10-04-2019 - Mountainbiken, Nieuws, Leesvoer

Trek Powerfly LT 9 plus review 2019

Trek Powerfly LT 9 review 2019, minder met meer    De naam Powerfly wordt binnen Trek breed ingezet voor alle soorten elektronische mountainbikes, variërend van hardtails tot endurobikes. Wij mochten een aantal weken rondrijden op de Trek Powerfly LT 9 Plus, die met 150 en 160 millimeter veerweg flink wat in zijn mars heeft. Hieronder lees je onze bevindingen.  Out of the box   Wanneer we de Trek Powerfly LT 9 uit de doos tillen valt meteen op hoe netjes de batterij is weggewerkt. Een kleine inkeping verraadt dat hij er zit, maar de buitenkant gaat verder helemaal op in het frame. In tegenstelling tot bij andere merken het geval is, verwijder je de batterij aan de zijkant van de buis in plaats van aan de bovenkant. Omdat er weinig mensen zijn die met een standaard op hun mountainbike rondrijden, zal je je Trek Powerfly LT 9 meestal op de grond leggen en zo kun je eenvoudig de batterij verwijderen. Zonder tools klik je de batterij eruit en het geïntegreerde handvat maakt dragen eenvoudig.     De Trek Powerfly LT 9 oogt vrij lang, wat in eerste instantie komt door de lange chainstay van 475 millimeter. De reach is met 472 millimeter dan weer wat aan de korte kant voor de 21,5” maat die we rijden. Het geheel levert een wielbasis op van 1281 millimeter. Met 65,5 graden is de balhoofdhoek lekker lui, hetgeen goed past bij waar deze Powerfly voor bedoeld is: de wat ruigere trails    De demperconstructie is gebouwd volgens het ABP-link systeem, anders dan de FulFloater-systemen die we kennen van een aantal andere full-suspension modellen van Trek. In dit systeem is een Rock Shox Deluxe RT3 RE:aktiv geplaatst, met als doel de shock stabiel houden tijdens de impact van de rijder zelf en pas op het moment van impact echt te gaan reageren. Voorop zien we een Fox Performance 36 inclusief GRIP-demper met 51 millimeter offset, die voor 160 millimeter veerweg zorgt.    De drivetrain bestaat uit een SRAM GX-shifter, een 12-speed NX 11-50 cassette en X1-cranks. Doordat de NX-cassette momenteel als enige als e-mtb geclassificeerd wordt, is de keuze hierop gevallen. Het remmen wordt verzorgd door Shimano XT en het geheel rolt op Bontrager Powerline Comp-wielen, ook zeer geschikt voor je downhill-bak, maar in dit geval ingezet met de e-bike in het achterhoofd. Om de velgen liggen brede 2,8” Bontrager XR4-banden.  Op de trail  Hoewel deze Trek Powerfly LT 9 plus gezien zijn geometrie en veerweg bedoeld is voor de ruigere trails buiten onze landsgrenzen, zijn we nieuwsgierig of en hoe hij in Nederland functioneert. Temeer omdat je (mogelijk) minder last hebt van te veel veerweg, aangezien de motor kan ondersteunen. De Bosch-motor kent een aantal standen van ondersteuning, waarbij wij meestal rijden in de eMTB-modus. Deze stand sluit het beste aan bij het continu veranderende landschap waar mountainbikers mee te maken krijgen. De andere standen geven een gevoel van AAN of UIT, dus wegtrekken met een sprint, dan uitschakelen, om bij de eerstvolgende heuvel weer AAN te schieten. De eMTB-stand ondersteunt veel natuurlijker en minder abrupt. De ondersteuning in deze stand is wel duidelijk aanwezig, dus wanneer we met ongemotoriseerde vrienden fietsen, gebruiken we vaker de ECO-stand.    De SRAM-shifter heeft geen multi-shift optie, wat we wel missen, ondanks dat ook in een hogere versnelling de motor assisteert tijdens het klimmen. Ons parcours start met een mooie klim, waar de Trek Powerfly LT 9 duidelijk geen enkele moeite mee heeft. De langere chainstay zorgt ervoor dat we gewoon in het zadel zittend nergens het idee hebben dat het voorwiel loskomt of gaat zoeken. De 150 millimeter demper blijft ook in de open stand mooi gebalanceerd en in combinatie met de motor levert dit eigenlijk helemaal geen overkill-gevoel op. Tevens op de technische stukken met korte bochten draaien we de lange Powerfly moeiteloos over het parcours heen.    