10-01-2023 - Mountainbiken, Leesvoer

Specialized S-Works Stumpjumper – Review

Specialized S-Works Stumpjumper Specialized noemt de Stumpjumer “De Ultieme Trail Fiets” – met hoofdletters. Dat schept verwachtingen: het beste van het beste, in een categorie die het beste van twee werelden belooft te combineren. En dan testen we ook nog het topmodel uit de range. Kan de S-Works onze hooggespannen verwachtingen overtreffen?

Specialized S-Works Stumpjumper

Specialized vierde in 2021 het veertigjarig jubileum van de Stumpjumper. Het model dat ter ere van die verjaardag werd onthuld lijkt, op noppenbanden na, in niks op het origineel uit 1981. De eerste massaproductie-mountainbike had een stalen frame, een gebogen starre vork, 26 inch wielen en cantilever-remmen. In 1993 kwam de FSR op de markt, de eerste full-suspension Stumpjumper en door de jaren heen is die Stumpjumper geëvolueerd van een echte crosscountry-mountainbike tot de trailbike die het nu is. De fiets vormt al jarenlang de standaard in de trailfiets-categorie en verschijnt soms zelfs aan de start van professionele enduro-wedstrijden.

Voor het huidige model stapte Specialized voor het eerst in jaren af van het FSR-veringsysteem en werd er een eenpunts-veersysteem met flex-stays geïntroduceerd. Het typerende asymmetrische frame bleef behouden, maar de nieuwe constructie zorgt voor een gewichtsbesparing en een verbeterde efficiency. Ook de maatvoering is flink aangepakt: in plaats van de klassieke maatvoering in centimeters of letters, gebruikt Specialized de maten S1 tot en met S6. Daarbij verandert de lengte van de fiets meer dan de hoogte, waardoor de maat meer op basis van gewenste stuureigenschappen wordt geselecteerd dan op de lengte van de rijder. Zo wordt het makkelijker om een maatje kleiner (en dus speelser) te gaan. Deze combinatie van nieuwe maatvoering en geometrie is door Specialized  dan ook “Rider-First Engineered™” gedoopt, een term die voor zichzelf spreekt.

Specialized S-Works Stumpjumper

De veerweg bedraagt 130 millimeter achter en een riante 140 aan de voorkant. Een flink verschil met het origineel uit 1981 dus! Ook de geometrie is behoorlijk gewijzigd ten opzichte van de eerste generatie, maar is niet zo extreem als sommige andere trailbikes die momenteel te krijgen zijn. De reach werd langer, de wielbasis nam toe naar 1228 millimeter en de balhoofdhoek en zitbuishoek bedragen nu respectievelijk 65 graden en 76 graden. Uiteraard is de geometrie middels de bekende “flipchip” aan te passen naar een steilere balhoofd- en zitbuishoek.

De line-up

Opvallend genoeg maken álle carbon Stumpjumpers gebruik van hetzelfde lichtgewicht Fact 11M Carbon. De goedkoopste carbon-telg van de familie start met de Expert. Voor 7000 euro wordt de Stumpy uitgerust met een mechanische Sram XO1-groep en aluminium wielen. De Pro wisselt van eigenaar voor 9.900 euro en voegt daar AXS draadloos schakelen en carbon wielen aan toe. Ook is er Fox Float Factory aanwezig in plaats van Float Performance.

De S-Works-versie (13.000 euro) die hier getest is, wijkt qua frame slechts af door het gebruik van een andere lak en een carbon “yoke” in de achtervering. Daarnaast wordt het topmodel uitgerust met Srams XX1 AXS-groepset, G2 Ultimate-remmen en nóg lichtere carbon Roval Control 240-wielen.

Overigens is er ook een aluminium versie van de Specialized S-Works Stumpjumper verkrijgbaar, die 2800 euro kost. Die fiets is uitgerust met een Sram SX 12-speed groep, Tektro-remmen en een X-Fusion-vork, maar deze bike heeft wél dezelfde geometrie als de duurdere modellen. Een optie die serieus het overwegen waard is als je minder geeft om gewicht en afmontage, en meer om de inhoud van je portemonnee.

Specialized S-Works Stumpjumper

De S-Works getest

Speelt geld geen rol en is gewicht en afmontage je (heel) veel waard, dan is de Specialized S-Works Stumpjumper dus de fiets voor jou. Het frame weegt 2.250 gram inclusief achterdemper, en voor de complete fiets in maat S4 tikt de weegschaal slechts 12,5 kilogram aan. Dat is, zeker gezien de gemonteerde banden, de briljante SWAT-toevoegingen en enkele hufterproof onderdelen, een serieus laag gewicht voor een trailbike. Het lijkt er daarmee dus op dat dit model de grote allround-ambities waar moet kunnen maken.

Bij de start van de eerste rit lijkt dat echter tegen te vallen. Op het vlakke voelt de fiets wat inefficiënt aan en ook omhoog geeft ie niet het gevoel dat hij “klimt alsof hij een motor heeft”, zoals Specialized het zelf stelt. De oorzaak hiervoor ligt grotendeels bij de grove en vrij zware Butcher/Purgatory-bandencombinatie, maar ook de korte 170 millimeter cranks zorgen ervoor dat er hard gewerkt moet worden om wat snelheid in de fiets te krijgen.

