Trek Domane SLR 7 – Getest
De enduranceracer, oftewel comfortracer, wordt steeds populairder. In dit genre brengt Trek inmiddels haar vierde generatie van de Domane uit. En Trek heeft met deze nieuwe versie aardig wat verrassingen in petto. Dat de fiets comfortabel op het wegdek zal aanvoelen is waarschijnlijk niet verwonderlijk. Maar is deze comfortracer snel? Waar liggen de compromissen? Welk terrein verteert deze fiets goed? Tijd om deze Trek Domane SLR 7 aan een gevarieerde testcyclus te onderwerpen.
De racefiets in deze review is een vierde generatie Trek Domane SLR 7. Of zoals de fabrikant het chic noemt: Mark IV. Dit staat heel gaaf verwerkt op de zadelbuis van het frame, waarmee ze meteen stijlpunten scoren. Ook de matgroene Project One-kleurstelling ziet er erg stijlvol en tijdloos uit. Het frame zelf oogt snel voor een comfortfiets. De mooie lijnen vanaf het balhoofd en de brede carbon vormen geven de fiets een robuust uiterlijk. Deze Trek Domane SLR 7 is afgemonteerd met een Sram Force AXS Etap 2×12-speed groepset: dat betekent elektronisch schakelen en hydraulisch remmen.
Behalve het frame springen tevens de wielen in het oog. Racewielen worden de laatste jaren steeds breder, wetenschap laat zien dat een band daardoor breder op de velg valt, wat resulteert in meer comfort, minder rolweerstand en betere aerodynamica. Ook Trek is in deze trend meegegaan. De Domane bezit 37 millimeter hoge Bontrager Aeolus RSL-wielen met een interne breedte van 21 millimeter. De 32 millimeter brede band die tubeless is gemonteerd valt daardoor erg mooi om de velg. Maar de belangrijkste technische update is de afwezigheid van het IsoSpeed-systeem aan de voorzijde van de fiets bij het balhoofd. IsoSpeed is een systeem van Trek dat ervoor zorgt dat de schokken geabsorbeerd worden, wat resulteert in een rit die meer smooth en ontspannen aanvoelt. Maar het is toch een comfortfiets? Waarom dan geen IsoSpeed?
Geen zorgen, de IsoSpeed is nog wel aanwezig aan de achterzijde bij de zadelpen. De keuze voor het schrappen van de IsoSpeed aan de voorzijde is gemaakt met het oog op gewichtsbesparing én rijgevoel. Over het rijgevoel later meer, maar inclusief alle toebehoren komt deze Trek Domane SLR uit op een gewicht van 8,3 kilogram. Geen lichtgewicht, maar voor een comfortracer niet verkeerd.
Ten slotte, het frame biedt ruimte voor banden tot 38 millimeter, dat betekent gravelen!
Edge
Voor een racefiets die in potentie zo veelzijdig lijkt is een uitgebreide testprocedure wel een must, alleen wat rijden op strak asfalt doet de Domane waarschijnlijk tekort. Datzelfde asfalt voelt met deze Trek-fiets aan als een elegant tapijt. Elke oneffenheid op de weg wordt moeiteloos opgevangen door de 32 millimeter brede banden en de IsoSpeed-zadelbuis. Maar tegelijkertijd vallen de snelheid en directheid op, want zeker met het verlies van het IsoSpeed-systeem bij het balhoofd heeft deze nieuwe Domane veel meer ‘edge’ gekregen. Daarnaast valt de stijfheid van het frame zeker niet tegen, een paar slagen en de fiets brengt zich met gemak op snelheid. In het bochtenwerk is ie wellicht je trouwste vriend, want hij vloeit moeiteloos elke hoek om. De fiets geeft de rijder onmiddellijk het vertrouwen: ik ga niks geks doen met jou.
In het groeiende spectrum van gravel worden tegenwoordig ook racefietsen gebruikt om offroad mee te rijden. De Domane lijkt hier op voorhand erg geschikt voor, met zijn ‘achtervering light’ en de ruimte voor bredere banden. Tijd om de Domane te testen over de strade bianche-wegen op de Veluwe. En ook daar laat de fiets zien dat hij op dergelijk terrein prima uit de voeten kan. Natuurlijk, er komt wat meer stuurmanskunst kijken bij het rijden met 32 millimeter banden, maar desondanks blijft de fiets dat vertrouwde gevoel behouden zoals op de weg, zelfs in de bochten. Gravelwaardig: check!
En hoe zit het met de snelheid? Niks is vervelender om er op je nieuwe fiets door je maten af te worden gereden. In een snelle groepsrit laat de Domane zien dat ie zich goed staande houdt tussen de meer aero-modellen waar anderen op rijden. En zeker wanneer het asfalt wat ruwer wordt en er meer oneffenheden in het wegdek zitten merk je dat de Domane SLR écht tot zijn recht komt.
De Trek Domane SLR 7 Mark IV voelt aan als een meer agressieve enduranceracer dan zijn broertjes en voorgangers, zeker vanwege de afwezigheid van het IsoSpeed-systeem bij het balhoofd. Bovendien bieden de brede voor- en achtervork tevens ruimte aan een extra wielset met bredere gravelbanden voor wat offroad-werk, al is het geen echte gravelbike. Het is wel een snelle, betrouwbare en comfortabele racer die niet vies is van een strook onverhard.
– Frame: Trek Domane SLR Project One maat 58
– Shifters: Sram Force AXS Etap 12 Speed
– Remmen: Sram Force AXS + Centerline
– Stuur: Bontrager Pro IsoCore VR-SF 44 cm
– Stuurpen: Bontrager RCS Pro 100 mm
– Zadel: Bontrager P3 Elite 145 mm
– Zadelpen: IsoSpeed Bontrager
– Wielen: Bontrager Aeolus RSL37
– Banden: Bontrager R3 Hard-Case Lite, Tubeless Ready 32 mm
– Crankset: Sram Force 46/33 met powermeter
– Achterderailleur: Sram Force AXS Etap
– Cassette: SRAM Force AXS 33-10
– Gewicht: 8,3 kg (inclusief pedalen, bidonhouders & frontmount)
– Prijs: € 10.999,-
Check hier voor meer info over de Trek Domane SLR 7!
Getest door: Thijs Schamp
Lengte: 1.93 meter
Gewicht: 79 kilogram
Houdt van: wielrennen, gravelen en vooral hard rijden.
‘De Trek Domane SLR zou ik omschrijven als een allemansvriend. Hij voelt meteen vertrouwd, geeft veel comfort zonder te veel in te boeten op snelheid. Ondanks mijn voorliefde voor aeroracers kon ik deze fiets erg waarderen!’
Voor meer wielernieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van SOUL en volg ons op Facebook en Instagram!