Test: Giant Defy Composite 2
Giant gaat met deze Defy Composite 2 de strijd aan binnen het zeer competitieve segment van de carbon instapmodellen. De Defy 2 is vooral interessant voor de beginnende fietser die een lichte fiets zoekt. De lijnen van de fiets zijn strak, de gekozen kleurschakeringen ogen luxueus en tijdloos. Hiervoor krijgt Giant alvast een pluspunt. Giant heeft jarenlange ervaring met carbontechnologie waardoor het carbon fietsen kan aanbieden op drie verschillende prijs-kwaliteitsniveaus. Het soort vezel en het productieproces bepalen de prijs en de kwaliteit van het frame. Dit is een artikel uit Wielrenblad #1 2014, mocht je deze gemist hebben dan kun je deze natuurlijk altijd nog even bestellen in onze webshop.
Tekst & foto’s: George Deswijzen
Bij de Defy 2 is gekozen voor het laagste carbon in het Giant-gamma, het zogenaamde T-600 ruwe carbonvezel. Daarnaast is de modified monocoque-techniek toegepast. Dit laatste wil zeggen dat de techneuten van Giant werken met een gebruikelijke monocoque-constructie maar dat ze de buitenste laag geweven vezel weglaten om de kosten te verlagen. De fiets is hierdoor minder stijf dan de modellen in het midden (Advanced Composite Technology) en topsegment (Advanced SL Composite Technology). Hiermee speelt Giant duidelijk in op de grotere vraag naar lichte, maar toch betaalbare fietsen. Met 8,75 kilogram en een prijskaartje van net geen 1700 euro kan deze fiets goed meekomen met andere modellen in dit segment.
De Defy 2 is een mooie fiets. Het spuitwerk met de donker grijze metallic look oogt tijdloos en voelt luxueus aan. De lijnen van het sloping frame (Compact Road Design) met de smalle en aflopende bovenbuis zijn strak. De kortere bovenbuis, iets hogere balhoofdbuis en een ‘luiere’ voorvorkpositie zorgen voor beduidend meer ontlasting van rug, schouders en nek. Het comfortabele design in combinatie met de preciezere maatstelling komt het rijcomfort zeker ten goede. Dit is met name belangrijk voor bikers die pas beginnen met onze mooie sport. Naast het compacte frame maakt Giant bij de Defy 2 gebruik van het innovatieve PowerCore bottom bracket. Voorheen werd dit alleen bij de topfietsen van Giant gebruikt, nu dus ook bij de Defy 2. Dit oversized bracket zorgt er voor dat er meer kracht wordt omgezet naar het achterwiel. Naast het praktische nut oogt deze innovatie ook nog goed.
De afmontage van de Defy 2 bestaat uit de good old Shimano 105-groep. Met de 50/39/30 triple crank voor en de 10 speed 12-30 Tiagra-cassette achter kom je op onze vaderlandse wegen en op vakantie in de bergen een heel eind. Dit is dan ook een uitstekende groep voor de beginnende fietsers en de fietsers die tevreden zijn met een oerdegelijke en betaalbare afmontage.
De Defy 2 is verder voorzien van een Giant P-R2-wielset (1,9 kg). Deze wielset is het instapniveau. Giant verkoopt deze wielset niet als losse accessoire. Onze tip zou dan ook zijn om met de wielerzaak tot een deal te komen waarbij je gaat voor de iets duurdere maar kwalitatief betere P-SL1-wielset (1,7 kg – 129 euro). De standaardwielen vielen ons namelijk iets tegen wat betreft comfort en rolweerstand. Met de upgrade naar de Giant P-SL1-wielen voelt de fiets niet alleen strakker maar wordt deze ook weer meteen een paar ons lichter. Een ander verbeterpunt voor Giant zijn de banden die op de Defy 2 liggen. In droge condities zijn deze goed, maar bij een beetje vocht in hi-speed bochten zoeken deze profielloze banden naar grip. Het is een aandachtspunt dat gemakkelijk op te lossen is door Giant.
Concluderend kunnen we stellen dat de Giant Defy Composite 2 een prima instapmodel is voor de beginnende wielrenner. De afwerking, kwaliteit van de afmontage en het design zijn meer dan uitstekend. De prijs-kwaliteitverhouding is daarmee prima in balans. Zoek je een lichte racefiets voor de eerste kilometers op de weg, dan is de Defy Composite 2 een voor de hand liggende keuze.
- Frame: Carbon
- Voorvork: Carbon
- Afmontage: Shimano 105
- Gewicht: 8,75 kg
- Wielset: Giant P-R2
- Prijs: € 1.699,-