Nieuwe Orbea Wild: welkom in een wereld ‘beyond power’

De Wild is een lichtgewicht full power e-bike die werd ontwikkeld tijdens de meest veeleisende wedstrijden en klaar staat om elke uitdaging aan te gaan die je in gedachten hebt. De e-bike heeft de meest prestigieuze prijzen in de fietsindustrie gewonnen en is de enige fiets die twee opeenvolgende “Fiets van het Jaar”-tests heeft gewonnen in een groot verkooppunt. Nu is er een nieuwe versie, boordevol verbeteringen en klaar voor elke uitdaging. Lees hieronder meer over de nieuwe Orbea Wild, of check de website van het merk.

Orbea Wild 2025 shoot, Les Arcs, France, August 2024


De Wild is een fiets die werd gebouwd zonder toegevingen. Licht en volledig geoptimaliseerd verlaat hij onze fabriek, klaar voor actie met de nieuwste Bosch-motor en raceklare bouwpakketten. Wat de uitdaging ook is, de Wild staat klaar om te presteren.

Wat is er nieuw?

Hoewel de Wild visueel niet veel veranderd is, heeft hij een totaal nieuw frame. Geen enkel onderdeel bleef onveranderd. De nieuwe Wild biedt een aantal nieuwe functies en technologieën:

➔ Soepelere geometrie voor agressievere afdalingen.
➔ Compleet nieuwe racekinematica met een veerweg van 170 mm voor en achter.
➔ Nieuwe Performance CX-aandrijving van Bosch die lichter en stiller is.
➔ Nieuwe batterij-optie van 600 Wh van Bosch voor een nog lichtere Wild.
➔ Mullet-optie.
➔ Nieuwe Wild ST-optie. een meer trailgerichte Wild.

Geavanceerd frameontwerp | weinig gewicht, veel prestaties

De Wild bedwingt de wildste trails, maar voelt altijd levendig, energiek en betrokken in tegenstelling tot vele van de afstandelijke, gevoelloze e-bikes. Slim frameontwerp, de beste materialen en technologieën zoals SBS hebben ons in staat gesteld het gewicht te verminderen en tegelijkertijd de rigiditeit te optimaliseren. Deze balans tussen licht gewicht en stijfheid is de basis voor het indrukwekkende rijgedrag van de Wild.

De WILD heeft meer capaciteiten dan ooit tevoren | 170 mm voor en achter

De Wild heeft een veerweg van 170 mm voor en achter, met op maat afgestelde Fox Float X- of Float X2-schokdempers en de 38-vork van Fox. Meer veerweg en een vernieuwde kinematica betekenen dat dit de meest capabele Wild ooit is, klaar voor de wildste tracks. De suspensie is progressiever dan voorheen met een iets hogere hefboomratio om de gevoeligheid voor kleine hobbels te verbeteren.

Orbea heeft de nieuwe Wild zowel in de EDR- als in de Down Hill-wereldbeker ontwikkeld, waar Martin Maes deelnam aan het OOLab-project. Dit is de onderzoeksafdeling van Orbea, die verantwoordelijk is voor ontwikkeling en leren en die een link vormt tussen de interne laboratoria van Orbea en het rijden in de echte wereld. Orbea vertelt ons dat op de Down Hill-parcours de snelheden en krachten groter zijn, en wat ze hier hebben geleerd heeft geholpen om de al geweldige suspensieprestaties van de Wild nog te verbeteren.

Geüpdate geometrie | 63,5º balhoofdhoek en mullet-opties

Een andere verbetering die voortkomt uit de feedback van de racers is de vernieuwde geometrie. De balhoofdhoek is 0,5º versoepeld, de enige aanpassing die nodig was om nog meer vertrouwen te geven op hoge snelheid.

Dus of je nu maximale snelheid wilt met 29” of je wilt je concentreren op plezier met 27”, met de nieuwe Wild zit je goed. Dankzij twee schokdempers kun je de maat van het achterwiel veranderen zonder de geometrie aan te tasten. De optie van een achterwiel van 27” werkt uitstekend samen met het Steep’n’Deep-ontwerp, dat één van de langste insteekdieptes voor zadelpennen op de markt heeft. De combinatie van de mogelijkheid om het zadel zo laag te plaatsen en het kleinere achterwiel geeft veel ruimte om over de fiets te bewegen.

Orbea Wild 2025 shoot, Les Arcs, France, August 2024

Aandrijving en batterij van de WILD | Nieuwe CX Performance van Bosch en batterij-opties van 600 Wh.

