11-09-2023 - Mountainbiken, Nieuws

Trek kiest voor high-pivot met de geheel nieuwe Slash

Trek heeft vandaag de geheel nieuwe Slash gelanceerd, en toont dat high-pivot enduro-fietsen de nieuwe benchmark zijn. De nieuwste Slash heeft een geheel nieuw frameontwerp dat een knipoog geeft naar Trek’s downhill bike Session, maar is een meer pedaalvriendelijk platform dat is gebouwd om ruig terrein te trotseren en meer grip te hebben bij het klimmen. De veerweg ten opzichte van zijn voorganger is vergroot, met 170 mm voor- en achtervering (was 160-170). De nieuwe Slash wordt geleverd met een mullet set-up (29” voor en 27,5”/650b achter), maar voor degenen die de voorkeur geven aan snelheid boven behendigheid op de steile hellingen is het ook mogelijk er een echte 29er van te maken.

De grootste aandachtstrekker van de nieuwe Slash is het high-pivot veersysteem, waardoor de achteras naar achteren kan bewegen als de demper wordt samengedrukt. Dit betekent dat het achterwiel met een obstakel meebeweegt in plaats van ertegenin, waardoor het gemakkelijker wordt om met nog meer snelheid over ruig terrein te rijden.

De ophanging met hoog draaipunt is al eerder op de markt verschenen, maar het geheim achter de veelzijdigheid van de Slash met hoog draaipunt is de anti-squatcurve die de klimefficiëntie vergroot. Anti-squat wordt beïnvloed door een paar variabelen, waarvan een van de grootste de bovenste draaipositie is. De grootte en plaatsing van de bovenste pully van de Slash biedt een andere manier om de anti-squatcurve af te stemmen. Tussen de indeling en grootte van de bovenste en onderste pully levert de Slash een superefficiënte en consistent aanvoelende anti-squatcurve waardoor hij meer als een mountainbike met kortere veerweg aanvoelt op pittige, technische beklimmingen.

De nieuwe Slash krijgt ook een langere, vlakkere enduro-geometrie, met een zeer vlakke balhoofdhoek van 63,5° die de stabiliteit bergafwaarts vergroot. De vlakkere balhoofdbuis gaat gepaard met een steile zitbuishoek van 77°, zodat rijders bergop meer kracht in de pedalen kunnen stoppen. De grotere reach biedt voldoende manoeuvreerruimte voor de rijder. De maatspecifieke liggende achtervorken zorgen voor een uitgebalanceerd rijgedrag, ongeacht lichaamslengte of framemaat

Voor degenen die alles willen personaliseren, zit Slash boordevol aanpasbare functies, zoals een instelbare veerverhouding, een optionele verstelbare balhoofdhoek (cups apart verkrijgbaar) en mullet (29/27.5) en 29er-wielcompatibiliteit. Slash biedt ook ruimte voor een extra lange dropper-zadelpen, zodat rijders hun speling kunnen vergroten om zich op steiler, ruiger terrein te verplaatsen.

Omdat de Slash bedoeld is voor de meest ruige trails, wordt hij geleverd met vernieuwde framebeschermers die impact op het frame afweren. Een doordacht ontworpen achtervorkbeschermer die je fiets niet alleen beschermt, maar ook stil maakt. De carbonmodellen krijgen ook geïntegreerde Carbon Armor dat de onderbuis een extra laag bescherming biedt. Net als de vorige versie zijn alle nieuwe Slash-modellen uitgerust met interne opslagruimte voor het meenemen van essentiële spullen.

ModelAdviesprijs
Slash 9.9 XX AXS P1           €  12,499.00
Slash 9.9 XTR P1           €   11,499.00
Slash 9.9 XO AXS P1           €   9,999.00
Slash 9.8 GX AXS           €    7,999.00
Slash 9.8 XT P1              €  7,899.00
Slash 8              €  4,499.00
Slash 9               € 5,499.00
Slash AL F/S              €  3,199.00
Slash C F/S               € 4,999.00

De nieuwe Slash is nu verkrijgbaar in zowel carbon als aluminium. Vind hem in de winkel bij geselecteerde Trek-dealers in de Benelux en online op trekbikes.com in Nederland.

 van