Test 2006: Slingshot Turbo Diesel
Volgens Slingshot is deze nieuwe kite geschikt voor de beginnende tot gevorderde kiter. Hij zou inzetbaar moeten zijn vanaf 16 tot 24 knopen. Als we de kite op het strand bekijken, valt direct op dat het vlakste bowkite is die we tot nu toe in de test hebben gehad. De 10 m2 Turbo Diesel is weliswaar de kleinste kite die we gaan testen, maar wel met relatief de meeste effectieve oppervlakte. De afwerking van de Turbo Diesel is netjes met verstevigingen op de juiste plaatsen en de one-pump set-up. Hij is dus razendsnel opgepompt. Kortom, in de lucht ermee!
Als we de Turbo Diesel met 13 knopen oplaten, voelen we al dat de kite genoeg power heeft om te kunnen varen. Het is in het lage windbereik zelfs de kite met de meeste power. En dat terwijl de overige kites die getest zijn toch echt tussen de 12 en 14 m2 zijn! Ondanks de brute kracht, voelt de Turbo Diesel erg licht aan als we de kite kort op het strand laten vliegen. Waar andere bowkites meestal iets meer stuur- en bardruk hebben, stuurt de Turbo Diesel erg soepel en licht. We komen in het water makkelijk op snelheid en de kite bouwt de druk geleidelijk op. Op snelheid vliegt de Turbo Diesel lekker ver door naar de hoek van het windvenster. Hoogtelopen is daardoor geen enkel probleem. Hij voelt meteen vertrouwd aan doordat hij precies luistert naar de bar. Je kan de druk en draaisnelheid van de kite precies bepalen, door de bar meer of minder aan te trekken. De kite draait een mooie ronde bocht of erg snel om zijn eigen as. Maar rustig of hard sturen, de druk is redelijk constant en bouwt in het windvenster rustig op. Ook
voel je precies aan waar deze kite zich bevindt en wat hij doet. Terwijl Slingshot de Turbo Diesel typeert als freerider voor beginners tot gevorderden, vinden wij deze kite ook uitermate geschikt om mee te golfrijden. Hij luistert zo goed naar de bar, dat je echt niet op je kite hoeft te letten. Als we de golfen inruilen voor het luchtruim, merken we dat er prima met de Turbo Diesel te springen is. Je hoeft de kite niet ontzettend hard in te sturen. Rustig laten klimmen richting 12 uur en vervolgens je bar aantrekken, is al voldoende voor een gecontroleerde afzet en veel hoogte en airtime. Ook de landingen kun je soepel timen, zodra je gewend bent aan de draaisnelheid van de kite. Kiteloopen is met deze Slingshot niet alleen voor de extreme gasten en uitgehaakte tricks gaan makkelijk en voelen vertrouwd aan. Doordat de chickenloop goed open blijft staan, kun je deze weer makkelijk inhaken.
De Bar
Bij een eerste aanblik op de nieuwe Powerstroke 4 line safety bar, springt de eenvoud van het ontwerp eruit! Eindelijk weer een bar waarbij de uitspraak _