Team Jumbo-Visma en AGU verwezenlijken droom van Tourwinst met ‘The Vélodrome’
Na de Tour de France-overwinning vorig jaar, wisten Jonas Vingegaard en Team Jumbo-Visma de titel te prolongeren door als winnaars over de meet in Parijs te komen. Dat Vingegaard opnieuw het hoogste podium in de wielersport bekleedt, is een bekroning op het werk van het Alkmaarse wielerkledingmerk AGU dat sinds 2019 intensief samenwerkt met Team Jumbo-Visma om wieleroutfits te perfectioneren voor in alle weersomstandigheden.
Voor het vijfde jaar op rij is AGU in het profpeloton terug te vinden als de kledingpartner van Team-Jumbo Visma. Onder de projectnaam ‘the best kit possible’ werken de partijen samen om de meest technische en innovatieve outfits te realiseren.
Tijdrit- en sprintpakken blijven enorme speerpunten in de samenwerking. Team Jumbo-Visma en AGU investeerden honderdduizenden euro’s en meer dan honderd uur in de windtunnels van innovatiepartner TU Eindhoven om tot een uitrusting te komen die sneller is ten opzichte van het pak van vorig jaar. Deze pakken staan aan de basis van de overige performance kleding – zoals aero jerseys, bib shorts en roadsuits- waarin de ploeg fietst. In een wielerjaar dat zich laat kenmerken door extreme weersomstandigheden, een tropische Tour met temperaturen boven de 35 graden en een natte en stormachtige Giro d’Italia, droeg de kleding van AGU de renners bij het maximale uit zichzelf te halen en de winst van de twee grote rondes binnen te slepen.
Björn Jeurissen, CEO AGU: “Met de gele trui voor Jonas komt alles samen. Jaar en dag zetten we ons samen met Team Jumbo-Visma in om de snelste pakken te ontwikkelen, zodat renners zoals Vingegaard, Van Aert en Kuss onder alle omstandigheden het beste van zichzelf kunnen geven.”
Dromen worden werkelijkheid
Speciaal voor de Tour de France van 2023 brachten Team Jumbo-Visma en AGU in samenwerking met de Efteling een Limited Edition jersey uit. Na het winnen van de Tour de France in 2022 hoopte de wielerploeg dit jaar nieuwe generaties te inspireren hun eigen dromen na te jagen. Daarom reden Team Jumbo-Visma renners drie weken lang in ‘The Vélodrome’ met daarop de sterrenstand van de datum en locatie waarop hun individuele dromen werkelijkheid werden. In hetzelfde shirt realiseerden zij ook hun gezamenlijke droom om wederom de Tour te winnen. De laatste Tourdag reden de renners in een Victory Kit, die AGU speciaal voor de kampioenen ontwikkelde, de Champs-Elysees op.
De sponsoring van de beste wielerploeg ter wereld heeft mede bijgedragen aan de internationale groei van AGU. Sinds dit jaar bedient AGU naast Nederland, België, Duitsland en Denemarken ook de Franse markt. ‘The Vélodrome’ is populair onder fans van Team Jumbo-Visma en AGU. Het wielerkledingmerk zag tijdens La Grande Boucle veel interesse in het Tourshirt dat nog steeds te koop is via de website.