17-10-2018 - Nieuws, Wielrenblad

Studie wijst uit dat rijden op een e-bike zweten met 300% vermindert

De warme zomer heeft veel mensen de kans gegeven om buiten te bewegen of hun woon-werkverkeer te veranderen van een reis in een bedompte trein naar een rit op de fiets. Echter, met lichaamsbeweging, komt de gevreesde bijwerking – zweet. Donkere plekken onder de oksels, een onfris ruikende garderobe en zweet op ongewenst plekken zijn slechts enkele factoren die een fietstocht naar het werk onaangenaam kunnen maken. Zelfs met douches op kantoor is het lastig om sportkleding en werkkleding mee te slepen in een tas. Om deze reden deed Formula One een e-bike studie.

e-bike studie

Een wetenschappelijk onderzoek bij een Formula One-testfaciliteit in opdracht van fietsonderdelenfabrikant Shimano, toonde met hun e-bike studie aan hoe nuttig e-bikes kunnen zijn voor mensen die op zoek zijn naar zweetvrije fietsritten.

Elektrische fietsen (kortweg e-bikes) zijn de laatste jaren steeds populairder geworden. Ze bieden forensen de mogelijkheid om sneller en gemakkelijker naar het werk te gaan. En helpen fietsers van alle achtergronden, of het nu mensen zijn die niet vaak gefietst hebben, of ervaren fietsers die graag profiteren van motorondersteuning.

Eén van de eerste studies had als doel om het verschil in zweetratio tussen een e-biker en een gewone fietser te meten, het onderzoeksproject onderzocht ook de verschillende niveaus van inspanning tijdens een gemiddeld fietsrit in een Europese stad. Zes deelnemers reden tijdens de e-bike studie 30 minuten in een warmtekamer ingesteld op 28°C, eenmaal op een aangedreven e-bike en een keer op een gewone fiets. Hun hartslag, de kerntemperatuur van hun lichaam, de ervaren inspanning (RPE), de krachtoutput en het zweetvolume, gemeten door het voor- en na gewicht, werden geregistreerd.

De resultaten van het onderzoeksproject waren:

  • Respondenten op de e-bike zweetten 3,1 keer (350 ml) minder dan op een gewone fiets
  • Respondenten op de e-bike hadden een gemiddelde afwerkingshartslag die 63 slagen lager is dan die van de gewone fietser
  • Deelnemers op de reguliere fiets hadden een kerntemperatuurstijging van 0,9 °C meer dan op de e-bikers

Na de e-bike-test vertoonden de deelnemers weinig of geen zweetplekken op hun kleding en weinig fysiologische stress. Terwijl na de normale fietstest de deelnemers doorweekte kleding hadden door een groot zweetvolume en een hoge inspanningswaarde.

De belangrijkste verschillen tussen deelnemers aan het einde van beide fietstesten waren:

  • Gemiddelde RPE*: 1.6 (e-bike) geclassificeerd als ‘licht tot gemakkelijk’ versus 4.1 (gewone fiets) ‘geklasseerd als moeilijk’
  • Gemiddelde kerntemperatuur: 37,5°C (e-bike) versus 38,4°C (gewone fiets)

Als commentaar op de e-bike studie zegt Pieter Vincent van Shimano: “Deze studie laat zien hoe perfect e-bikes zijn om ons te verplaatsen. Door fietsen te gebruiken met ons SHIMANO STEPS e-bikesystemen kunnen fietsers koel, rustig en zweetvrij blijven en bovendien sneller en fris op hun bestemming aankomen dan als bij vele andere vormen van transport. “

De hoofdwetenschapper van Sports Science Agency, Jack Wilson, zegt: “De belangrijkste bevindingen van dit onderzoek tonen aan dat het gebruik van een e-bike in tegenstelling tot een gewoon rijwiel, fietsers hun rit naar het werk kunnen volbrengen zonder zich zorgen te maken over zweet en over fysiologische belasting. Het is redelijk om te veronderstellen dat de voordelen van lichaamsbeweging blijven bestaan en dat e-bikes een goede introductie kunnen zijn voor diegenen die vinden dat ze niet fit genoeg zijn om op een reguliere fiets naar hun werk te fietsen. “

Voor diegenen die hun fietsconditie op peil willen houden, maar de bijwerkingen van een zweterig- lijf en -kleding willen vermijden, is aangetoond dat e-bikes een praktische manier zijn om op het werk aan te komen, veel minder warm, minder bezweet en minder vermoeid, terwijl ze toch de fysieke en mentale voordelen van lichaamsbeweging hebben en de stress van het openbaar vervoer vermijden.

*RPE – Een moeilijkheidsgraad die wordt gemeten van 1-6. 1 beoordeeld als “Licht” en 6 als “Maximaal”

 van