Test 2008 Kites & Boards
Eind september 2007 had ik een hele berg nieuw materiaal verzameld. Samen met mijn trouwe testteam, bestaande uit Jan Kiebert, Dick van der Spek en Marco Hollebeek, stond ik in de startblokken om te gaan testen. De zee was nog warm en de buitentemperatuur was nog prima te behappen. Maar waar bleef de wind? Wat was dit voor waanzin?! Herfst in Nederland. Dat betekent toch aan de lopende band zuidwest vijf, zes, zeventjes. Maar nee hoor. Tot begin november liet de wind ons in de steek en toen het eindelijk ging waaien was het meteen al koud en guur schoentjesweer. Bovendien was die ellendige wintertijd al ingegaan en werd het al om vijf uur donker. Toch hebben we ons uiterste best gedaan er weer alles uit te halen wat erin zat, zodat we tot een gedegen conclusie konden komen.
Locatie
Onze test begint op een zaterdagmiddag in november met een knoop of twintig in Noordwijk. Het strand doet wat triest aan: geen warm clubhuis en donkere wolken samengepakt boven zee. Mensen lopen langs de zeelijn met mutsen op en shawls om. Het zonnetje is nergens te bekennen. Snel pakken aan en pompen om de kou uit onze lichamen te verdrijven. Gedurende de dag neemt de wind iets toe en breekt zelfs heel aarzelend het zonnetje af en toe door. De testers wisselen met rode wangen en blauw uitgeslagen lippen kites en boards uit. Als het donker wordt heeft iedereen met alle merken gevaren. Razendsnel kleden we ons om en verschansen ons in het Zuiderbad met warme chocolademelk en pannenkoeken om weer warm te worden. Grappig is dat iedereen het er unaniem over eens is dat er deze keer geen kites tussen zitten die een beetje tegenvallen.
De verschillen tussen de kites zijn dit keer minder groot. We testen twee C-shapes, de Max2 en de Vegas 08. Daarnaast testen we de Switchblade 3, de hardcore wakekite uit het Cabrinha- assortiment. De overeenkomst tussen alle kites is dat ze vergeleken met voorheen een flink depowerbereik hebben. Ook deze test is geen vergelijkende test, maar een test waarin iedere kite uitzonderlijk op zijn eigen specifi eke eigenschappen is getest. Door de tekst secuur te lezen, kun je er achter komen welke kite het best aansluit op jouw wensen en eisen, zodat je straks op het water maximaal kunt gaan genieten.
De test
Kites
Deze keer testen we zowel kites als boards. Hieronder nog een keertje uitgelegd waar we precies op gelet hebben. Bij de kites hebben we ten eerste het inzetbereik onderzocht. Kun je er snel het water mee op en hoe lang kun je er nog comfortabel en veilig mee doorvaren?
Vervolgens hebben we naar de airtime gekeken. We wilden er niet alleen achter komen of de verschillende kites hoog vliegen, maar ook of ze dat alleen doen als je de perfecte techniek hebt. Hoe meer je fout kunt doen met een goed resultaat, hoe groter de sweet spot is en hoe beter bruikbaar de kite is voor minder goede kiteboarders. Tevens hebben we uitgezocht met welke kites je redelijk recht de lucht in gaat en met welke kites je een mooie lange boog springt. Dat heeft alles te maken met de verhouding tussen de eigenschappen lift en drag. Lift is de kracht die je recht omhoog trekt en drag is luchtweerstand, waardoor de kite met de wind mee wil waaien. Hoe makkelijk je kite aan de wind vaart, heeft ook alles met deze twee aerodynamische eigenschappen te maken. Hoe meer lift je kite heeft, hoe verder je kite naar de rand van het windvenster kruipt en hoe makkelijker je hoogte loopt. Als je kite meer drag heeft dan hangt hij dieper in het windvenster en zal hij minder scherp hoogte lopen. Een voordeel van kites met meer drag is dat ze stabieler zijn en makkelijker constante druk geven.
