30-09-2021 - Mountainbiken, Nieuws, Leesvoer

Specialized Turbo Levo – Review

Nog niet eerder kregen we de kans om gedurende langere periode een e-bike in zijn natuurlijke habitat te testen. Tests beperkten zich, zeker afgelopen anderhalf jaar, voornamelijk tot in of rondom Nederland en duurden zelden langer dan een paar aaneengesloten dagen. Een e-bike heeft in Nederland absoluut een plekje, maar met een gezond portie kracht in de benen en conditie kom je ook een aardig eind. Heel anders is dat als je gedurende langere periode in de Alpen verblijft. Wij kregen de kans de Specialized Turbo Levo gedurende twee maanden mee te nemen op reis, hieronder onze bevindingen. 

Adventure à gogo

Wij rijden met de crème de la crème op het gebied van e-bikes, de Specialized Turbo Levo S-Works, een e-mountainbike met een prijskaartje waar je u tegen zegt. De S-Works Levo heeft een nieuw ontworpen frame met 150 millimeter veerweg en zoals gezegd een carbon rockerlink. Samen met een 700 Wh grote batterij weegt dit geheel 22 kilo op een maat S4, niet zwaar voor een e-bike. De Levo heeft een 27,5 inch achterwiel en een 29 inch voorwiel, wat zorgt voor de nodige wendbaarheid. Qua opbouw is alles, zoals je mag verwachten, van de bovenste plank, Fox zorgt voor 160 millimeters voor en 150 millimeter achter, een SRAM XX1 AXS draadloze groep inclusief AXS-dropper, een Roval-carbon wielset, SWAT-box en carbon stuur en Magura MT7-remmen.  

Maar ook de minder in het oog springende details zijn het benoemen waard. De software van de motor is verbeterd, de Mission Control-app zorgt dat je alles naar wens kunt aanpassen en de MasterMind-display biedt veel nieuwe mogelijkheden. De aansluiting van de lader heeft een make-over gehad en de Levo is in S-sizing beschikbaar. 

Ook redelijk in het oog springend is de bijzondere print, dit is een exclusief ontworpen stickerkit van Ride Wrap, waarover je elders in het magazine kunt lezen. Deze kit beschermt het mooie carbon tegen steenslag.  

Batterij

We starten met het opladen van de fiets. Door een klepje naast de bottom-bracket te openen vinden we een stekker waarachter het laadpunt zit. In 2,5 uur laden we de batterij op van nul naar honderd procent. Deze progressie wordt aangegeven middels leds naast de stekker. De batterij is volledig geïntegreerd en kan niet worden uitgenomen, je moet dus wel een stroompunt naast je bike hebben. De sensor zit prachtig verwerkt in het achterwiel. Vlak daarnaast vind je ook een kleine flipchip waarmee je de bottom-bracket van de fiets kunt verlagen of verhogen. Op het frame zien we diverse vormen van bescherming, aan de onderbuis, maar ook aan minder opvallende stukken, zoals de achterbrug. Fijn, ondanks de demper met piggyback is er nog steeds ruimte voor een bidon in het frame. 

Mission control

Omdat schakelen en droppen draadloos verloopt ziet de cockpit er extreem opgeruimd uit, de kabels verdwijnen in het frame zonder ratelgeluiden. De display is echt een mooie stuk techniek geworden, niet langer een batterij-status en stand-indicator. Nu geeft deze onder andere de tijd, afgelegde afstand, totaal geklommen hoogtemeters weer. Wat nog meer? Dat kun je zelf instellen middels de Mission Control-app. Per dataveld kun je verschillende gegevens bekijken en via de remote op het stuur scroll je hier doorheen. 

De motor is getuned op zowel hardware als software en gaat nu onder de naam Brose Drive S-Mag 2.2. Maar liefst 90 Nm koppel moet je helpen zelfs de steilste stukken op te komen. De modi bestaan uit Boost, Trail en Eco of uit stappen van tien procent. Via de app kun je ook instellen hoe lang je trip wordt, met hoeveel hoogtemeters en welke respons je wil fietsen: de app past de instellingen dan zodanig aan dat je altijd met voldoende batterij weer thuiskomt.  

Klimmen

De dropper is met 170 millimeter voor ons 190 centimeter lange testpersoon wat aan de korte kant, op deze S5-versie had 200 millimeter niet misstaan. Maar de draadloze AXS-dropper werkt trouwens subliem en snel. De Magura-remmen bieden flinke stopkracht, wel passen de Shiftmix-adapters niet echt goed, waardoor we de shifter steeds moeten bijstellen. Een losse klem werkt in onze ogen beter. De meegeleverde banden staan voor voldoende en goede grip, al hadden we liever een Gravity-casing gezien in plaats van de dunnere Trail-casing, waarmee de Levo geleverd wordt. Gezien het gewicht van fiets en het gebruik, zou dit wel wenselijk zijn.  

Op vlakke stukken zit je met wat druk op de handvatten, dit verdwijnt echter direct bij het eerste stuk klimmen. Je zit goed gepositioneerd boven de motor, de Levo is gemaakt voor technisch terrein. We testen de Levo tot de limiet en komen echt op serieus steile en technische stukken omhoog. De Trail-modus krijgt hierbij alle lof, deze past zich continu aan, ook aan onze schakelfouten of variatie in cadans. Dit vergt enige oefening, maar na twee maanden heeft de term ‘technische klim’ een heel andere betekenis gekregen.  

Ook in de afdaling is de Levo radicaal, hij gaat goed op hoge snelheden en over technisch terrein. Het is even zoeken naar de juiste houding, de Levo vraagt om een centrale drukverdeling, waarbij je best wat druk mag geven op het voorwiel. De Levo laat zich, voor wie een actieve rijstijl hanteert, ook prima speels rijden en is niet bang voor rauwe ondergrond. Maar ook in het bikepark doet ie het prima, hij laat zich prima ‘poppen’ in de lucht. 

Conclusie

De Turbo Levo is vooral een zeer goed gebalanceerde mountainbike, die ondanks de motor en het gewicht rijdt zoals een mountainbike bedoeld is. De mogelijkheid om de motor naar eigen wens in te stellen maakt het nog natuurlijker en de software achter de Trail-stand is zeer indrukwekkend. Wanneer je over het prijskaartje heen kunt komen koop je een heleboel fietsplezier en avontuur. 

Tech specs

  • Specialized Turbo Levo S-Works 
  • Motor: Specialized 2.2 90 Nm 
  • Batterij: Specialized M3 700 Wh 
  • Demper: Fox X2 Factory 150 mm  
  • Vork: Fox 38 Factory Grip2 160 mm  
  • Drivetrain: Sram XX1 Eagle AXS 1×12 
  • Remmen: Magura MT7 200/200 mm 
  • Wielset: Roval Traverse SL 29″/27.5″ 
  • Banden: Specialized Butcher/Eliminator Grid Trail 2.6″ 
  • Stuurpen: Deity Copperhead 50 mm  
  • Stuur: Specialized Trail, Fact Carbon 780 mm 
  • Handvatten: Deity, Knuckleduster, Black 
  • Zadelpen: RockShox Reverb AXS 100-170 mm  
  • Prijs: € 13.999 

Wil je meer weten over de nieuwe e-mountainbike van Specialized? Ga dan naar Specialized.com.

Tekst en foto’s door Harm Spoelstra


Deze review staat in het laatst gepubliceerde Magazine: UP/DOWN #3 2021. Deze kun je bestellen in de Soul Webshop. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van UP/DOWN. Dan ontvang je alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!

 van