Specialized S-Works Stumpjumper

Zodra de trail technischer wordt valt één en ander meer op zijn plaats. De Stumpy geeft vertrouwen en in technische steile secties is de tractie oneindig. Zelfs bij staand klimmen doet de vering zijn werk en is de fiets goed te controleren. Nooit bestaat het gevoel dat het voorwiel omhoog licht wordt en er niet meer gemanoeuvreerd kan worden. Langzaam daalt het besef in dat de eerste meters op Nederlands grondgebied misschien niet representatief waren voor “allround mountainbiken” zoals Specialized dat als Amerikaans bedrijf in haar hoofd had bij de ontwikkeling.

Dat wordt bevestigd als de eerste afdaling nadert: de fiets dendert, mede dankzij de grove banden, overal overheen en combineert dat met een ontzettend speels gevoel. Waar bij veel trail- en enduro-fietsen een duidelijke keuze gemaakt wordt tussen óf speelsheid óf stabiliteit, lijkt de Specialized S-Works Stumpjumper de ultieme combinatie tussen beide te vinden. Iedere wortel of bult is een kans op een sprongetje of een manual, en bij grotere sprongen geeft de fiets meteen vertrouwen. De Stumpy voelt als een beweeglijke endurobike. De veerweg lijkt oneindig maar voelt nooit zompig aan, waardoor de fiets echt in alle omstandigheden met zijn berijder lijkt samen te werken. Het einde van het veer-platform komt pas in zicht bij drop-offs van meer dan anderhalve meter met een vlakke landing, maar ook dán blijft de fiets vertrouwen geven en rest het gevoel dat hij tot veel meer in staat is

Specialized S-Works Stumpjumper

Juist door de geweldige ervaring bergaf komt langzaam de vraag op of de Stumpjumper het eigenlijk wel van zijn lage gewicht en kostbare onderdelen moet hebben. Op een langere, lopende klim of op het vlakke zal je met de Specialized S-Works Stumpjumper (of andere trailbike) nooit je PR verbeteren, maar in de afdalingen wel. Natúúrlijk rijdt een carbon stuur lekker en schakelt een XX1 AXS-groepset goed, maar de écht onderscheidende factor zit hem in de geometrie van deze fiets. En júist die vind je ook terug op de goedkopere varianten van deze fiets.

Ze beschikken bovendien allemaal over hetzelfde carbon frame, en dus over dezelfde stijfheid en responsiviteit als de S-Works. Die karaktereigenschappen maken de fiets zo’n genot om te rijden. Toegegeven, de carbon wielset draagt daar in grote mate aan bij, maar ook die is (eventueel als aftermarket-onderdeel) op de andere modellen verkrijgbaar. Met die afweging in het achterhoofd lijkt het Pro-model dus een serieus goede optie. Sterker nog, mocht je graag in bikeparken rijden, waar deze fiets zich ook geweldig op zijn gemak voelt, dan is zelfs één van de goedkopere modellen het overwegen waard.

Specialized S-Works Stumpjumper

Conclusie

Het is een gegeven dat de Specialized S-Works Stumpjumper een geweldige allrounder is die overal comfortabel bovenkomt en omlaag ongeëvenaard plezier en vertrouwen geeft, ongeacht welke van de carbon modellen je pakt. Er zijn weinig fietsen verkrijgbaar die zó breed inzetbaar zijn en zó briljant afdalen. Hoewel de hooggespannen verwachtingen aan het begin van de testperiode wat leken te worden afgezwakt heeft de fiets zich inmiddels aan de top van de favorieten-lijst genesteld. De S-Works is helaas wat boven menig budget, maar de andere modellen uit de line-up bieden dezelfde geweldige allround ervaring, zeker met een sneller setje banden voor gebruik in Nederland.

Plus- en minpunten

+ Endurofiets die ook nog eens goed klimt
+ Geweldige geometrie voor de hele line-up
+ Breed inzetbereik
– Prijs (van dit specifieke model)
– Snelheid op langere, lopende klimmen

Specialized S-Works Stumpjumper

Specificaties Specialized S-Works Stumpjumper

– Specialized S-Works Stumpjumper 2022
Frame: Fact 11m carbon chassis, 130 mm veerweg
Vering voor: Fox Float 34 Factory, Grip2 demper, Kashima Coating   
Vering achter: Fox Float DPS Factory, Rx Trail Tune, Kashima Coat, 3-position adjustment
Groepset: Sram XX1 Eagle AXS, wireless, 12-speed
Wielen: Roval Control 240, 29 mm binnenbreedte
Banden: Specialized Butcher/Purgatory V/A, 2.3
Dropper-post: RockShox Reverb AXS, 150 mm    
Stuur: Roval Traverse SL Carbon 780 mm met Deity 50 mm stuurpen,
Remmen: Sram G2 Ultimate, 4-zuiger remklauw, 200 mm/180 mm V/A
Adviesverkoopprijs: € 13.000,-
Maat getest: S4
Lengte rijder: 1,89m

Specialized S-Works Stumpjumper

Tekst: Daan Zeven
Foto’s: Gijs Ferkranus


Voor meer Mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl.  Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down en volg ons op Facebook en Instagram

 van