Cannondale Tesoro Neo X Speed – Review

Wat een machine! Het uitgestrekte, robuust frame van de Cannondale Tesoro Neo X Speed, geheel uitgevoerd in zilver en zwart, lacht ons toe. De uitstraling is er een van een tourfiets, een stevige kameraad om er een paar dagen mee op uit te trekken. Een maand lang is deze snelheidsduivel ons dagelijks vervoer, lees hier onze bevindingen.

De Cannondale Tesoro Neo X Speed is de snelle broer van de Tesoro, de tot 25 kilometer per uur begrensde e-bike van Cannondale. Onze testfiets is een speedpedelic welke tot maar liefst 44 kilometer per uur blijft ondersteunen. Verzekeringen en helmplicht worden bij een dergelijke snelheid belangrijke aandachtspunten, evenals bepaalde technische zaken, maar daar gaan we hier verder niet op in.

Onze eerste indruk? Alles op de fiets is stevig, zodat je als bestuurder klaar bent voor zowel de slechtste wegen als voor offroad schelpenpaden. Naast het lange frame valt ook de luie balhoofdhoek op, hierdoor is het voorwiel wat verder vooruit gepositioneerd, wat resulteert in een vergevingsgezind rijgedrag. De volumineuze banden zorgen voor een vlotte rolweerstand en geven daarnaast comfort dankzij de dempende werking. Alsof dit nog niet genoeg is vangt een Suntour-voorvork met 110 millimeter veerweg de grovere klappen op, fijn bij drempels, klinkerwegen en wanneer je van een stoepje rijdt. Ook het zitvlak kan genieten van wat luxe, een speciale zadelpen vangt van onder komende schokken op. En dan is er nog het flinke stuur van maar liefst 740 millimeter breedte, wat eveneens bijdraagt aan een ontspannen manier van fietsen.

Kijken we meer op detailniveau, dan zien we doorlopende, brede spatborden die strak langs de wielen lopen, hetgeen fraai oogt. Shimano verzorgt het schakelen, terwijl het fameuze Magura zorgt voor serieuze remkracht met 203 millimeter remschijven. Ter vergelijking, dit zijn schijven die in het downhill-mountainbiken worden toegepast. Achterop zit een stevig fietsenrek klaar voor gebruik en de Cannondale wordt geleverd met een standaard.

Elektra

Dan komen we aan bij de elektra, de Tesoro gaat natuurlijk niet vanzelf zo hard. De ondersteuning komt vanuit een Performance Line Speed-middenmotor van Bosch, samen met een uitneembare 625 Wh sterke accu. Voor wie langere riten wil maken is er op het frame, op de onderbuis, een bevestiging voor een tweede accu, zodat je je bereik kunt verdubbelen. Qua afstand geeft Cannondale een maximum aan van 117 kilometer (afhankelijk van de stand), op de (hoogste) Turbo-stand haalden wij gemiddeld 28 kilometer. De bediening van het elektronisch systeem gebeurt met een aantal knoppen die links op het stuur zitten. Hiermee scrol je door het menu op de display in het midden van het stuur. Het is een vrij uitgebreid menu en laat zich niet vergelijken met die van de basis-displays van Bosch. De display is helemaal naar eigen wens in te stellen, zodat je altijd de velden ziet die voor jou van belang zijn. Er is ook de mogelijkheid om de display middels gps je route te laten tonen, achteraf kun je deze naar bijvoorbeeld Strava uploaden.

Naast de elektronisch aandrijving zijn er nog een aantal specifieke speedpedelic-zaken aanwezig op de fiets, zo zit er geen bel op deze Tesoro, maar een toeter als op een brommer. Ook is een achteruitkijkspiegel verplicht aanwezig en zijn de remmen omgedraaid, dat wil zeggen: de rechter rem is de voorrem, links de achterrem, zoals ook op motoren en brommers.

Rij-impressie

Wanneer we opstappen hebben we het gevoel op een mountainbike te zitten. De fiets is lekker lang en de luie balhoofdhoek geeft een zeker stuurgedrag dat ontspannen aanvoelt. De zit is sportief, we hangen iets voorover in de voorgevormde handvatten. De display is goed gepositioneerd en de knoppen navigeren ons vlot door het intuïtieve menu. Voor nu is de ondersteuning het belangrijkste, het wisselen tussen de standen Eco en Turbo.

