakken ten opzichte van een fully, profiteer je van de achtervering, doordat je je kracht kwijt kan in het geval van hobbels. Je hoeft dan niet uit het zadel.
Misschien is dit dan ook wel waar je tijdens een race het grootste verschil kan maken… Specialized lijkt hier oprecht het perfecte compromis tussen snelheid, efficiëntie, speelsheid en comfort te hebben gevonden en hoewel we weleens kritiek horen over de manier waarop de Brain-achterdemper de boel controleert, ervaren wij deze demper als positief. Bij het vol gas doortrappen over wortels voelen we hoe strak en gecontroleerd de achterkant blijft, terwijl tegelijkertijd de klappen worden geabsorbeerd.
Droomspulletjes
Dat brengt ons bij de techniek die dit mogelijk maakt: Deze Specialized S-Works Epic is volledig opgetrokken uit S-Works Fact 12m Carbon, dat op sommige plekken door de speciale lak heen zichtbaar is. Lichter en stijver materiaal is er bij Specialized niet te vinden (en een gok vanuit ons: nergens dus) en het verklaart waarom de fiets zo efficiënt aanvoelt. De combinatie met de Specialized Brain-dempers, het unieke veersysteem dat in samenwerking met de demper-fabrikanten ontwikkeld is, maakt de fiets efficiënt zonder dat hij aanvoelt als keiharde racebak. Dat komt mede door de “progressive XC Geometry”. De Epic is, geheel volgende de laatste mode, aan de voorkant wat slacker geworden, terwijl de achterkant iets steiler (en stijver) werd. Zo ontstaat de combinatie van een snelle en speelse, maar stabiele geometrie die we ook in de trail- en enduro-categorieën terugzien, verpakt in een XC-jasje. Het effect daarvan wordt vergroot door de carbon Roval Control SL (Boost) wielset met een interne breedte van 29 millimeter en een gewicht van 1240 (!) gram. Geen wonder dus dat dit ding accelereert als een bezetene en je voor je gevoel altijd een tandje kan bijschakelen. Dat dat ook zeer soepel verloopt is geen verrassing, gezien de montage van een Sram XX1 Eagle AXS. Alle snelheid afschudden is eveneens een eitje dankzij de montage van Sram Level Ultimate-remmen die hun werk, ondanks wat “brake-squeal”, beter doen dan menig enduro- of trail-remsetje.
Na het lezen van voorgaande lijst aan droomspulletjes zal het geen verrassing zijn dat deze fiets een fors prijskaartje draagt: het geteste model wisselt van eigenaar voor maar liefst 14.000 euro… Voor nog eens 1000 euro extra heb je een fiets uit de speciale “Speed of Light”-collectie, maar mocht je zulke bedragen niet hebben liggen, dan is er als “instapper” de Specialized Epic Comp, die 5.700 euro kost. Voor dat geld krijg je dezelfde geweldige geometrie en Brain-demper achter, is je fiets van iets zwaarder 11M Full Carbon (in plaats van Fact 12M Carbon) en krijg je een Sram GX-groepset gemonteerd. Wil je ook van Brain-technologie aan de voorkant profiteren? Kies in dat geval voor de Epic Expert van 8.100 euro. Je krijgt dan ten opzichte van de Comp-versie een RockShox SID SL Brain-voorvork, maar ook carbon wielen en een Sram X01-groepset. Hoewel ruim 8K voor een fiets zeker geen koopje is te noemen, is dit het model waarvoor wij zouden kiezen.
Conclusie
De nieuwste Specialized S-Works Epic is één van de snelste fietsen die we ooit reden. De combinatie van het lage gewicht, de enorme stijfheid, de efficiënte vering en de vernieuwde geometrie zorgt dat deze fiets op crosscountry-parcoursen niet alleen onverslaanbaar is qua snelheid, maar ook qua fun-factor. De enige “upgrade” die we zouden kunnen verzinnen is een dropper-post, waarmee het speelse karakter van de fiets in afdalingen nog beter tot zijn recht zou komen en hij ook in bergachtig gebied perfect zou zijn in te zetten. Of je als gewone sterveling écht de S-Works-versie nodig hebt is de vraag, maar wat betreft de Expert-versie hebben we zojuist even een voorraadcheck gedaan op Specializeds website, om straks thuis het “N+1-gesprek” te kunnen voeren met de mede-financier…
Specificaties Specialized S-Works Epic
Frame: S-Works FACT 12m Carbon, 100mm
Vering voor: RockShox SID SL Ultimate Brain 100mm
Vering achter: RockShox Specialized Brain, Rx XC Tune 100 mm
Groepset: Sram XX1 Eagle AXS met Quarq XX1 Powermeter
Wielen: Roval Control SL
Banden: Specialized Fast Trak 29×2.3
Remmen: Sram G2 Ultimate
Adviesverkoopprijs: € 14.000,-
Check voor meer informatie over de Specialized S-Works Epic en over Specialized de website
Voor meer Mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down en volg ons op Facebook en Instagram