26-07-2022 - Wielrenblad, Nieuws, Leesvoer

Tourwinst: Kroon op “Masterpiece” voor wielerkledingmerk AGU

Met de Tour de France overwinning van Jonas Vingegaard en Team Jumbo-Visma wordt een lang gekoesterde ambitie van het Nederlandse wielerkledingmerk AGU gerealiseerd. Het Alkmaarse bedrijf stapt eind jaren ‘70 in het profwielrennen en kende grote successen in klassiekers, WK’s en grote rondes. Maar niet eerder kwam een ploeg in kleding van wielerkledingmerk AGU als klassement winnaar over de meet in Parijs. Tot deze succesvolle editie van 2022 waarin Jonas Vingegaard het geel en de bollentrui voor zijn rekening neemt terwijl Wout van Aert de groene trui in de wacht sleept.

AGU Wielerkleding

‘The best kit possible’

Na enkele jaren afwezigheid, is AGU sinds 2019 weer in het profpeloton terug te vinden als kledingpartner van Team Jumbo-Visma. Vanaf de eerste dag werken de partijen onder de projectnaam ‘the best kit possible’ samen om de meest technische en innovatieve outfits te realiseren. 

In de samenwerking zijn de tijdrit- en sprintpakken daarbij enorme speerpunten. De afgelopen jaren leidde dat tot hoogtepunten in klassiekers en grote rondes met renners als Primož Roglič, Dylan Groenewegen, Wout van Aert en Mike Teunissen. Dit jaar introduceerden wielerkledingmerk AGU en Team Jumbo-Visma in samenwerking met de TU Eindhoven ook het snelste tijdritpak van het peloton. Daarnaast waren de renners van de ploeg in de absolute hitte van de Alpen en Pyreneeën voorzien van de technische kleding van AGU die ze moest helpen in de tropische temperaturen van 40 graden.

Internationaal succes

De sponsoring van één van de beste ploegen ter wereld, heeft er mede toe geleid dat wielerkledingmerk AGU grote stappen heeft gezet in haar internationale groeiambities. In mei dit jaar werd nog de stap naar Denemarken gemaakt. De uitbreiding naar dat Scandinavische fietsland past in de groeistrategie van AGU, dat in de afgelopen jaren al succesvol voet aan de grond wist te krijgen in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië.

Björn Jeurissen, CEO AGU: “De productontwikkeling van wielerkledingmerk AGU is sinds de start van de samenwerking in een stroomversnelling terecht gekomen. Daarnaast heeft de beste ploeg ter wereld ons internationaal op de kaart gezet. Deze overwinning van Jonas is een kroon op het werk en we kijken enorm uit naar wat de toekomst nog in petto heeft.”

Nieuwe speciale collectie

Speciaal voor de Tour de France van 2022 brachten Team Jumbo-Visma en wielerkledingmerk AGU een Limited Edition Tourshirt uit waarin de ploegen drie weken lang door Frankrijk reden. Kijkers wereldwijd konden de meesterwerken van Rembrandt, Vermeer en Van Gogh herkennen in ‘The Masterpiece’. Sinds de eerste successen van het team, zag AGU de verkopen van het limited edition shirt in rap tempo toenemen. AGU zag zelfs een piek in verkoop na de etappe-overwinning van Jonas Vingegaard waarmee hij het geel veroverde. Ter ere van de kampioenen die het geel, groen en de bolletjestrui mee naar huis nemen, breidt AGU de collectie nu uit met speciale shirts en accessoires om de overwinning te vieren. 

Beeld: Cor Vos


Wil je meer wielrennieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram!

 van