Wanneer we snelheid maken valt direct het comfort van de verende zadelpen en voorvork op, de klinkerstraten tijdens onze testrit vormen geen probleem. De zadelpen is wel een persoonlijk iets, deze veert namelijk ook licht in wanneer je aanzet, dit zal door de wat sportievere fietser mogelijk als speling worden ervaren. Dat gezegd hebbende, als dit jouw eerste speedpedelic is zal je dit als een groot genot ervaren. De algemene bediening is als die van een lichte motor, we zoeven makkelijk door bochten en de ondergrond lijkt er niet toe te doen. Remmen is wel een puntje van aandacht: doordat de remmen omgekeerd zijn gemonteerd moet je opletten niet te hard met rechts te remmen, aangezien je daarmee het voorwiel blokkeert. Wederom, dit zal voor ervaren, sportieve fietsers even wennen zijn, iemand die net zijn auto voor een e-bike heeft verruild zal niet beter weten. Hoewel de remconfiguratie volgens de geldende richtlijnen geleverd wordt is het uiteraard mogelijk ze simpelweg om te draaien, zodat rechts weer de achterrem bedient.

Ondersteuning en accu

De motorondersteuning is een apart hoofdstukje waard. De software van de motor stuurt namelijk zodanig aan dat deze ondersteunt in een bepaalde cadans, ofwel het aantal omwentelingen per minuut. Wanneer je dus in een bepaalde versnelling te snel rondjes aan het trappen bent, dan stopt de ondersteuning met toenemen en wacht deze tot je naar een zwaarder verzet schakelt. Na opschakelen neemt je cadans af en start de motor weer met ondersteunen. Dit loopt zo door in het gehele bereik van de fiets. De maximum cadans ligt op 72 rondjes per minuut, dan moet je dus schakelen om harder te gaan. Dit is te vergelijken met de RPM van een auto, daarmee kun je ook niet in de eerste versnelling honderd rijden. Net zoals bij de remmen het geval, zal dit met name voor de ervaren, sportieve fietsers wennen zijn, omdat deze vaak zelf meer input willen leveren dan de 72 RPM, het punt waarop de ondersteuning stopt. We raden je aan dit systeem eerst te testen en te kijken of het bij je past. Qua geluid is de Tesoro vrij stil, wat zeker in de natuur een voordeel is.

Opladen gaat eenvoudig en vlot, bovenop de motor zit een makkelijk bereikbare stekkerdoos waarmee je de accu kunt opladen. De accu is ook uit de fiets te halen om deze elders op te laden.

Het voorgemonteerde rek is stevig en kan flink wat kilo’s dragen, wat de Tesoro prima als trekkingfiets geschikt maakt. Ook zijn er diverse extra nokjes op de fiets te vinden en de interne kabelgeleiding zorgt ervoor dat je niet snel ergens aan blijft hangen.

De lage instap maakt afstappen comfortabel. Het brede stuur hebben wij ervaren als zeer prettig, zeker op hogere snelheden wordt de Tesoro niet zenuwachtig. Wel is het af en toe even passen en meten om de fiets door een deuropening te krijgen. Dit stuur is trouwens in een handomdraai in hoogte aan te passen via het verstellen van de stuurpen, zo kun je variëren in een hogere of juist meer voorover gerichte houding. Verder zitten er op de Tesoro fraaie lampen die een hoge lichtopbrengst hebben, zodat je altijd goed zicht hebt op de weg voor je.

Conclusie

De Tesoro Neo Speed is een zeer comfortabele fiets, gemaakt voor flinke afstanden. Met de aanwezigheid van rekje en nokjes, de mogelijkheid om een tweede accu te monteren alsook de comfortabele demping van zadelpen en voorvork heb je alle ingrediënten in huis voor eindeloze ritten. De specifieke motorondersteuning vraagt om een proefrit, past deze echter bij je dan heb je aan deze bike een vriend die klaarstaat voor mooie avonturen.

De volledige review van de Tesoro Neo X Speed staat in het laatst gepubliceerde Magazine: Electrified #1 2021. Deze kun je bestellen in de Soul Webshop. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App.

Voor meer informatie over de Cannondale Tesoro Neo X Speed kunt u terecht op de website van het merk: Canonndale

 van