03-05-2019 - Windsurfen, Nieuws, Leesvoer

Thommen Custom – made in Holland

Sinds dit jaar zijn de windsurf boards van Thommen Custom ‘made in Holland’. Wij zochten de makers op in hun nieuwe standplaats Scheveningen.

In een antikraakpand vlak achter de duinen van Scheveningen gaat shaper Peter Thommen met zijn handen over de rails van zijn laatste creatie. Het zijn grote, ruwe handen, de vingers krom als gevolg van jarenlange noeste shape-arbeid. Handen die niet alleen duizenden boards geshapet hebben, maar ook meerdere windsurfers aan wereldtitels hebben geholpen. Naast hem staat Mark Thoms, visionair en partner bij Thommen Custom, of zoals hij zelf zegt: ‘Ik zet de lijntjes uit, Peter kleurt ze in.’

Woord Mart Kuperij
Beeld Tim Reinink, Ydwer van der Heide

Ruim vijftien  jaar maken ze inmiddels samen windsurf boards, van serieboards tot customs, die vanaf nu dus het predicaat ‘made in Holland’ dragen. Tijdens een rondleiding langs de verschillende ruimtes van hun nieuwe onderkomen – high tech CNC-machine, shaping bay, glassing room – vertelt Thoms hoe de verhuizing naar Nederland tot stand kwam. ‘Na ruim zeven jaar naar volle tevredenheid onze boards bij Flikka in Slovenië te hebben laten maken vonden we het tijd om op eigen benen te staan en onze boards dichterbij huis te maken, gewoon omdat het kan, want ook in Nederland is er genoeg knowhow om boards te bouwen. Eind vorig jaar kwam ik weer in contact met Julian ‘Yoshi’ van Vliet die ik ooit nog als jonge snowboarder sponsorde en een beetje uit het oog verloren had. Welnu a long story short: Julian heeft een geniale CNC-machine gebouwd en ik vroeg hem of hij zin en tijd had om onze windsurfboards te frezen en dat zag hij wel zitten. Toen heb ik snel Peter Thommen naar Nederland gehaald om die twee techneuten met elkaar te laten brainen en samen een paar eerste boardjes te bouwen. Bij die eerste boards kregen we trouwens nog hulp van Ronald Slotboom van Red Rose, de welbekende boardbouwer/reparateur uit Haarlem, super tof van hem z’n kennis te willen delen!’

Was het noodzaak of is het ook voor de leuk: een stukje trots en duurzaamheid?

‘Allemaal. Noodzaak omdat onze groep op slot stond en bij Flikka de levertijden te lang werden – het gaat ook daar goed want custom zit lekker in de lift. Leuk omdat het super cool is om van begin tot eind betrokken te zijn bij de bouw van onze eigen Thommen-customboards. Trots omdat we nu in Nederland en bovendien zelf iets moois crëren uit schuim, weefsel en hars. We kunnen nu ook helemaal zelf bepalen wat er in onze boards gaat en bouwen bovendien hier om de hoek en niet in Verweggistan, dus ook een vette JA met betrekking tot de duurzaamheid. Overigens ga ik hier niet roepen dat wij de ‘groene plank’ bouwen, alles heeft nog altijd aardolie als basis, maar een goed gebouwd customboard leeft nou eenmaal veel langer dan het gemiddelde productieboard. Denk maar aan die oude Volvo van 30 jaar oud die nog steeds rondrijdt terwijl de meeste auto’s anno nu wegwerpers geworden zijn waar met een tonnetje het beste wel van af is. Welnu, wij bouwen die oerdegelijke Zweed die oogt en stuurt als een temperamentvolle Italiaan. Bella macchinas are us!

Kun je wat vertellen over de boards die jullie aanbieden?

‘De shapes zijn hetzelfde als op de website; een range die ik bedenk en Peter realiseert. Maar omdat hij de boards nu grotendeels zelf  maakt hebben we alles in eigen hand en kunnen we ook wat makkelijker experimenteren met nieuwe shapes en materialen. Overigens experimenteren we alleen met de boards van mij en mijn zoon Philip, nooit over de rug van een klant dus geen zorgen.

‘Qua bouw gaan we nu helemaal onze eigen weg en kiezen we ervoor om het geld dat we normaliter kwijt waren aan de marge voor Flikka, volledig in topmaterialen te steken. Zo gebruiken we nu GreenPox33 van Sicomin, met 35% plantaandeel waar Peter vanuit zijn Zuid-Franse verleden veel ervaring mee had. Daarnaast experimenteren we ook met hun GreenPox56 dat 52% bio- based is, maar wat weer een iets complexer verhardersysteem kent. In Scheveningen verwerken wij uitsluitend de weefsels van Hexcel, binnen de (golf)surfboardindustrie zijn zij gewoonweg de maatstaf. Voor onze sandwich gebruiken we Core- cell, een plaatmateriaal gemaakt van SAN-polymeer wat taaier en sterker is dan pvc waarmee, voor zover wij weten, de meeste andere bouwers werken. In zijn Maui-jaren gebruikte Peter niet anders en hij wilde graag weer terug naar het vertrouwde en in zijn ogen beste. Oh ja, voor ik het vergeet: we bouwen onze boards weer met een ouderwetse center stringer om deformatie bij het vacuümproces te voorkomen. Ook geeft de stringer gelijk een super houvast voor de fifittings die erin gelamineerd worden: de finbox en deckbox.
‘‘Made in Holland’ bieden we drie constructies aan, te weten Strong, Lite en Stronglite. Ik denk dat dit wel voor zichzelf spreekt, nietwaar?’

