03-05-2006 - Kitesurfen, Nieuws

Test: F.One Mach 5

DE KITE
In naam is de Mach 5 natuurlijk de opvolger van de Mach 4, maar dat is meteen het enige dat deze performance kite van zijn voorganger geërfd heeft.
Voor het ontwerp van de M5 is het F.One team vanaf de tekentafel namelijk helemaal opnieuw begonnen. Geen verbeterde versie van, maar gewoon een splinternieuw ontwerp, gebruikmakend van de nieuwste technologie. En dat is te merken, want alleen optisch al ziet het er totaal anders uit. De lijnen zijn veel vloeiender, de wingtips aërodynamisch rond, de panelen zijn compleet anders gelegd, kortom een kite waar we erg benieuwd naar zijn. Waar de Dream vooral is bedoeld voor new-school riders, golfrijden en radicale freestyle-moves, is de M5 meer voor old-school big air en cruisen. Het is dus geen kite die gemaakt is voor hardcore freestylers, maar een die altijd mooi rond blijft vliegen en goed zijn snelheid houdt. Resultaat is dat je met de M5 vloeiend kan varen en veel airtime kan pakken. Kijken of F.One deze eigenschappen ook in de deze twintig-meter heeft kunnen stoppen. Om te beginnen moeten we constateren dat twintig vierkante meter groot is! Erg groot en gevoelsmatig groter dan leuk is. Dat valt bij de M5 in de praktijk dus reuze mee. Natuurlijk draait hij niet zo makkelijk als een tien-metertje, maar toch verbazingwekkend makkelijk. Het sturen kost niet heel veel kracht en hij draait veel korter dan je zou verwachten. Met een knoop of negen brengt hij honderd kilo nog makkelijk op gang, maar je hebt wel een snel planerend board nodig, om dat beetje druk om te zetten in genoeg snelheid om relaxt te kunnen varen. Zodra je even genoeg wind hebt, kruipt hij echt naar de rand van het windraam, waardoor aan de wind varen goed te doen is. De meeste reuzekites die ik persoonlijk gevlogen heb, bleven verder downwind hangen zodat je meer dan genoeg druk had, maar echt amper hoogte kon lopen. Bij deze gigant gaat dat dus verassend goed. Golfrijden en spelevaren is met een twintig-meter niet optimaal, maar het gaat nog wel. Vooral speedmoves zijn leuk, maar ook de hoge sprongen lukken prima. Meestal vaar je met een twintig-meter niet vol gepowered, maar zelfs dan heb je een heel behoorlijke airtime. De M5 20 brengt je niet heel erg hoog, maar houdt je wel belachelijk lang in de lucht. De timing van afzet en lift ligt bij deze vlieger net een beetje anders, dus als we daaraan gewend zijn, zullen de hogere sprongen zeker komen. De reus draait zelfs nog kort genoeg om landingen met kiteloop te maken.

 

DE BAR
Het 2005-besturingssysteem is extreem compleet. De carbonbar zelf is niet of nauwelijks veranderd en het in 2004 geïntroduceerde push-systeem is opnieuw gebruikt en verbeterd. Je kan nog steeds quickreleasen door de bar stevig van je af te duwen, maar dan moet je eerst over een rubberen shock absorber. Deze is niet stijf genoeg om de bar echt tegen te houden, maar we zien het als een je-bent-bijna-bij-de-quick-release-dus-stop-met-duwen-alarm. Dat gaf ons genoeg rust om ons er geen seconde druk over te maken. De depowerlijn is in twee lengtes verkrijgbaar en de push-quickrelease kan vervangen worden door het standaard bijgeleverde een handmatig te trekken pull-quickrelease-systeem. Verder kan je uit twee formaten depowerloops kiezen en wordt de bar standaard geleverd met een systeem om dubbel ingehaakt te kunnen varen. Alsof het nog niet genoeg is, zit er standaard een Active5 vijfde lijn op alle 2005 F.One-bars. Op een unhooked leash na, is de bar meer dan compleet. Over de werking van de vijfde lijn zijn de meningen verdeeld en de testriders hebben zich daar niet specifi ek mee bezig gehou- den. Als re-launch leash doet hij het in ieder geval prima.

 

CONCLUSIE
De F.One M5 20 is een lomp grote kite die verrassend makkelijk vaart. Hij draait op snelheid vlotte ronde slagen en met een snel groot board kan je er heerlijk mee kiten.

 

GETESTE MAAT
20 m

 

MATEN EN PRIJZEN
Complete
10 m     1199,-
12 m     1279,-
14 m     1379,-
16 m     1479,-
20 m     1579,-

SPECIAL FEATURES
Slim struts, S-concept, doorlopende leading edge, compact shape (bevestiging frontlijnen hoog op de LE, wat stijfheid en een effi ciënte kleinere AR geeft), complete carbonbar met Active 5 (=5e lijn), pushe_

 van