09-04-2019 - Mountainbiken, Nieuws, Leesvoer

Specialized Stumpjumper ST 29″ 2019 review

Specialized Stumpjumper ST 29″ 2019 review

‘Sinds jaar en dag heb ik twee mountainbikes, een XC’er voor in Nederland en een endurobike voor het buitenland. Al jaren hoop ik beide bikes te vervangen door een enkel exemplaar. Na drie maanden de Specialized Stumpjumper ST 29″ te hebben getest vraag ik mijzelf nu af: is het dan eindelijk zover?’ 

Redacteur Lars Veenstra was vorig jaar de gelukkige om in het trail-walhalla Ainsa de nieuwe lichting Stumpjumpers uit te proberen. Daar in de Pyreneeën kreeg hij een goede eerste indruk. De vraag die ons op de redactie al een tijdje bezighield: hoe zou die ST (short travel) versie het op de steeds technischer wordende Nederlandse parcoursen doen? En hoe zou hij rijden op dagtrips in de Ardennen, Duitsland en plekken als de Vogezen? Specialized was zo lief om ons voor twee maanden een exemplaar uit te lenen. Eindelijk is daar het antwoord. 

De Stumpjumper-familie: 

Stumpjumpers zijn er tegenwoordig in drie smaken: de gewone, de progressieve EVO en de ST (short travel). Elk model is in zowel 27,5″ als in 29″ te krijgen. Zie hier hoeveel veerweg de modellen hebben. 

  • FrontRear  
  • ST 27,5″, veerweg voor 130, veerweg achter 130 
  • ST 29, veerweg voor 130, veerweg achter 120 
  • Standard 27,5″, veerweg voor 150, veerweg achter 150 
  • Standard 29″, veerweg voor 150, veerweg achter 140 
  • EVO 27,5″, veerweg voor 150, veerweg achter 140 
  • EVO 29″, veerweg voor 150, veerweg achter 150 

De Specialized Stumpjumper ST 29″ is naast de standaard Stumpjumper en de EVO de nieuwste aanwinst in de familie, in elk geval in technisch opzicht. Eigenlijk is de Stumpjumper ST de oude Camber (mannen) of Rhyme (vrouwen). Was de Camber twee modellen geleden nog een eigen ontwerp, het vorige model uit 2016 leende al het voorframe van de standaard Stumpjumper. De inmiddels omgedoopte Stumpjumper ST deelt zowel het voorframe als de achterbrug met zijn grote broer en het verschil in geometrie wordt gerealiseerd door een kortere demper (120 millimeter) en voorvork (130 millimeter). Hierdoor worden de balhoofd- en zitbuishoeken steiler en komen bottom bracket en cockpit lager te liggen. Zo op papier zou je qua rijeigenschappen dus een meer racestijl Stumpjumper ST kunnen verwachten. 

 Lars is vorig jaar al uitvoerig ingegaan op alle technische features en innovaties van het frame. We sommen er nog enkele op. Specialized gebruikt alleen nog generieke standaarden op het frame, zo heb je een BSA geschroefde bottom bracket en kan je een standaard shock in het frame monteren. De kabelgeleiding-guides zitten door het hele frame heen, een buitenkabel stop je erin bij het balhoofd en hij popt er aan de achterkant uit. Wat meteen opvalt is de ‘one-sided swingarm’, een ontwerp geleend van Specialized’s Demo-downhillbike. Een ontwerp dat sterker zou moeten zijn, maar al voor de looks alleen zouden we dit geloven. De SWAT-door op je onderbuis is twintig procent groter geworden, zodat je makkelijker meer spullen in je frame krijgt. Als laatste, de framebeschermer op de achterbrug is ook uniek te noemen. Na tests met high-speed camera’s heeft Specialized een manier gevonden om de geluiden van kletterende kettingen te verminderen en zie hier het resultaat. 

