10-05-2019 - Wielrenblad, Nieuws, Leesvoer

Specialized Venge Pro 2019 review

Deze Specialized Venge Pro kost echter nog steeds 7.200 euro. Veel geld voor wat feitelijk het instapmodel van de Venge-serie is, maar met de naam ‘instapmodel’ doe je hem geen recht. Er is namelijk maar één Venge-frame, en daarom heeft deze Pro uitvoering precies hetzelfde FACT 11r-frame als de Venge S-Works van Peter de Tourminator. Ook het prachtige Aeroflystuur en de stuur- en zadelpen zijn 100 procent hetzelfde en voorzien van S-Works logo’s. Op de draaiende delen na is deze Specialized Venge Pro dus volkomen identiek aan de Venge S-Works. Belangrijk om te weten als je naast een Venge S-Works voor het stoplicht staat: je hoeft je niet geïntimideerd te voelen.

Het verschil zit voornamelijk in de groep en de wielen. Geen Dura Ace Di2 maar Ultegra Di2. Voor een mechanische groep is het frame niet geschikt: versnellingskabels kunnen minder kleine hoeken maken en dus minder goed weggewerkt worden. Geen Roval CLX64-wielen ook, maar een set Roval CL50-wielen. Die hebben een iets lagere velg, ronde in plaats van aero-spaken en normale lagers, geen keramische. Ze wegen wel 100 gram minder dan de CLX64 wielen, wat het extra gewicht van Ultegra deels compenseert en voor extra levendigheid zorgt. Tot slot zijn de Turbo Cotton-bandjes ingeruild voor ‘normale’ S-Works-banden en, niet te vergeten, er wordt geen vermogensmeter meegeleverd. Slimme keuzes die zorgen dat de Venge Pro nog steeds super-high-end aanvoelt, aerodynamisch nauwelijks inlevert ten opzichte van de Venge S-Works en toch duizenden euro’s goedkoper is.

Specialized Venge Pro 2019 review

Ook wat de looks betreft lever je weinig in met de Specialized Venge Pro. Er zijn twee uitvoeringen: een glimmend paarse en een matzwarte zoals onze testfiets. Van die laatste zijn de belettering, het stuurlint en het zadel uitgevoerd in een soort changeant parelmoerkleur, die, afhankelijk van de lichtval, verandert van donkerpaars naar felblauw. Het zorgt voor een spectaculair effect, maar wij zouden toch voor de paarse gaan. Het zadel en stuurlint zullen slijten en ooit vervangen moeten worden, knalpaars blijft altijd knalpaars.

Het is een slimme fiets, deze Specialized Venge Pro. Zoals het hoort bij aerobikes zijn alle kabels netjes intern weggewerkt, er is alleen 5 centimeter kabel zichtbaar tussen het frame en de achterderailleur, want Di2 is nu eenmaal niet draadloos. Aan de voorkant zijn stuur, stuurpen en frame middels wulps gevormde aero-onderdelen versmolten tot een aerodynamisch geheel. Het slimme is dat eronder bewezen techniek schuilt: je kunt zonder problemen een willekeurig ander stuur of andere stuurpen monteren. De hoek van het stuur is normaal verstelbaar en de vork draait in een normaal balhoofdstel. Afstellen en onderhoud plegen is daardoor een stuk gemakkelijker dan bij technisch meer radicale aero-oplossingen het geval is. Dat draagt bij aan de allround inzetbaarheid van de Specialized Venge Pro. Een mogelijk nadeel zit in het plastic kapje dat de topcap van de stuurpen afdekt: je raakt het makkelijk kwijt en dat gaat ten koste van de looks. Meteen maar een paar van bijbestellen dus.

Wat veel hulde verdient is het feit dat de fiets nergens ‘gezet’ oogt, zoals aerobikes vaak wel doen. Eigenlijk ziet de Specialized Venge Pro eruit als een Tarmac SL6, maar dan met wat meer geprononceerdere buisvormen. Zelfs de stuur/stuurpencombinatie is ondanks de interne kabeldoorvoer elegant te noemen. Het frame alleen geschikt maken voor elektrisch schakelen en schijfremmen, met flexibele hydraulische leidingen, heeft daar zeker bij geholpen. Want inderdaad, velgremmen zijn niet leverbaar.

