Specialized Turbo Creo SL Comp Carbon
E-avonturen
Thomas Ettema maakt normaal gesproken de forens-rubriek in Wielrenblad en onze verwachting was dan ook dat de Turbo Creo SL uit de bus zou komen als ultieme forensfiets. Op papier is hij dat ook, in de praktijk bleken zijn grootste kwaliteiten elders te liggen.
De naam van deze Specialized is een mondvol, maar ieder woord in de titel beschrijft heel specifiek een kenmerk. Daarom, nog voordat ik jullie ga vertellen hoe de fiets in elkaar zit en of de testritjes een succes waren, hierbij een korte uitleg.
Specialized: een van de meest innovatieve fietsmerken van de laatste veertig jaar. Turbo: je ziet ‘t bijna niet, maar dit woord betekent dat het om een fiets met hulpmotor gaat. Creo: de dropbar-fietsen van Specialized met ondersteuning. SL: dit betekent dat de nieuwste en lichtste generatie motor en accu is toegepast. Comp: de basisklasse bij Specialized, Expert en S-works zijn de bovenliggende klassen. Carbon: frame en vork zijn gemaakt van carbon, de fiets bestaat ook in een aluminium uitvoering.
Voorgaande samenvatten in een lekker lopende en correcte tekst is geen makkelijke opdracht. Daarnaast bestaan er binnen het gehele assortiment fietsen van Specialized ook nog eens EVO-fietsen, welke altijd iets ruiger of degelijker zijn uitgevoerd. Met dit kleine beetje voorkennis kunnen we direct in het diepe duiken en deze Turbo Creo SL Comp Carbon, op een donkere maandagochtend van huis naar kantoor, voor het eerst aan de tand voelen.
Range extender
Dit ritje van een kleine 25 kilometer doe ik in deze huidige periode helaas niet dagelijks, maar toch kan ik gemiddeld twee keer per week op de fiets naar kantoor. Naast een paar stukjes door de stad bestaat mijn commute voornamelijk uit polderlandschap, maar ook een klein stukje bos vol met gravelpaden staat tot mijn beschikking. Deze rit kan ik inmiddels dromen, een ideale basis dus om verschillende fietsen te kunnen vergelijken. En al tijdens de eerste commute valt op hoe onopvallend deze Specialized mijn rit ondersteunt. De Turbo SL-fietsen van Specialized kenmerken zich door een vernieuwde aandrijving, welke is voorzien van een verder geminimaliseerde motor die minder dan twee kilo weegt, maar die toch nog een continu vermogen van 240 watt kan leveren. Deze motor wordt gevoed door een interne accu van 480 wattuur in de onderbuis. Deze combinatie zou moeten zorgen voor een maximaal bereik van 130 kilometer. Mocht dit niet genoeg actieradius zijn, dan kan je nog een range extender toevoegen om tot maximaal 195 kilometer te komen.
Deze range extender komt in de vorm van een bidon en valt dus amper op wanneer hij geïnstalleerd is in je bidonhouder. Het elektrische systeem bedien je middels een kleine unit op de bovenbuis, met een powerknop, een functieknop en tien leds welke de batterijstatus weergeven. Standaard heeft de Turbo Creo SL dus geen display, waardoor hij nog meer op een ‘echte’ fiets lijkt. Geen probleem, ik gebruik zelf toch het liefste mijn vertrouwde gps voor riten route-informatie. Indien gewenst kan je zelfs de ledjes van de control-unit uitzetten, zodat niemand direct ziet dat je een e-bike rijdt. Mocht je meer uit de bediening van je Turbo Creo willen halen, dan is de bijbehorende app een must. Of het nu om firmware-updates of om finetuning van het systeem gaat, de gekoppelde mission control-app bevat alle denkbare opties om het systeem naar je eigen hand te zetten.