Wat is jullie doel met Thommen Custom?

‘Ons doel is niet anders en zal nooit anders worden: wij willen in overleg met onze klanten het perfect passende board maken zodat ze meer plezier kunnen beleven aan de mooiste sport ooit. Dus geen confectie vanaf de stang, maar maatwerk passend bij jouw kunnen, wensen, omstandigheden en je zeilen. Zowel Peter als ik hebben genoeg ervaring om te kunnen filteren wat voor jou wel of niet werkt.

‘De ambitie is om ooit ook een paar  van onze bestsellers, met name de Gleitwunder en de 4WD, in serie uit te brengen. Op dit moment laten we ze in kleinserie bij Sailboards Tarifa maken om het iets betaalbaarder te maken; dat lukt slechts ten dele omdat het nog altijd custom bouwwijze is. Ik zie het bijna als mijn verplichting aan de sport om uiteindelijk meer mensen op deze fantastische shapes te kunnen laten varen. Over de jaren heen heeft de surfindustrie zich in een té kleine niche gemanoeuvreerd en blijven we met z’n allen zo hard mogelijk racen naar de bodem met sneller, hoger en extremer. Ik zeg ‘we’ maar bedoel ‘hullie’; Peter en ik zitten nog wel vol met plannen voor de gewone surfer en zij die gaandeweg afhaakten… Helaas lezen deze mensen waarschijnlijk geen Motion meer, maar mochten ze dat wel doen dan nodig ik ze van harte uit om een keertje onze Gleitwunder te komen testen.’

‘Ik zie het bijna als mijn verplichting aan de sport om uiteindelijk meer mensen op deze fantastische shapes te kunnen laten varen’ – Mark Thoms

Je had het een jaartje of wat geleden ook over lokaal produceren op meerdere locaties: computerfifile opsturen naar je lokale shaper, machine aan, lamineren en bam, je duurzame boardje is klaar. Speelt dat nog?

‘Ach je roept wel eens wat hè? In de verre toekomst zal het wel iets met de 3D-printer worden of surfen we echt alleen nog virtueel haha. In de nabije toekomst kan het zomaar gebeuren dat we inderdaad een file opsturen naar een collega in een ander land als iemand graag een Thommen-shape zoekt maar de afstand groot en vervoer te duur is. Die shaper moet dan geen groot ego hebben, hij moet namelijk wel de shape van een ander willen bouwen plus een CNC-frees hebben en die dingen kosten serieus geld. Zo’n constructie hebben we al wel met Sergio van SailboardsTarifa die een kleine serie Gleitwunders en 4WD’s voor ons maakt op soortgelijke wijze. Daarvoor is Peter overigens wel eerst in Tarifa is geweest om te bekijken of hun output matcht met onze input. Dat deed het gelukkig en de eerste ‘Made In Tarifa’-boards staan inmiddels al in de shop.

‘Het is overigens wel zo dat iedere shaper zijn eigen manier heeft om bijvoorbeeld de ‘tucked’ te shapen. Als een soort van signature, en dat is nou net wat van een custom een Peter Thommen- custom maakt. Peter definieert zijn tucked op z’n eigen manier in de computerfile en de rails worden vrij grof door de machine gedaan. Daarna doet hij handmatig de finish-shape van de machine gefreesde EPS-kern, waarna de sandwich erop gaat en hij met de hand de ideale lijn weer opzoekt om nog eens hetzelfde te doen nadat het laminaat erop is gegaan. De hand van de master himself.

Er zullen mensen zijn die zeggen: Peter Thommen, ‘das war einmal’. En dan zeggen jullie… ‘Voor de jonge mensen zeg ik: bel even met Ricardo Campello en vraag hem waarom hij betere deals afsloeg om op Peters shapes te kunnen blijven varen na z’n succes vorig jaar! Voor de oudere jongeren, de categorie waar ik mezelf toe reken, zeg ik: vaar eens een rondje op Peters Gleitwunder of pak even mijn F-Wave als ik op Wijk vaar en daarna lullen we verder.’

De Zwitser Peter Thommen (1959) verwierf faam als huisshaper voor windsurfsupersterren als Björn Dunkerbeck en Jason Polakow, die talloze wereldtitels wonnen op zijn (custom)boards. Uit onvrede over de constante drang van marketeers om elk jaar met iets nieuws te komen, begon hij in 2003 samen met Mark Thoms het merk Thommen1. Het merk is inmiddels omgedoopt tot Thommen Customs, maar het doel blijft hetzelfde: het ontwikkelen van kwalitatief hoogwaardige boards voor een maximale plezier op het water. Of zoals Thommen zelf zegt: ‘We zijn ons ervan bewust dat het meerendeel van onze klanten een beperkte tijd beschikbaar heeft om op het water te zijn; onze boards zijn ontworpen om instant plezier te hebben. Plug and play, just add water.’

Meer informatie over de shapes van Thommen Customs vind je op thommen1.com

Thommen Custom

 

Dit artikel komt uit Motion #1 van 2019 . Op de hoogte blijven van al het windssurf nieuws? Abonneer je dan snel op Motion en volg ons op Facebook en Instagram!

 van