Ook het gewicht van de Specialized Venge Pro is een groot compliment waard. Onze testfiets woog inclusief twee bidonhouders en de mooi geïntegreerde aluminium computermount 7,65 kilo. Zonder pedalen, dat wel. Dit is voor elke schijfremfiets met Di2 een prima gewicht, voor een aerofiets is het een vedergewicht.

Genoeg gepraat, tijd voor een eerste indruk. Welnu, die slaat in als een bom. Zo er al sprake was van enige scepsis over nut en noodzaak van aerofietsen, is 5 kilometer genoeg om overtuigd te raken: dit is een snelle fiets. Ons vaste trainingsrondje legden we nooit sneller af, hoewel er behalve het aerodynamische voordeel ook zeker een motiverend effect van de Specialized Venge Pro uitgaat. Maar is hij vooral snel in rechte lijn? Is het een fiets voor dagelijks gebruik in verschillende omstandigheden of is het vooral een racemonster voor erbij? We gaan de Specialized Venge Pro de komende weken flink aan de tand voelen en doen in de volgende editie verslag van hoe hij zich houdt onder uiteenlopende omstandigheden.

Rijden met Specialized Venge Pro

Hierboven stellen we de Specialized Venge Pro aan je voor. Minder hyper-technisch dan zijn voorganger, de Venge ViAS, maar met de belofte lichter, comfortabeler, minder complex en toch sneller te zijn. Een allround aerobike, dus? Lees ons verslag van een paar honderd kilometer laagvliegen.

Een paar weken rijden met een Specialized Venge doet wat met je. Je komt er bijvoorbeeld achter hoe het voelt om de eigenaar te zijn van een fiets die iedereen wil hebben. De eerste keer dat je op je vaste fietsafspraak komt, is het alsof je geen bovenlijf hebt. Alle ogen zijn gericht op hetgeen zich tussen je benen bevindt, iets wat onverwacht ongemakkelijk aanvoelt. Opmerkingen gaan alle kanten op: van diepe bewondering tot grote twijfel over nut en noodzaak van zo’n apparaat. Ondertussen vraagt niemand hoe het eigenlijk met jou gaat, je bent slechts bijzaak op het moment dat iemand kennismaakt met de Specialized Venge.

Toegegeven, dit effect slijt na verloop van tijd, maar het is duidelijk dat de Venge de ton- gen los maakt. De fiets spreekt tot de verbeelding, al was het maar door de prijs van 7.200 euro. En dan is dit nog slechts de Pro-uitvoering, de S-Works Venge kost nog een flinke duit meer. Gelukkig werkt het voor de berijder net zo, de fiets geeft je het gevoel met iets bijzonders op pad te zijn. Als je naar beneden kijkt zie je een sterk afgeplat S-Works stuur met een naar voren gerichte V-vorm, dat doet denken aan de vleugels van een stealth-straaljager. Slim, want daardoor kan de stuurpen korter en dus stijver zijn. Die platte, brede bovenkant ziet er niet comfortabel uit en dat is het ook niet, rijden met de handen op het stuur voelt een beetje ongemakkelijk. De boodschap is duidelijk, er moet gas gegeven worden. Zodra we opstappe en de eerste meters maken schiet de gedachte aan een tijdritfiets dan ook door ons hoofd: gestrekte zit, ongebruikelijk stuur en een superstijf frame. En: het gevoel dat er een motortje in zit. Want hoewel aero-kwaliteiten vaststellen zonder windtunnel erg subjectief is, is het gemak waarmee deze fiets hoge gemiddelden rijdt verbluffend.

