The devil is in the details
We staan voor een enorm blok massief piepschuim van anderhalf bij één bij vijf meter. Ik kijk Ruben nog eens aan… dit moet het worden? Dat hier een geshaped (kite)surfboard uit zal ontstaan lijkt nog heel ver weg.Ruben Mook is surfboardshaper en kan naar mijn eisen en wensen een volledig custom (kite)surfboardje shapen. Hij heeft zeer veel ervaring met het shapen en weet een gevoel om te zetten in de goede shape. “Wat voor board wil je?”, vraagt Ruben. Ik leg hem uit dat ik op zoek ben naar een plank naast mijn 6’2’’ (188 cm). Het moet een board worden om met straps te varen, waarmee ik met mijn negentig kilo bij hardere wind in de hogere Nederlandse golven kort kan draaien, een board om te varen met power in de kite. We kiezen voor een maatje 5’8’’ (177 cm), deze past mooi onder mijn 6’2’’ met fishtail. De 6’2’’ vind ik het prettigste om strapless mee te varen in minder wind.
Door: Daan Groot
Beeld: Joris Helming
Shape
Voor het kitesurfen worden eigenlijk altijd de gun- en shortboard-shape van 5’5’’ tot 6’4’’ als basis genomen. De shortboard-shape, met een speels karakter, is zeer geschikt om op hoge snelheid te varen. Ook de gun-shape is een geschikte kandidaat, al zijn deze boards veel beter in hoge golven. Het zijn echte snelheidsduivels, maar ze zijn minder geschikt om kort de hoek om te gooien. We kiezen voor een shortboard-shape omdat ik de gun in Nederland weinig tot nooit zou gebruiken. Een breedte van 18’’ (46cm) zorgt dat ik het boardje makkelijk met zijn rail het water in kan duwen. Een breder boardje zorgt voor meer stabiliteit, maar is ook minder goed te controleren in harde wind.
Tail
Ondanks dat de neus misschien wel het meest in het oog springt is juist de tail altijd aan het werk, het oppervlak, de vorm en de kromming samen zijn dan ook zeer bepalend voor de vaareigenschappen. Meer oppervlakte is eerder planeren, maar minder controle. Kromming laat het boardje snel draaien, maar geeft minder stabiliteit op hoge snelheid. Ook de vorm is bepalend, hoekig is sneller, rond draait makkelijk. Om tot de juiste mix te komen leg ik aan Ruben zo duidelijk mogelijk uit hoe ik het het boardje ga gebruiken.
Rocker
Met de 5’8” als uitgangslengte gaan we de rocker (de kromming van het board) bepalen. Deze is onder te verdelen in tailrocker en noserocker. Hoe krommer de achterkant (tail), hoe korter het board draait, maar ook hoe trager hij vaart, en niet onbelangrijk, hoe minder hij hoogte loopt. Een vlakke noserocker zorgt voor snelheid, maar omdat er tijdens het varen veel rail in het water zit wil het boardje moeilijk de bocht om. In de golf wil je daarom juist meer noserocker, ook om te voorkomen dat je board hapt. In de computer worden de rockerlijn en outline bepaald en uitgeprint. Hiermee maken we de mallen die als houvast dienen bij het snijden in het piepschuim.
De rockermal zetten we aan beide zijden van het piepschuim vast. Vervolgens snijden we met een gloeidraad de basis uit het schuim. Deze basis gaat mee naar de shaperuimte, waar we de outline op de bovenkant leggen.Na het zagen worden de eerste grove contouren van het boardje zichtbaar. In mijn gedachten raas ik al van de golf.
Shapen
Kijken, schaven, kijken, schuren, meten en nog eens kijken, het shapen is nu echt begonnen. Ruben gebruikt schaafmachines, raspen, schuurblokken en schuurvelletjes om de platte bovenkant van het schuim om te toveren tot een dame met subtiele vormen.
Na de bovenkant volgt het shapen van de rail. Elk moment dat het board met zijn rail het water in gedrukt wordt zal deze rail zich moeten bewijzen. De juiste railshape is cruciaal. Dat de railshape op de onderzijde van afgerond naar scherp loopt is een belangrijk detail dat mij vroeger nooit zou zijn opgevallen, maar juist deze overgang zorgt dat het boardje de waterstroom makkelijk loslaat, waardoor de tail goed draait over je vinnen.
