Test: Ritchey Logic 2.0
Tom Ritchey bouwde in de jaren 70 van de vorige eeuw zijn eerste mountainbike-frame in de garage van zijn ouders. Vandaag de dag wordt Ritchey nog steeds geroemd als producent van stalen frames. Het huidige racemodel van de pioniers is de Race Logic 2.0, waarop ik in heuvelachtig terrein heb mogen genieten. Dit is een artikel uit Wielrenblad #3 2013, mocht je deze gemist hebben dan kun je deze natuurlijk altijd nog even bestellen in onze webshop.
Tekst: Adrik Elzing / foto’s: Ydwer van der Heide
Wanneer je op zoek bent naar een fiets die afwijkt van de standaard is de Ritchey Logic 2.0 misschien iets voor jou. De Ritchey Logic 2.0 is namelijk van staal en voorzien van stijlvolle details. Het frame is het resultaat van jarenlange kennis en ontwikkelingen op het gebied van staal en vormt het bewijs dat ook dit materiaal meegaat met de tijd.
Bij het zien van de fiets schieten mij woorden te binnen als episch, minimalistisch, duurzaam en tijdloos. Het beste voorbeeld van het minimalistische design is misschien wel het geïntegreerde ‘fastback’-systeem bij de zadelpen. Dit systeem werkt met een boutje dat in het frame is verwerkt en wat ervoor zorgt dat de zadelpen op zijn plek blijft zonder dat er een standaard zadelpenklem nodig is. De retro details op het frame, zoals de afbeelding met de tekst ‘designed by Tom Ritchey’ op de onderbuis en de gekleurde strepen op de andere buizen, maken de fiets wat dat betreft helemaal af. Het strakke tijdloze design brengt met zich mee dat je een relatief waardevaste fiets hebt.
Het frame leent zich ervoor om banden tot 28 millimeter te gebruiken, een korte test maakt duidelijk dat er ook 30 millimeter banden gemonteerd kunnen worden. Hierdoor kan er ook mee over onverharde paden gereden worden, wat de fiets tot een multifunctionele racer maakt. De framematen lopen uiteen van 49 tot 59 centimeter en hebben een klassieke geometrie. Het frame dat is getest is een 55 centimeter, deze weegt 1769 gram en de bijpassende carbon voorvork 345 gram.
De fiets is getest in een glooiend terrein met korte klimmetjes, die na een dorpje zomaar steil omhoog kunnen lopen. De geteste fiets is opgebouwd met Ritchey WCS-componenten, een Ritchey Carbon wielset en afgemonteerd met Campagnolo Chorus. De vooroordelen die je vaak hoort over stalen frames zijn dat ze slap, zwaar en nerveus zijn. Met deze gedachten in mijn achterhoofd stapte ik op de fiets. Het verbaasde me hoe licht en snel de fiets reageert, niet alleen in bochten maar ook met accelereren heb je niet door dat de frameset boven de 2 kilo weegt. Dit heeft te maken met het ietwat nerveuze karakter van het stalen frame in combinatie met de lichte onderdelen die gebruikt zijn. Dit maakt de fiets heel speels en puur, wat veel fietsgenot oplevert. Pas wanneer ik een steile klim met maximale snelheid op sprintte, kon ik voelen dat de Ritchey ten opzichte van een goed carbon frame minder stijf is. Voor de meeste rijders zal dit echter weinig verschil maken. Je profiteert met dit stalen frame enkel van het extra comfort plus de extra aandacht die aan je fiets wordt besteed: de Logic is een echte eye catcher.
Het frame is los verkrijgbaar voor € 1.110,-. Hierbij zit inbegrepen een bijpassende 1-1/8” Ritchey full carbon voorvork en een Ritchey WCS balhoofdset. Het stalen frame heeft als voordeel dat het erg duurzaam is. Hierdoor kan je er, zonder dat je het eraan afziet , enkele jaren mee doorrijden. Doordat er enkel losse framesets verkrijgbaar zijn, weet je als eigenaar van een Ritchey Logic 2.0 vrijwel zeker dat er maar één unieke uitvoering is van jouw fiets, wel zo Logic.
- Frame: Staal met carbon voorvork
- Afmontage: Campagnolo Chorus
- Gewicht: frame 1769 gram, voorvork 345 gram
- Wielset: Ritchey Carbon
- Prijs: € 1.110,- (frame)