12-07-2022 - Mountainbiken, Nieuws, Leesvoer

Het nieuwe trail center van Spa – MTB daytrips

In de rubriek ‘MTB daytrips’ nemen we je mee op mountainbike avonturen die je binnen een dag kunt beleven. ‘s Ochtends vroeg op pad en rond het avondeten weer thuis. Deze keer reisden we af naar de Ardennen om daar het nieuwe trail center van Spa te verkennen.

DAGTRIP IN VIJF STAPPEN

STAP 1: VERKENNING – trail center van Spa

Elke keer als we in een nieuw gebied zijn is het even aftasten wat voor endurovlees we in de kuip hebben. Een gloednieuw informatiebord vertelt ons dat we zeven trails in het verschiet hebben. Deze liggen allemaal op dezelfde helling en zijn te bereiken via een slingerende fireroad. Er liggen twee blauwe, drie rode en twee zwarte lijnen. We besluiten de logische opbouw te volgen om er lekker in te komen. Het brede pad slingert rustig omhoog en het klimmen wordt nergens zwaar. Dat is fijn, want deze gaan we nogal vaak rijden de komende uren. We hebben voorpret als we de trails zien en grappen over ‘spa blauw’ en ‘spa rood’. Hierdoor lijken we sneller boven dan we hadden gedacht.

trail center van Spa

“DE TRAILS ZIJN LEKKER LOAMY, OVERAL IS DE GRIP MAXIMAAL.”

Bovenop de ‘berg’ staat duidelijk aangegeven waar elke trail begint. De bordjes bevatten ook nog wat informatie over de trails, maar deze is in het Frans. Gelukkig zijn de kleuren universeel, dus we zoeken eerst een blauwe op. De trails met de namen La Lolo en La Tom & Jerry zijn flowy en bevatten kleine features als stenen en wortels, waar je overheen kan springen, maar ook langs kan rijden. Er zitten wat steile stukken in, al blijft het overzichtelijk.

We vergelijken deze blauwe trails met ons eigen referentiekader en komen tot de conclusie dat we deze graag als ‘donkerblauw’ willen bestempelen. Aangezien deze trails het meest rechts op de berg liggen pakken we daar een asfaltweg die korter is, maar wel een stuk steiler blijkt. Er langer over doen of even bikkelen, een keuze tussen twee kwaden. We hebben nog veel energie, dus we kiezen voor tijdsbesparing, zo kunnen we immers meer trails rijden. Ondertussen zijn we flink opgewarmd en hebben we een idee wat ons te wachten staat. We nemen een rode lijn naar de auto om te gaan lunchen. Deze trail is net wat ruiger, maar wat opvalt is dat deze niet veel lastiger is dan de lijnen die we eerder reden. Wel is de mogelijkheid tot springen en droppen wat uitdagender. De vaart zit er goed in. Tot we bij een ‘rockslab’ uitkomen, de laatste hindernis voordat we de parkeerplaats op rollen. Deze stenen afdaling ziet er imposant uit. We verkennen de lijn die we moeten rijden en rollen hem rustig in. Eenmaal beneden slaken we de nodige oerkreten. De verkenning zit er op, na de lunch gaan we knallen!

STAP 2: KNALLEN
De parkeerplaats ligt pal naast een doorgaande weg, dus het is niet de meest relaxte plek voor een lunch. Gelukkig overheersen de toffe verhalen over de trails het geluid van het langsrazende verkeer. Als onze calorieën zijn aangevuld is het tijd voor het echte werk. We zijn warm, ons zelfvertrouwen is hoog en we zijn nog scherp genoeg om lekker te knallen.