 Om erachter te komen of de Specialized Stumpjumper ST 29″ een breed inzetbare ‘quiver-killer’, ofwel Zwitsers zakmes, ofwel manusje-van-alles is, hebben we hem op verschillende rondjes getest. Zo namen we hem mee naar de grootste heuvels van midden-Nederland (Amerongen, Hoge Ginkel) en de serieuze trails tijdens de Trail-Addicts ride in Witten (Duitsland). En nu komt het: op deze combinatie van hometrails en dagtrips blinkt de ST uit. Alles aan de fiets hebben we stock gelaten, dus zoals hij uit de doos kwam. Dempers en banden op spanning, Wahoo, pedalen erop en gaan. 

 Michiel: “Op de heuvelrug merkte ik niet dat ik op een buitenland-fiets met trailbanden aan het rijden was. Klimmen over wortels voelde erg efficiënt en crosscountry aan. De routes daar hebben helaas wat erosie, maar dankzij de combinatie van rubber en veereigenschappen hoefde ik mij nergens in te houden. 

 En dan in Witten. De trails daar variëren van wandelpaden tot aan downhill-tracks en we reden ze in een combinatie van sneeuw en blubber. Zelfde banden, zelfde demper tune, niets aan mijn set-up veranderd en ook daar heb ik mij geen moment in hoeven houden op de ST. Deze bevindingen zetten mij toch wel even aan het denken. Ik krijg zo vaak de vraag: ‘Chiel, wat voor fiets moet ik kopen? Ik wil er mee in Nederland rijden en ook zo nu en dan mee naar het buitenland. Enkele keren per jaar de Ardennen, Vogezen of een keertje naar Duitsland.’ Deze fiets, dat is het beste antwoord dat ik kan geven. Ondanks dat je er geen crosscountry- of endurowedstrijd op gaat winnen. Jaren van mountainbike-innovatie, geometrie bijschaven, materiaalkennis et cetera hebben hier aan bijgedragen, een fiets die superbreed inzetbaar is.” 

Afmontage van de Specialized Stumpjumper ST 29″

 Qua afmontage klopt de bike. Alle onderdelen zijn in balans, alles voelt goed, natuurlijk is er altijd een duurdere en lichtere upgrade te bedenken, maar geen enkel onderdeel heeft ons tegengehouden. Al geldt dit soms ook voor fietsen die de helft kosten en we hebben het wel over een Specialized Stumpjumper ST 29″ op expert-niveau die 5699 euro kost. Op zich vinden we de afmontage prima waar voor het geld, helemaal door de toevoeging van de carbon Roval-wielen, toch is er een doorn in het oog en dat is de goedkopere Pike-demper. We hebben ervaring met beide Pikes, in Nederland valt het niet op, maar bij lange afdalingen in het buitenland is er duidelijk verschil te merken. De RCT3-demper werkt net iets beter, zodat je handen minder moe worden. Verder, de SRAMG GX Eagle heeft ons laten inzien dat je helemaal dat extra geld niet aan een duurdere groep hoeft uit te geven. Het schakelt soepel, solide en het bereik is enorm. Fitte bikers zouden voor een 32T-blad of hoger kunnen gaan, al doet de 30T ook zijn ding. Zoals gezegd, die carbon Traverse-wielen misstaan helemaal niet en vind je vaak pas op fietsen vanaf vijftienhonderd euro extra. We rijden ze niet dagelijks, maar wanneer ze eenmaal op onze fietsen zitten vinden we Specialized-banden altijd een grote openbaring. Van de blubber en sneeuw in Witten tot aan een droge dag op de Heuvelrug, de combinatie Butcher 2.3 en Purgatory 2.3 gaf veel controle en rolde nog prima ook. We hebben geen enkele keer lekgereden. De resterende onderdelen komen uit eigen stal, zoals dropper, stuur, voorbouw, handvatten en het zadel. Het zou allemaal een stukje knapper kunnen qua bling, maar het werkt allemaal erg goed, helemaal de nieuwe trigger voor je zadelpen is erg mooi. 

