Test 2007: Nitro Reign
*lengtes: 159-163-166
*breedte: 25,8cm
*gewichtrange: 60-80kg
*adviesprijs: 699,-
Binnenkant:
Van alle boards die we in deze categorie testen, is de Reign de duurste. Maar dit board zit dan ook propvol techniek. De houtkern is opgebouwd uit dunne stroken licht hout, die op een speciale manier aan elkaar gelijmd zijn. De lichte kern is versterkt met een stevig glasvezellaminaat, waar extra carbon aan is toegevoegd. Vanaf de bindingposities naar de breedste punten van het board liggen nog eens extra stroken carbon en dyneema vezels, die voor meer krachtoverbrenging en demping moeten zorgen.
Rijgedrag:
Nitro is er duidelijk in geslaagd dit board behoorlijk licht van gewicht te houden, zeker gezien de extra breedte. Een breedte die je tijdens het rijden niet echt ervaart, want zelfs met een kleine schoenmaat blijft de kantenwissel snel. Dat komt door de goede rebound in het board, waardoor de Reign graag actief gereden wordt. Lekker wendbaar in de korte bochten en veel grip in de lange. Door de progressieve taillering kun je ook feller uit je bochten sturen, maar een wat relaxtere rijstijl is ook geen punt. Het board luistert goed en doet wat jij wilt, zonder kleine foutjes in je rijstijl meteen af te straffen. De Reign is natuurlijk stijver, maar toch blijft hij speels genoeg. Er zit een gemiddelde olliepop in de tail. De stabiliteit van het board is zeker in orde, maar ondanks alle dyneema toevoegingen hadden we het idee dat de demping misschien beter zou kunnen. Of misschien zit er gewoon teveel carbon in, want daardoor kan een board ook nerveuzer lijken. Zwaardere rijders zullen hier minder last van hebben. Het is een luxe board. Voor de rijder die er licht mee wil kunnen freeriden en lekker op de pistes wil kunnen knallen. Ga niet te laag in de gewichtrange zitten, of rij hem een maatje korter: de Reign voelt namelijk langer aan.
Buitenkant:
Met alle technische features binnenin, kan de buitenkant niet achterblijven. De Reign heeft een snel grafiet-belag; een materiaal dat vaak gewaxed moet worden en lastiger te repareren is, maar indien goed onderhouden wel retesnel glijdt. Deze SUV moet dus goed verzorgd worden. De topsheet is hier en daar transparant, wat een goede kijk op de houtkern en het laminaat geeft. De afwerking is erg netjes met een paar mooie en subtiele details.
Bestel hier het nummer met dit artikel.
_Ǭ