Toch wordt de nieuwe Venge gepresenteerd als allround aeroracer, die niet beperkt is tot hardrijden in rechte lijn. Wat bochtgedrag betreft klopt dat zeker: de Venge stuurt vlijmscherp en gaat als op rails door de bocht. De combinatie S-Works Aerofly II stuur- en stuurpen is (ongetwijfeld op verzoek van de heer P. Sagan) superstijf, wat niet alleen in snaarstrak stuurgedrag resulteert, maar ook zorgt dat je uit het zadel maximale controle over de fiets hebt. En dat is precies wat je als sprinter nodig hebt. Dat Specialized deze Venge als disc-only heeft ontworpen, betaalt zich hier ook uit. De extra stijfheid die de steekassen aan het frame geven, alsook het grote, gecontroleerde remvermogen van de remmen zelf, past perfect bij een fiets die gemaakt is om met 60+ kilometer per uur door de laatste bocht naar de finish te knallen.

Toch is de fiets comfortabel genoeg om allround te zijn en dat komt volledig op het conto van de velgen en banden. De 26mm S-Works Turbo-banden zetten uit tot zo’n 28 millimeter op de (intern) bijna 21 millimeter brede Roval CL50-velgen. Met 5-6 bar erin leveren ze veel comfort, waardoor de Venge, ondanks het stijve frame, weinig moeite heeft met een slecht wegdek. Er is overigens plek voor nog bredere banden (tot 32mm). De wielen blijken met hun 50 millimeter velgen opvallend ongevoelig te zijn voor zijwind. Je voelt wel een lichte druk als je dwars op de wind rijdt, maar de fiets maakt geen plotselinge zwiepers van het soort dat Chris Froome bijna fataal werd. Het resulteert in een prettig rijgedrag waarmee je prima lange afstanden kunt afleggen, mits de gestrekte houding geen beletsel vormt. De korte neus van het Specialized Power zadel zorgt in ons geval bij hard rijden soms voor verminderde stabiliteit, maar zoals altijd: zadels zijn persoonlijk. Tegelijkertijd ontlast het zadel de ‘weke delen’ bijna volledig, waardoor juist een diepe, snelle houding langer is vol te houden.

Hoewel we geen wedstrijden met de Venge hebben kunnen rijden, wat natuurlijk de enige echte test is voor zo’n fiets, hebben we wel enkele snelle, lange ritten met het nodige gooi- en smijtwerk op verschillende wegdekken kunnen doen. Daarbij voelde de Venge nergens log of uit zijn element, met de allround-inzetbaarheid zit het wel goed. Hij verandert graag en goed van richting en het gewicht is netjes, zeker voor een disc-aeroracer. Hij voelt aan als een apparaat dat gemaakt is zo hard mogelijk te gaan, op een haast verslavende manier. Want dat je gemiddelde met de Venge hoger komt te liggen, dat is een feit.

Peter Sagan rijdt ook op de specialized Venge pro!

En jij kan op precies dezelfde rijden! Als Peter de Groene Trui helemaal tot Parijs vasthoudt zal hij de enig zevenvoudige winnaar worden van het Punten Classement bij de Tour. Om deze nog niet eerder behaalde prestatie te vieren, maakt specialized 100, individueel genummerde, S-Works Venge Disc Sagan 7X Limited Edition framesets die een exact replica zijn van het frame waarbij Peter tijdens de 21e Etappe zal racen.

Lees meer over de limited edition frame set en hoe jij deze kan aanschaffen!

  • frame FACT 11r carbon, disc
  • voorvork S-Works FACT 11r carbon, 100x12mm thru-axle, flat-mount disc
  • shifters Shimano Ultegra Di2 Disc R8070
  • remmen Shimano Ultegra R8070 hydr. schijfremmen
  • stuur S-Works Aerofly II, 80mm reach, 130mm drop
  • stuurpen S-Works Aerofly II, 100mm
  • zadel Specialized Power Expert, 143mm
  • zadelpen Specialized S-Works
  • wielen Roval CL50 TLR (20.7mm interne velgbreedte)
  • banden S-Works Turbo, 26mm
  • crankset Shimano Ultegra FC-R8000 52-36
  • achterderailleur Shimano Ultegra Di2 R8050, GS
  • cassette Shimano Ultegra R8000, 11-30t
  • gewicht 7,65 kilo (56cm, exclusief pedalen)
  • info Specialized.com
  • prijs € 7.199,-
 van