De fireroad is nog steeds mild voor onze bovenbenen, wat we een groot pluspunt vinden van dit trailcenter. Om de opbouw in ere te houden rijden we de zwarte lijnen nog even voorbij en we zoeken de rode lijnen op. Hoewel ze qua ondergrond en uitstraling vergelijkbaar zijn, heeft elke trail toch een eigen karakter. Zo onderscheidt La Duchesse zich met een mooie sectie switchbacks en is La Déchaînée meer rotsachtig. Onderweg zien we veel mogelijkheden om een drop of jump te pakken. Sommige goed te doen, andere wat meer ‘sketchy’, omdat ze net voor een bocht of steile afdaling liggen. De trails zijn lekker loamy, overal is de grip maximaal. Na elke afdaling kijken we elkaar aan: ‘Locken en gaan!’ Het is knallen en optimaal genieten.

trail center van Spa

“ALS ONZE CALORIEËN ZIJN AANGEVULD IS HET TIJD VOOR HET ECHTE WERK.”

STAP 3: GOUDEN UUR – trail center van Spa

We zijn aangekomen bij de zwarte lijnen van dit gebied. Op het informatiebord viel al te lezen dat deze lijntjes wat rechter naar beneden lopen dat de andere. We rollen achter elkaar aan en het eerste obstakel is een natuurlijke rotssectie. Goed vooruit kijken en de juiste lijn kiezen is hier essentieel. Tijd voor rust is er niet, want een grote boomwortel daagt ons uit een natuurlijke drop te nemen. De uitdaging in deze trail zit hem in de steilere afdalingen en een hoger niveau van features. Met nog één trail te gaan merken we dat het gouden uur is aangebroken. Het uurtje voordat de zon onder gaat. Samen met zonsopgang, qua licht, de mooiste zestig minuten om foto’s te schieten. We dagen huisfotograaf Gijs uit om hier de mooiste foto van dit issue te maken. Of dat is gelukt? Het oordeel laten we aan jou.

“GOED VOORUIT KIJKEN EN DE JUISTE LIJN KIEZEN IS HIER ESSENTIEEL.”

STAP 4: HET LAATSTE RONDJE – trail center van Spa

Ze zeggen dat je nooit moet zeggen dat het ‘t laatste rondje is. Dat schijnt ongeluk te brengen. Met de zon bijna achter de heuvel moeten we toch concluderen dat dit de laatste afdaling zal zijn. Met de naam L’Ardennes Rocks hebben we een idee wat ons nog te wachten staat. De zwarte trail doet zijn naam zeker eer aan. De verschillende natuurlijke rockgardens zijn uitdagend, maar niet onmogelijk. Een geoefend rijder kan hier makkelijk zijn weg vinden. Je kunt hier verschillende lijnen kiezen en het zo spannend maken als je zelf wilt.

Halverwege de trail, na het ‘clearen’ van een kleine gap jump, schiet een grote steen tussen wiel en derailleur. Het is einde oefening. Hadden we maar niks gezegd over dat laatste rondje…

trail center van Spa

“DE ZWARTE TRAIL DOET ZIJN NAAM ZEKER EER AAN.”

STAP 5: NAGENIETEN – trail center van Spa

De zon is onder, de fietsen staan achterop de auto en onze magen rammelen. De geur van Belgische friet trekt ons naar een nabijgelegen dorp. We bestellen drie grote bakken en nemen het er schaamteloos van. We bekijken alvast ons beeldmateriaal en kunnen niet anders concluderen dan dat dit een vette locatie is. Wij hebben echt topdag gehad.

Zoals we van André gewend zijn heeft hij ook een video-verslag gemaakt van zijn dagtrip, deze krijg je alvast als voorproefje van het nieuwe trail center in Spa!

Tekst: André Deunhouwer

Foto’s: Gijs Ferkranus

Utrecht – Spa: 236 kilometer Startplaats: Av Reine Astrid, Spa
Vette hap: op een paar minuten rijden richting het trail center van Spa kom je een aantal tentjes tegen Eventuele binnenbandjes: op loopafstand van de trails vind je Ardennes Bikeshop

Voor meer Mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl.  Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down en volg ons op Facebook en Instagram