 Hebben we nog iets te zeuren over de Specialized Stumpjumper ST 29″? Als betweterige bike-journalisten zijnde uiteraard. Qua geometrie vinden we de zitbuis toch vlak, die had van ons nog iets steiler gemogen. Nu is ons referentiekader wat aangetast door fietsen met zithoeken van over de 77 graden, maar de eerste fiets waarvan we de zitbuis te steil vinden moeten we nog tegenkomen. We vinden hem ‘on par’ met de huidige standaard, maar niet erover. Verder vinden we het SWAT-opbergsysteem te gek, je propt er een bandje, bandenlichter en pompje in voor die ene keer dat je het echt nodig hebt. Stiekem valt het toch een beetje tegen hoeveel er nu in past en blijft het ondanks de twintig procent grotere deur gepriegel om alles erin te stoppen.  

Getest Specialized Stumpjumper ST 29-17

Getest Specialized Stumpjumper ST 29-15

Getest Specialized Stumpjumper ST 29-14

Getest Specialized Stumpjumper ST 29-12

Getest Specialized Stumpjumper ST 29-11

Getest Specialized Stumpjumper ST 29-9

Getest Specialized Stumpjumper ST 29-8

Getest Specialized Stumpjumper ST 29-7

Getest Specialized Stumpjumper ST 29-6

Getest Specialized Stumpjumper ST 29-5

Getest Specialized Stumpjumper ST 29

 Door de voortdurende ontwikkeling in geometrie zien we telkens weer nieuwe interessante modellen op de markt verschijnen. Daardoor blijven de categorieën in ontwikkeling. Was het vroeger link om op je crosscountry-bike technisch af te dalen, de laatste lichting doet het beter dan ooit. En aan de andere kant van het spectrum trappen de enduro-bikes efficiënter dan ooit de berg op. Zelfs op een uitdagende route in Nederland staan ze ook hun mannetje, zonder dat ze inleveren op de afdalingen. De bottom line: fietsen worden steeds breder inzetbare quiver-killers en de winnaar, dat is de consument. In onze ogen voert de Specialized Stumpjumper ST 29″ deze lijst van alleskunners aan. De perfecte fiets voor… eh, eigenlijk iedereen.  

Men’s Stumpjumper ST Expert 29 

€ 5699,- 

Specialized.com 

  • GROEP GX Eagle, 12-speed, 11-50T 
  • CRANKSET Truvativ Descendant, aluminum, Boost™ 148, 170mm  
  • CHAINRING 30T 
  • VORK RockShox Pike RC, 51mm offset, 130mm of travel 
  • DEMPER SHOCKRockShox Deluxe RT3, Rx Trail Tune 
  • ZADEL Body Geometry Phenom Comp 
  • DROPPER Command Post IRcc, 16-position, 160mm of travel 
  • STUURPEN Specialized Trail, 5mm rise 
  • STUUR Specialized Trail, 7050 alloy, 780mm, 31.8mm clamp 
  • GRIPS Specialized Sip Grip, half-waffle,  
  • VELGEN Roval Traverse Carbon 29, 30mm inner width 
  • BAND VOOR Butcher, GRID-casing, 29×2.3″ 
  • BAND ACHTER Purgatory, GRID-casing, Ready, 29×2.3″ 
  • BRAKES SRAM Guide R 200mm/180mm
Meer lezen? 

De volledige test of review van de Specialized Stumpjumper ST 29 lees je ook in UP/DOWN #1 2019. Word abonnee van UP/DOWN zodat je het nieuwste magazine als eerste ontvangt en geen artikel meer hoeft te missen. Losse uitgaven van UP/DOWN of Wielrenblad kun je ook bestellen in de Soul Webshop. Digitale uitgaven kun je uiteraard terug vinden in de Soul Kiosk App, zodat je Up/Down of Wielrenblad ook via tablets of smartphones kunt lezen. Voor meer informatie over de Specialized Stumpjumper kun je ook terecht op de website van Specialized.
 van