14-12-2018 - Mountainbiken, Nieuws, Leesvoer

Trek Procaliber 8 2019 test en expert review

Getest Trek Procaliber 8 2019. Trek herdefinieerde het begrip hardtail twee jaar geleden met de carbon Procaliber 9 serie. Het vernieuwende aan dit frame was de IsoSpeed techniek om de achterkant van de fiets iets softer te maken. Nu is deze feature doorgesijpeld naar de goedkopere aluminium hardtails en wij vroegen ons af of dit innovatieve concept overeind blijft staan met minder manipuleerbare materialen en testten de Trek Procaliber 8 2019.

Op een frame met IsoSpeed wordt de kruising van de zit-, bovenbuis en liggende achterbrug niet op een solide manier aan elkaar bevestigd maar via een elastomeer. Het voordeel hiervan is dat de klappen op het achterwiel van onderaf niet rechtstreeks worden doorgezet op je zadelpen met als voordeel dat je langer zittend kan doortrappen. Een fully dus? Nee in tegenstelling tot een bike als de BMC Team Elite, die een elastomeer in de achterbrug gebruikt om te veren, is bij de Trek Procaliber 8 2019 het opbreken en dempen van de krachten naar de zitbuis juist het vernuft om zo een stuiterend zadel te verminderen. Zo kan je veel langer zittend doortrappen. Wanneer je kont niet meer het contactpunt van je fiets is werkt het systeem niet en blijft het qua krachtoverbrenging een hardtail. Logisch toch?

Als je de foto’s bekijkt zie je dat aluminium technologie ook niet stil heeft gezeten. Bij de vorm van de zitbuis is een uitsparing gemaakt, die we kennen van een aero fiets, om de krachten van onderaf in te slikken. En verder is het frame voorzien van alle huidige opties en gemakken zoals een Boost 148 achterbrug en mogelijkheid voor een dropper. Mooie subtiele design features zijn de montage van de remklauw op de liggende achterbrug en een erge sjieke niet rammelende interne kabelgeleiding. Bovendien is het frame van de Trek Procaliber 8 2019 leverbaar in maar liefst zes maten!

Maar de hamvraag, hoe rijdt deze opsomming aan specs, features en innovaties. Wij reden een aantal Nederlandse parcoursen op deze softe hardtail en zijn stoked. Hetgeen wat hardtails soms een beetje irritant maakt is dat in je zadel, uit je zadel, en dat 30 keer per minuut. Dat tikkende zadel onder je hol, zeker wanneer een parcours al goed geërodeerd is en vol zit met brake bumps. En Trek biedt met deze technologie de oplossing. De Trek Procaliber 8 2019 accelereert en rijdt als een hardtail, maar de ride is iets smoother. Je kunt langer doortrappen, en nu dus ook bereikbaar voor de consument die geen carbon 9-serie kan betalen. Denk niet dat deze fiets ook helemaal rijdt als een fully, wanneer je hem over een worteltapijt heen trekt gaat dat achterwiel hoe dan ook stuiteren. Het betreft echt de kleine schokjes die gefilterd worden.

Qua onderdelen ging wij persoonlijk voor de 1×12 SRAM NX versie die met een Rockshox Recon Gold RL komt. Voorderailleurs snappen we al jaren niet meer en een lock-out is een mooie aanwinst, alhoewel ‘wij’ hem alleen maar gebruiken op asfalt van en naar de route toe.Getest Trek ProCaliber 8 2019Voor ons was deze Trek Procaliber 8 2019 hét model waarvan je het meest zin krijgt om te rijden. Ondanks dat je bij een Duits merk misschien meer specs voor je €1799,- krijgt vinden wij deze versie een solide keuze. Hoewel we vaak blind afgaan op Germaans rubber zijn Bontrager banden toch altijd weer een eye-opener.

Zo ook de XR2 team, stoempend op de weg richting het parcours, in de bochten, op de afdalingen, een goede mix tussen vertrouwen en snelheid. Ondanks dat er 2.2 op de zijkant staat kunnen we het niet aan onze gedachten onttrekken dat deze banden breder aanvoelen. Hoe breed? Dat hebben we niet gemeten maar ze rijden gewoon te leuk voor 2.2 banden.

De Trek Procaliber 8 is voor mensen die klaar zijn met stuiterende zadels onder hun kont door de toenemend progressieve routes in Nederland maar niet naar een fully willen uitwijken door de snappy acceleratie van een hardtail.

Trek Procaliber 8
€1799,-
*Ook verkrijgbaar in Shimano 2x setup en als een iets goedkopere 6-serie versie (€1499,-) die op zijn beurt weer in een Dames versie te verkrijgen is.

Wielen/bandenBontrager XR2 Team issue banden met Kovee comp tubeless ready wielen (23mm interne breedte)

Groep

SRAM NX 12-speed

Remmen

Shimano MT500 hydraulisch

Rest

Zadel, zadelpen, stuur, handvatten, stuurpen allemaal Bontrager (erg fijn!)

Gewicht

11,75

Maten

15,5 19,5 17,5 21,5 18,5 23

Frame

Alpha Platinum Aluminium, IsoSpeed, taps toelopende balhoofdbuis, interne derailleurkabels, uitgebalanceerde Post-Mount rembevestiging, Boost148, G2-geometrie op 29ers

Vering

RockShox Recon Gold RL, Solo Air, Motion Control demper, remote lock-out, taps toelopende stuurbuis, G2-geometrie met 51 mm offset op 29ers, Boost110, 100 mm veerweg

Meer lezen? 

De volledige review van de Trek Procaliber 8 2019 lees je in UP/DOWN #5 2018. Word abonnee van UP/DOWN zodat je het nieuwste magazine als eerste ontvangt en geen artikel meer hoeft te missen. Losse uitgaven van UP/DOWN kun je ook bestellen in de Soul Webshop. Digitale uitgaven kun je uiteraard terug vinden in de Soul Kiosk App, zodat je UP/DOWN ook via tablets of smartphones kunt lezen. Voor meer informatie over de Trek Procaliber 8 2019 kun je ook terecht op de website van Trek.

 van