Lamineren
De piepschuim kern wordt ook wel ‘blank’ genoemd. Om deze blank te beschermen tegen de krachten van het surfen moet er een huid omheen. Deze huid vangt alle krachten op en verdeelt ze. Daarnaast zorgt het dat het water buiten blijft. Bij bijna alle boards is dit een huidje dat bestaat uit glasvezelmatten en epoxyhars. Wij kiezen ervoor daar ook een laag bamboefineer in mee te nemen aan de boven- en onderkant. Dit zorgt voor nog meer sterkte. Dat ik dat nodig zal hebben is wel zeker, kitesurfers belasten hun boardje veel zwaarder dan golfsurfers als ze met volle snelheid tegen een golf invaren. Dat het bamboe er straks ook nog eens superchic uitziet is natuurlijk mooi meegenomen!
In de lamineerruimte hebben we alles dubbel gecontroleerd, als we straks de epoxyhars met de harder mengen moet alles in één vloeiende beweging worden aangebracht. De verwarming staat lekker te loeien, want een te koude ruimte is funest voor de reactie van de epoxyhars. Gelijkmatig en met veel aandacht wordt de hars verdeeld over de beide zijden van het board, De hoeveelheid is erg nauwkeurig, teveel maakt onnodig zwaar, te weinig lijmt niet goed. Ruben laat de glasvezelmatten op de rail over elkaar lopen. Dit maakt het toekomstige board extra sterk, want de rail moet straks de meeste klappen opvangen. Voor het mengen van de hars hebben we een grote plastic vacuümzak klaargelegd. Hierin komt het board te liggen. Het vacuüm drukt overal even hard, zodat alle lagen gelijkmatig worden aangedrukt.
Als we de volgende dag bij de vacuümzak aankomen voelt het uitpakken als een cadeautje. Zou het gelukt zijn? Het board ziet er gelukkig fantastisch uit en er is niet veel fantasie meer nodig om jezelf er op te zien wegsurfen. Toch missen er nog drie belangrijke onderdelen.
Vinnen
Het vaargedrag en de gekozen shape van het boardje zijn erg afhankelijk van de keuze voor vinset-up. De thruster en quad zijn de meest gebruikte set-ups. Een ‘quad set-up’ bestaat uit vier vinnen en is meer geschikt om hoogte te lopen en lange lijnen te maken, een quad kan ook goed gecombineerd worden met een bredere tail, wanneer er in zwakke golven weinig wind staat. De thruster bestaat uit drie vinnen en vormt in ons geval de beste mix tussen houvast en wendbaarheid. Wij kiezen daarom voor een thruster.
Om de vinnen in het board te kunnen zetten, maar ook om ze later te kunnen wisselen, plaatst Ruben vinpluggen. Voor deze pluggen in de vorm van een acht heeft hij een speciale mal waarmee het frezen in één keer goed gaat. De positionering van de vinnen is een precisiewerkje, een paar graden verkeerd en het board vaart als een logge olietanker.
Er moet nu opnieuw gelamineerd worden met glasvezel en epoxy om de vinpluggen vast te zetten en het board zijn uiteindelijke sterkte te geven. Door de graphics onder het glasvezel te leggen krijgen ze een fascinerende diepte en zullen ze nooit meer afslijten.
Inserts
In harde wind of hoge golven wil ik het board graag met straps kunnen varen. Er moeten dus inserts worden geplaatst, wij kiezen voor kunststof blokjes die flink diep in het board verankerd zitten. In deze blokjes kunnen later gewoon rvs schroeven gedraaid worden.
De verschillende posities zijn prettig, ze helpen je de ideale stand te bepalen. Een lichtere rijder zal meer naar de tail willen staan, een zwaardere meer naar de nose. Daarnaast is het in lichte wind prettiger een positie naar voren te hebben, om meer hoogte te lopen en snelheid te houden.
200-400-600-800
De laatste stap van het boardje is schuren. Ruben begint met grof schuurpapier (korrel 200) en werkt stapsgewijs toe naar het polijsten met fijn schuurpapier (korrel 800). De kleine details die net dat verschil maken op het water worden hiermee naar boven gehaald. Dit zorgt uiteindelijk voor een supersexy resultaat waar iedere golfrijder verliefd op wordt.
Finishing touch
Alsof het allemaal nog niet genoeg is maakt Ruben het boardje helemaal af met een stijlvolle pinline. Tenslotte brengen we een laklaag aan die krasvaster is dan de epoxyhars.
Een paar pads, vinnen en straps maken het board compleet.
Ik ben verliefd.
Voor meer informatie over deze boards, prijzen, een testritje en nog meer foto’s, kijk op: www.versusshop.nl
Shaper: Ruben Mook / www.mooksurfboards.nl
Foto’s: Joris Helming Fotografie / www.jorishelming.nl