Op de vlakke stukken geldt eigenlijk ook dat het overschot aan veerweg op de Trek Powerfly LT 9 (voor Nederlandse parcoursen) niet problematisch is, doordat de motor je assisteert. Terwijl het rijden zonder motor en met 150-160 millimeter in Nederland vaak de spanning uit een parcours haalt, is het hier prima te doen. Wat dus tevens inhoudt dat je in dit geval met een e-bike eigenlijk een breder inzetbare one-does-all bike in huis haaltEen bike waarmee je in Nederland goed uit de voeten kunt en waarmee je bovendien de ruigere trails in de Alpen kunt verschalken. Kom je amper buiten de landsgrens, dan volstaat minder veerweg natuurlijk.    Wanneer het bergafwaarts gaat, begint de Fox-voorvork van de Trek Powerfly LT 9 tot leven te komen. De extra stijve (en zwaardere) vork zorgt middels de GRIP-demper en het zwaardere gewicht van de bike voor een uitstekende werking en voelt heel vloeiend aan. Hij maakt korte metten met zowel de kleinere oneffenheden op de trails als de grotere drops of stenen. De houding op de fiets is ook goed in balans en met de dropper onder duim-controle voelt er maar weinig te steil aan voor deze bike. De shifter van de Bontrager-dropper kan ons niet bekoren en geeft (te) weinig grip, maar dit is met een stukje schuurpapier op de shifter snel op te lossen.    In de bochten geven de ietwat ronde Bontrager-banden onder de Trek Powerfly LT 9 genoeg grip, maar hiervoor moeten we wel met de druk in de banden spelen. Wanneer ze wat te hard zijn opgepompt krijgt het voorwiel de neiging iets aan grip te verliezen. De zware middenmotor geeft wat extra druk op de banden, waardoor je de bike echt lekker plat kunt gooien in de bochten.  Conclusie  Wanneer je op zoek bent naar een capabele mountainbike die tevens ondersteuning biedt, dan zit je goed met deze Trek Powerfly LT 9. Meer veerweg dan je in Nederland nodig hebt, maar je plukt er in de echte bergen de vruchten van. En wil je net wat minder veerweg, dan biedt de Powerfly-lijn volop keus.  Trek Powerfly LT 9 
  • Maten 15,5 – 17,5 – 18,5 – 19,5 – 21,5 
  • Frame Alpha Platinum Aluminium, ABP, Removable Integrated Battery (RIB), EVOlink, taps toelopende balhoofdbuis, Knock Block, interne kabelgeleiding voor derailleur & dropper-zadelpen, G2-geometrie, Boost148, 150 millimeter veerweg 
  • Vering Fox Performance 36 Float, verstelbare GRIP-demper, taps toelopende stuurbuis, Boost110, G2-geometrie met 51 millimeter offset, geoptimaliseerd voor e-bikes, 160 millimeter veerweg 
  • Achtervering RockShox Deluxe RT3, RE:aktiv 3-position demper, getuned door Trek Suspension Lab, 205 x 57,5 millimeter 
  • Wielen/banden Bontrager Powerline Comp 40, 54-tands Rapid Drive, Tubeless Ready, Boost110 voornaaf, Boost148 achternaaf, inclusief tubeless velglinten, ventielen separaat verkocht 
  • Groep SRAM GX/NX 12-speed 
  • Remmen Shimano XT 
  • Rest Bontrager-voorbouw, zadel, gripsdropper 
  • Gewicht 17,5” – 23,50 kg 
  • Website trekbikes.com 
  • Prijs € 5699,00 
TEKST: Harm Spoelstra – FOTO’S: Harm Spoelstra  Meer lezen? 

Andere tests of reviews dan de Trek Powerfly LT plus lees je bijvoorbeeld ook in UP/DOWN #1 2019. Word abonnee van UP/DOWN zodat je het nieuwste magazine als eerste ontvangt en geen artikel meer hoeft te missen. Losse uitgaven van Wielrenblad kun je ook bestellen in de Soul Webshop. Digitale uitgaven kun je uiteraard terug vinden in de Soul Kiosk App, zodat je Wielrenblad ook via tablets of smartphones kunt lezen. Voor meer informatie over de Trek Powerfly LT plus kun je ook terecht op de website van Trek.
 van