Trixx: Kiteloop backloop hooked in
Wat een heerlijk gevoel is het, als je met vijfendertig knopen een kiteloop backloop draait. Je hebt het gevoel dat je afgeschoten wordt als een raket. Tegelijkertijd is het ook spannend, want op het hoogste punt heb je even het gevoel dat je allebei de benen zal breken als je neerkomt, vanwege de snelheid die je op dat moment hebt. Grappig is dat je negen van de tien keer toch als een veertje op het water landt.
Niet zo technisch
Eigenlijk is een kiteloop backloop technisch gezien geen ingewikkelde sprong. Psychisch is een kiteloop backloop daarentegen een stuk moeilijker. Je weet dat je keihard kunt vallen. Door die angst maak je het voor jezelf lastig. Je hebt dan namelijk de neiging om tijdens de sprong na te gaan denken. En dan ga je twijfelen, en dan ben je negen van de tien keer net te laat met het aantrekken van je bar of het inzetten van de backloop en land je wel met mach vijf op het water. Zorg er daarom voor dat je precies weet wat je moet doen voordat je het water op gaat.
Rustig aan beginnen
Voordat je echt die mega-loops kan gaan draaien is het verstandiger om wat minder radicaal te beginnen. Begin dus met wat minder harde wind en een kleinere kite zodat je iets underpowerd staat. Je zal hierdoor wat minder kracht nodig hebben en je vlieger zal wat sneller sturen. Als je kiest voor een te grote en dus trage vlieger (meestal groter dan twaalf meter) dan heeft die kite de vervelende eigenschap bij de landing nog niet helemaal de loop te hebben doorlopen. Hierdoor staat de kite nog gedeeltelijk in de powerzone, waardoor je uit de lucht valt. Bovendien zul je veel te veel voorwaartse snelheid hebben om een gecontroleerde landing te kunnen maken. Met harde klappers als gevolg.
Niet teveel wind
Om te beginnen, kies tijdens het oefenen een moment waarin de wind al iets is afgenomen. Maak je maar geen zorgen, dit is in je eigen voordeel. Je zal misschien terug moeten lopen over het strand, maar de crashes die je in het begin zal gaan maken zullen een stuk minder heftig zijn. Met de kracht die je kite geeft probeer je snelheid te maken. Om deze sprong te kunnen maken is het een vereiste dat je een backloop kunt maken. In het begin is het het makkelijkst als je er één inzet op een golf. Voor je de backloop inzet, stuur je je kite naar elf uur. Zoek nu een goede golf die je als afzet kunt gebruiken. Let erop dat je niet uit balans raakt op het moment dat je de lucht in gaat. Vaar vlak voor je afzet nog even downwind om wat extra snelheid te maken. Nadat je voldoende snelheid hebt gemaakt kant je je board, en probeer je naar de wind toe te varen. Tegelijk stuur je je kite naar de andere kant en trek je de bar helemaal aan zodat hij lekker direct stuurt.
Twee stuurbewegingen
Je moet de kiteloop vervolgens verdelen in twee stuurbewegingen. De eerste stuurbeweging is van elf naar één uur. Deze stuurbeweging zal er voor zorgen dat je de lucht in gaat. Zet nu af. Omdat je een backloop kiteloop inzet, kijk je over je linker schouder en gooi je je rechter heup naar voren om een achterwaartse rotatie te starten. Nu komt het tweede gedeelte van de stuurbeweging: het loopen van de kite. Wacht hier niet te lang mee, anders is de kite pas half rond op het moment dat je landt. Je zal dan te veel voorwaartse snelheid hebben en ongecontroleerd op het water terechtkomen. Tijdens de loop komt de vlieger door de powerzone. Hij zal dus een enorme kracht genereren. Schrik hier niet van. Het allerbelangrijkste van de kiteloop is dat je blijft trekken en sturen. Kijk daarnaast niet naar je vlieger, maar blijf kijken over je schouder, anders zul je niet snel genoeg roteren. Als je 360 graden rond bent, komt de landing in zicht. Nu is het zaak je voorwaartse snelheid om te zetten in een beetje lift om de landing wat minder hard te maken. Stuur de vlieger hiervoor terug naar twaalf uur zodat je weer wat trekkracht omhoog krijgt. Je hebt hiervoor voldoende tijd – en dus ook hoogte – nodig. In het begin zal je een aantal harde landingen maken, omdat je niet al te hoog komt, maar naarmate je hoger durft te springen zullen de landingen wat zachter worden.
Tekst: Ralph Karstens
Beeld: Ramon Schoenmaker
Beeldbewerking: Dave Lute