28-09-2012 - Kitesurfen, Nieuws

Technieken Courseracen Starten en varen met een courseraceboard

Tekst & Fotografie: Bram Hoogendijk – Woodycookie.com

1. Een courseraceboard dragen
Een courseraceboard vraagt om een zorgvuldigere behandeling dan bij een twintip. Het board draagt het makkelijkst aan de voor-vin met de achterkant van het board naar voren. Het board blijft zo het mooist in balans. Wanneer de wind grip op het board krijgt waait het board rustig naar voren en omhoog. De wind ‘draagt’ dan het board. Ten opzichte van de wind draag je het board aan ‘lager wal’. Dus aan de kant waar de wind niet vandaan komt. Zo waait het board niet tegen je lichaam aan.

2. Het water in met een courseraceboard
Als je het water in loopt met een courseraceboard is het van belang dat de vinnen jou en de bodem niet raken. Door het board in eerste instantie ondersteboven op het water te leggen kan je het board aan de vin mee het water intrekken. Zorg dat je lichaam tussen het board en de golf blijft. Op deze manier kan het board niet tegen je aanslaan. Op het moment dat het diep genoeg is kan je het board omdraaien. Het board kan je het beste verder het water in meenemen door het bij de voorste voetband vast te houden.

3. Starten met een courseraceboard
Door je beide voeten op het board te leggen kan je het board in de vaarrichting leggen. Als je start wil je niet meteen te scherp aan de wind gaan varen. Dus leg je je board neer op halve wind. Stuur je vlieger in. Zo snel je uit het water komt zet je je achterste voet op het board voor je achterste voetband. Door je gewicht meer naar het midden van het board te plaatsen blijft het board vlak op het water liggen en is het board stabieler. Je komt dus makkelijker op gang.

4. Varen met een courseraceboard
Zo snel je vaart krijgt kan je meer druk op de vinnen opbouwen en meer op de zijkant van het board gaan staan. Bij kleine boards bouw je druk op door de rail in het water te drukken, bij een race board is het van belang deze druk op je grote vinnen over te brengen. Hoe vlakker je board op het water ligt, hoe beter je de druk over kan brengen op je vinnen. Zodra je snelheid hebt kan je je achterste voet in de voetband zetten.

 

 van