18-12-2007 - Surfen, Nieuws

Techniek: Backside Barrel

De ultieme surfmove is zonder twijfel het rijden van een cleane barrel. Helaas doen de omstandigheden om een lekkere tube in onze Noordzee te rijden zich maar zelden voor. Het gebeurt uiteraard wel eens dat de omstandigheden er naar zijn, maar echt vaak is dat niet. Natuurlijk zijn er genoeg dagen dat die sporadische barrel voor je opdoemt, maar echt goede constante omstandigheden om aan je barreltechniek te werken zijn schaars. Goede surfers weten ook op mindere dagen de barrel te vinden, maar om het echt onder de knie te krijgen zijn we toch op het buitenland aangewezen. Tuberiden is moeilijk. Het vergt uiterste controle, goed golfi nzicht, lef en beheersing. Om deze move onder de knie te krijgen is een mooie frontside golf een eerste logische stap. Backside is een stuk moeilijker, je ziet minder goed wat de golf gaat doen en de meeste surfers zijn op hun frontside nu eenmaal wat beter. Met de juiste omstandigheden en genoeg doorzettingsvermogen is het echter ook op je backside te leren. Neder-Ozzie en surfcoach Chris Way beheerst ook het backside tuberiden. Geef hem de juiste golf en hij draait er zijn hand niet voor om. Onlangs was Chris weer eens in de gelukkige gelegenheid om aan zijn backside barrelstance te werken.

 

Ik kan me deze sessie nog goed herinneren. We waren met het Nederlandse RipCurlteam op de Canarische Eilanden. Ondanks dat ik maar drie of vier golven had gepakt, was het voor mij de beste sessie van de hele trip. Ray Max had ons van tevoren een beetje warm gemaakt voor deze spot. Hij had hier gefi lmd voor zijn Ongetemd-project. De beelden daarvan waren indrukwekkend. Op een dag dat de swell een beetje inzakte, gingen we met een boot de spot checken. Het was al laat in de middag toen we aankwamen. De zon zakte inmiddels achter de bergen van Fuerte en we hadden nog maar weinig tijd voor het helemaal donker zou zijn. De teleurstelling was groot toen we aankwamen: er brak helemaal niets. We waren ver weg van de haven van Corallejo en hadden dus weinig andere opties. Terwijl we ons zaten te verbijten op de boot brak er uit het niets een overhead set, spoedig gevolgd door nog een. Vijf of zes perfecte lefthand barrels braken op het rif. Michiel van der Huls, Yannick de Jager en ik wisten niet hoe snel we in het water moesten komen. Het was classic! Eenmaal in de line-up duurde het lang voor er weer zo’n set kwam, maar uiteindelijk kregen we nog drie, vier van die sets voor het donker was.

 

Backside barrels rijden is een van de moeilijkste dingen om onder de knie te krijgen. Omdat je met je rug naar de golf staat, is het moeilijker om te zien wat hij gaat doen. Het is dus veel lastiger om de juiste lijn te kiezen. De kans dat je te hoog zit en met de lip mee wordt gezogen, of juist te laag zit en de golf in je nek krijgt, is aanzienlijk groter dan op je frontside. In deze sequence gebruik ik de ‘pigdog stance’. Ik pak mijn buitenste rail met mijn achterste hand en gebruik mijn voorste om mijn snelheid zodanig te controleren dat ik zolang mogelijk in de barrel blijf. Waar de naam ‘pigdog’ vandaan komt is niet helemaal duidelijk, maar het zal wel te maken hebben met het moeilijke gezicht dat je trekt tijdens het rijden.

 

 

How to

 

1. IK WEET DAT DE GOLF GAAT BARRELEN EN HOUD HIER REKENING MEE BIJ MIJN TAKE-OFF. IN PLAATS VAN RECHTOP TE STAAN, PAK IK DIRECT MIJN RAIL EN KIES IK MIJN LIJN HOOG IN DE GOLF. MAAR ONDER DE JUISTE HOEK OM GENOEG SNELHEID TE GENEREN.

 

2. MET MIJN ACHTERSTE HAND HEB IK MIJN RAIL VAST TERWIJL IK MIJN VOORSTE IN DE WAND VAN DE GOLF DUW OM MIJN SNELHEID TE CONTROLEREN. OM DIT CORRECT TE KUNNEN DOEN, DRAAI IK MIJN ACHTERSTE KNIE NAAR BINNEN OM DICHTER TEGEN DE GOLF TE ZITTEN EN LAAG GENOEG TE BLIJVEN OM NIET DOOR DE VALLENDE LIP TE WORDEN GERAAKT.

 

3. EENMAAL IN DE JUISTE STANCE DRAAI IK MIJN SCHOUDERS HAAKS OP DE GOLF. IN DEZE POSITIE HEB IK PERFECT ZICHT OP DE GOLF DOWN THE LINE EN KAN IK MIJN LIJN BEPALEN.

 

4. SHACKED! NU IS HET EEN KWESTIE VAN TRIMMEN EN DE JUISTE LIJN VASTHOUDEN. MET MIJN VOORSTE HAND MAAK IK CONTACT MET DE GOLF OM AF TE REMMEN EN NOG DIEPER IN DE BARREL TE KOMEN EN MIJN TUBETIJD TE VERLENGEN.

 

5. OMDAT MIJN VOETEN HIER IN LIJN MET MIJN STRINGER STAAN, HEB IK MINDER CONTROLE MET MIJN VOETEN. IN DEZE HOUDING IS HET MOEILIJK DRUK TE HOUDEN MET MIJN TENEN OF HIELEN EN DUS MOET IK MIJN HAND AAN DE BUITENSTE RAIL GEBRUIKEN OM DE INSIDE RAIL
STEVIG IN DE GOLF TE HOUDEN. DIT VERGT DE NODIGE CONTROLE. BIJ TE WEINIG DRUK KOM JE TE LAAG IN DE GOLF EN KRIJG JE DE LIP IN JE NEK. TREK JE TE HARD AAN JE RAIL DAN BESTAAT DE KANS DAT DE GOLF JE OMHOOG ZUIGT EN JE MET DE LIP MEE ‘OVER THE FALLS’ WORDT GEGOOID. GENIET VAN HET UITZICHT!

 

6. DE BARREL BEGINT TE ‘KNIJPEN’ EN IK RAAK STEEDS DIEPER IN DE TUBE. IN DEZE FASE IS HET VAN BELANG JE OGEN OPEN TE HOUDEN, TE FOCUSSEN OP DE UITGANG EN JE LIJN VAST TE HOUDEN.

 

7. TERWIJL IK DE BARREL VERLAAT, STREK IK ME UIT. DE TRUC IS OM DIT NIET TE VROEG TE DOEN, WANT ANDERS WORD JE ALSNOG GEPAKT DOOR DE LIP. STOKED! NOG NET VOOR HET DONKER IS, HEB IK EEN VAN MIJN BESTE GOLVEN VAN DE TRIP GEREDEN.

 

Wil je 6 surf mag. #1 2007 thuis ontvangen? Bestel hem dan hier in de Soulshop!


© 6 surf mag. 2007


 van