De 85 Nm-motor van BOSCH behoeft geen introductie, met eindeloze kracht en gecontroleerde reacties. De vernieuwde motor geeft nauwkeurigere controle, is stiller en lichter en biedt minder trapweerstand.
Met twee batterij-opties kun je je Wild instellen op hoe jij wilt rijden. Kies de nieuwe batterij van 600 Wh voor de lichtst mogelijke Wild of als je regelmatig dagtochten maakt, kies dan voor de batterij van 750 Wh. Voeg eenvoudig de Range Extender van 250 Wh toe voor die extra lange ritten af en toe.

Bouwopties | Klaar voor actie

De Wild is één van de lichtste echte full-power e-bikes, maar we hebben niets ingeleverd om dat gewicht te bereiken. Dat betekent Fox Factory-schokdempers en Fox 38-vorken. Het betekent ook Maxxis double-down achterbanden en EXO+ voorbanden, met opties om een Down Hill-karkas te kiezen via de MyO-configurator van Orbea. Er zijn twee opties van OQUO-wielen. Het MC32-LTD carbonwiel zorgt voor de lichtste rit voor soepelere riders. Of het nieuwe MC32-Team wiel gebruikt een vernieuwde velg, ontworpen om wedstrijden in de Down Hill-wereldbeker aan te kunnen en geschikt voor de meest agressieve riders.

Orbea Wild 2025 shoot, Les Arcs, France, August 2024

De Wild-familie breidt uit | Wild ST

Niet iedereen heeft een fiets nodig die zo agressief en capabel is als de Wild. Daarom heeft Orbea de nieuwe Wild ST ontworpen. De Wild ST deelt veel van de bekroonde eigenschappen van de Wild, in een meer trailgeoriënteerd pakket. Dat betekent hetzelfde bekroonde frameontwerp, dezelfde nieuwe Performance CX-motor van Bosch en dezelfde keuze uit 600 Wh- of 750 Wh-batterijen. De verschillen zijn:

➔ De Wild ST is alleen beschikbaar in hoogglanzend aluminium van Orbea. Dit is een geavanceerd lichtmetalen frame, met gepolijste lasnaden waardoor het moeilijk te zien is dat het niet van carbon is. Het is niet alleen esthetisch aantrekkelijk, het verwijdert ook spanningspunten en zorgt voor een sterker, betrouwbaarder frame.
➔ Veerweg van 150 mm voor en achter.
➔ Specifieke trailgeometrie. De minder agressieve geometrie maakt de WILD ST gemakkelijker te berijden voor minder ervaren of minder agressieve riders.
➔ Alleen 29“-wielen om stabiliteit en grip te maximaliseren.

Orbea Wild 2025 shoot, Les Arcs, France, August 2024

Personaliseer je nieuwe WILD

Een kenmerk waarmee Orbea zich onderscheidt van andere merken is zijn personaliseringsprogramma waarmee je je fiets kunt aanpassen voordat hij wordt afgeleverd. En de nieuwe Wild is geen uitzondering. Orbea heeft de lat steeds hoger gelegd. Naast de gebruikelijke upgrades, ergonomische onderdelen en nieuwe kleuren en afwerkingen, bieden ze ook de mogelijkheid om de OQUO-wielen te personaliseren.

De nieuwe Wild is beschikbaar in 6 modellen: 4 in carbon en 2 in hoogglanzend lichtmetaal. De Wild ST is beschikbaar in 2 modellen, allebei in hoogglanzend lichtmetaal. De nieuwe Wild is verkrijgbaar in 3 nieuwe kleuren en de volledige keuze aan MyO-kleuren op carbon modellen.

  • Forest Green Carbon View (Matt)
  • Caramel Carbon View (Matt) – Cream White (Matt),
  • Diamond Carbon View (Matt) – Mars Red (Gloss)

    Wild Hydro:
  • Spaceship Green – Black Matt
  • Tanzanite – Blue Stone Matt
  • Bumblebee – Metallic Olive Green Gloss

    Wild ST:
  • Halo Silver Gloss
  • Diamond Black Matt-Gloss


Klik hier voor meer informatie over de WILD. Wil je meer van dit soort artikelen lezen en altijd up-to-date blijven? Abonneer je dan op Electrified E-bike Magazine! Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws rondom e-bikes? Volg ons op Instagram en Facebook. Ontdek hier meer interessante blogs vol inspiratie en tips! Daarnaast hebben we een productguide met meer dan 100 e-bikes, waarbij je e-bikes kunt vergelijken op basis van jouw criteria. Klik hier om een kijkje te nemen!

 van