Kenmerken
Het relatief slanke carbon frame heeft de geometrie en Future Shock 2.0-demper van de Specialized Diverge-gravelracer en voelt direct vertrouwd aan. De Shimano GRX 11-speed groepset en bijbehorende hydraulische schijfremmen zijn inmiddels bekend en doen ook op deze fiets foutloos en redelijk geluidloos hun werk. Zowel tijdens mijn commutes als tijdens gravelritjes is de combinatie van een 46-tands voorblad en een 11-42 cassette meer dan voldoende. Ook in de bergen zou je (met ondersteuning) de meeste steile paden op moeten kunnen komen. Een stel sterke en stijve DT-Swiss wielen met Boost-naven biedt meer dan voldoende sterkte en stijfheid. De Boost-standaard komt uit de mountainbikewereld en het betekent dat de naven ongeveer tien millimeter breder zijn, wat resulteert in spaken die meer onder een hoek staan. Het gevolg is een stijve wielset die zeer precies stuurt en op iedere ondergrond zekerheid biedt. De 38 millimeter Specialized Pathfinder bandjes rollen lekker op de weg, en zijn tevens geschikt voor de bospaden en gravelstroken in mijn omgeving. Ook aan comfort is gedacht, niet alleen de twintig millimeter goed gedempte veerweg in het balhoofd helpt hierbij. Ook de S-Works carbon zadelpen en het Body Geometry-zadel doen hun dempende werk.
High-end hulp
Maar waar resulteren deze mooie specificaties en technologieën uiteindelijk in? Een krachtige, extreem lichte en energiezuinige e-bike welke geruisloos en perfect (middels de app) getuned zijn werk doet. Echter maar tot een snelheid van 25 kilometer per uur, want dat is de maximaal ondersteunde snelheid. Zodra je boven deze snelheid zit, wat moeiteloos gaat met een e-bike, dan schakelt het systeem zich fluisterstil uit en rij je rond op een iets zwaardere racefiets/gravelbike. Maar wel met rijeigenschappen en een mate van comfort vergelijkbaar met die van de beste fietsen die momenteel verkrijgbaar zijn. In de polder rij ik altijd sneller dan 25 en is alle technologie dus niet heel nuttig voor mijn dagelijkse gebruik. Maar eenmaal in het bos of ergens op een gravelpad door mijn geliefde duinen wordt duidelijk hoeveel deze fiets te bieden heeft. Met een minimale ondersteuning wordt elk klimmetje ineens slechts een bult en wil ik zo hard mogelijk de bocht in om er nog harder uit te kunnen.
Conclusie
Zelf fiets ik meestal harder dan de maximaal ondersteunde snelheid en gebruik ik deze Turbo Creo SL dus niet zoals hij wellicht bedoeld is. Toch ben ik diep onder de indruk van de fiets. In de eerste plaats zijn de afwerking van het geheel, de prachtige laklaag van het frame en de componentenkeuze indrukwekkend te noemen. Na een eerste rit is de eenvoudige en volledig geïntegreerde app het meest in het oog springend. En na een kleine tien ritten op de fiets wordt mij duidelijk hoeveel deze fiets kan bieden voor iedereen die op avontuur wil, of dat nu in de polder, de Ardennen of de Alpen is. De rijeigenschappen van deze lichte en goed gedimensioneerde all-roadfiets in combinatie met een motorsysteem dat je tot bijna 200 kilometer verder kan helpen, bieden mogelijkheden die tot op heden voor de meeste mensen onmogelijk waren.
- Frame Specialized Turbo Creo SL Comp (Maat L)
- Wielen DT R470 Boost
- Banden Specialized Pathfinder Pro 38 mm
- Crankste Praxis Works M30 46T
- Achterderailleur Shimano GRX
- Cassette Sunrace 11 speed 11-42T
- Voorvork Specialized Future Shock 2.0
- Shifters Shimano GRX 11 speed
- Remmen Shimano GRX disc 160 mm
- Stuur Specialized Hover Comp
- Stuurpen Specialized Future
- Zadel Body Geometry Power Sport
- Zadelpen S-Works FACT carbo
- Prijs € 6.000,-
- Gewicht 12 kg
Voor meer informatie over de Turbo Creo SL ga naar de website van specialized.
Tekst: Thomas Ettema – Beeld: Gijs Ferkranus
Deze Specialized Turbo Creo SL Comp Carbon staat in Up/Down #5 2021, oftewel de special Lets Ride Bikes. Een special waarin de werelden van Wielrenblad en Up/Down Magazine samen komen! Lets Ride Bikes 2021 is te bestellen in de Soulwebshop. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App. Voor meer Mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down en volg ons op Facebook en Instagram!