Tevens hebben we onderzocht hoeveel armkracht het kost om de bar op de gewenste positie te houden. Dat is de bardruk. Sommige kites hebben onafhankelijk van de positie van de depowerlijn veel bardruk, terwijl andere modellen voor een groot deel weinig bardruk geven, maar vanaf een bepaald punt behoorlijk gaan trekken.
Ook hebben we gelet op de kracht die het kost om de vlieger te sturen, stuurkracht. Reageert je kite soepel en rap op de bar of moet je hard werken om een bocht te maken of zelfs pas na een paar tellen? Los van de kracht die het je kost om de vlieger te laten draaien is het ook interessant om te weten of de kite om z’n as draait, pivoteert, of dat hij met maximaal insturen nog steeds en lange ronde bocht met veel power maakt. Met andere woorden: hoe zit het met de wendbaarheid?
And last, but certainly not least, hoe gedraagt de kite zich tijdens unhooked tricks? Verder staan we bij de kites vooral stil bij de in het oog springende features. Hebben ze bijvoorbeeld een onepumpsysteem of niet? Natuurlijk bekijken we de set-up van de bar en de veiligheidssystemen hebben we uiteraard uitgeprobeerd. Conclusie van de testers is dat alle kites, op de Max na, omdat dit een echte C-shape kite is, in een twoquiver-set voldoen. Maar als je kritisch bent en altijd goed gepowered wilt staan, kun je toch beter drie kites kopen.
Boards
Ook voor de boards geldt dat het geen vergelijkend warenonderzoek is. We hebben voor elk board gekeken waar de sterke en zwakke punten liggen. De omstandigheden waren behoorlijk goed. De zee liet zich van al haar kanten zien. Er waren stukken met enorme chop, maar ook golven met daartussen vlakke stukken. We hebben tijdens het varen op de volgende punten gelet.
Ten eerste de snelheid van het board. Niet alleen de topsnelheid is belangrijk, maar ook hoe snel het board planeert. Dit is met name voor het kiteboarden belangrijk omdat met de boardsnelheid ook de druk in de kite moet toenemen. Als de snelheid van het board niet gelijk is aan die van de kite moet je constant bijsturen of je board bijremmen. Bovendien is het prettig als je moeiteloos een windgat kunt doorkomen.
Vervolgens hebben we de stabiliteit, grip, sporen en het hoog aan de wind kunnen varen onderzocht. De stabiliteit geeft vooral aan of het board onder invloed van chop mooi soepel loopt of juist gaat stuiteren. Met andere woorden, absorbeert het de ergste oneffenheden of slaat het over de windgolven heen. Grip is het moeilijkste begrip. Het gaat namelijk niet alleen om hoe los een board op het water ligt. Het gaat er ook om of je het board met harde wind kunt houden. Je kunt het alleen testen door vet overpowerd te varen en te checken of je de snelheid kunt blijven controleren en je board tot stilstand kunt brengen. Sporen heeft te maken met grip, maar vooral ook of een board recht door het water klieft of een paar graden verlijert (naar de lijzijde afdrijft). Dat heeft weer invloed op het gemak van het aan de wind varen, want elke centimeter die je schuin weg schuift is energieverspilling. Heeft een board echter teveel grip, dan verliest het zijn speelsheid.
Bij het springen zijn er een aantal aspecten belangrijk: de afzet vanaf de rail bij een hoge sprong, de afzet bij speedmoves, de pop en de landing. Allereerst bepaalt de hoeveelheid grip die je rail houdt tot het moment van afzet de kracht die de kite opbouwt en dus hoe hoog de sprong gaat worden. Hoe langer je je rail in het water kunt houden, hoe hoger je sprong wordt.
Het board heeft verder een actievere rol bij powermoves waarbij je je kite niet gebruikt. Je hebt dan snelheid nodig die je ineens explosief omzet in hoogte. De afzet van je rail en je tail is hierbij essentieel. En dan tot slot de landing: hoe voelt de impact van het landen? En vooral hoe is de controle als je fullspeed het water raakt?
Tekst: Marije den Breems
Copyright Access kiteboard magazine 2008