Trek Slash 9.8 XT – Getest
Op pad met de nieuwe enduromachine
De Trek Slash was al een van de meest populaire enduromachines in het veld. Dus toen het 2021-model geïntroduceerd werd prikkelde het direct: wat zouden ze nog hebben kunnen verbeteren aan deze machine? Omdat deze Slash erom vraagt stevig onder handen te worden genomen hebben we deze dan ook uitgelaten op spots waar hij tot zijn recht komt, echter hebben we hem ook gewoon gereden op een van de vaste routes van Nederland. Testpiloot Jean-Pierre leverde ‘m na twee maanden intensief testen enthousiast weer in, maar had ook wat puntjes van aandacht.
Trek heeft een naam hoog te houden in het enduro-segment. De Slash staat al een tijdje in de top vijf van populairste endurobikes. Een goed gekozen geometrie zorgt voor een bike die zowel hard kan afdalen als speels te rijden is, maar die ook op eigen kracht prima omhoog te trappen is. Wij rijden de Slash 9.8 XT, welke met een adviesverkoopprijs van 6.299 euro tot het hogere segment behoort. Echter betekent dit niet dat de Slash enkel beschikbaar is voor de dikkere portemonnee. De Slash 7 opent de lijn met een aluminium variant voor 3.199 euro; een losse aluminium framekit koop je voor 1.849 euro.
Its all in the details
Onze Slash 9.8 XT is voorzien van een aantal hele mooie details en snufjes. Zo zien we op de onderbuis een bidonhouder met daaronder een opbergvak. Niet nieuw, wel handig. Dit zouden we op meerdere fietsen terug willen zien. Tof detail: deze opbergruimte vind je ook op het goedkoopste aluminium model. Iets omhoog vinden we het Knock Block, een beveiliging die voorkomt dat je stuur tegen het frame aan kan komen. Fijn, want het oranje frame ziet er bijna te mooi uit om krassen op te maken. Het frame zelf is semi-glossy (of semi-mat) afgewerkt met glimmende stickers. Mooi detail, twee stukken zijn niet gespoten, daar is de rauwe carbon glasvezelconstructie mooi zichtbaar, zoals ook is te zien in de afwerking van sportauto’s. De Slash staat op 29 inch wielen, tevens van carbon, en heeft vooraan 170 millimeter veerweg, achter 160 millimeter.
Dempers, remmen en schakelen
De opbouw bestaat uit een RockShox Super Deluxe Ultimate-demper en voorop vinden we de RockShox ZEB Select+. Schakelen gebeurt met Shimano’s XT-groep, remmen gaat vreemd genoeg met de SLX-remmen. Waar niks mis mee is, deze doen met hun vier zuigers niet onder voor de XT-variant, maar gezien de naamvoering XT hadden we hier wel XT-remmen verwacht. De dropper is een eigen fabricaat uit de Bontrager-serie, evenals veel van de andere items op de fiets, zoals de wielen, banden en cockpit. Wanneer je niet bekend bent met Treks huismerk kan dit mogelijk wat goedkoop overkomen. Echter vergis je niet, Bontrager staat garant voor hoge kwaliteit en dito afwerking.
Geometrie
Wij rijden op de maat Large, dit jaar is er in de maatvoering een ML bij gekomen dus nog meer keus voor de rijder die niet kan kiezen tussen de M en L. De reach is met 469 royaal, terwijl de 437 chainstay-lengte weer wat kort aandoet. Deze is verrassend op alle framematen gelijk, dat zouden we toch liever anders zien. De balhoofdhoek is 64.1 graden en de zitbuishoek is 75.6 graden. Dat is steiler dan bij de vorige Slash, maar nog steeds niet heel progressief. Dankzij de knik in deze buis komt je zadel ook nog eens een stuk naar achteren op de hoogste stand, hetgeen de houding nog slacker maakt. Door het draaien van de flip-chip kun je de fiets ofwel iets slacker maken ofwel iets meer rechtop zetten.
Rijden maar!
Tijd om op pad te gaan met deze machine. We kozen de afgelopen tijd voor ritten op Bikepark Mook. De vaste route van Lochem en De Geul (elders in dit magazine meer hierover). De Slash is met 160/170 millimeter veerweg duidelijk bedoeld voor het ruigere werk en dient dan ook daar uitgelaten te worden waar ie thuishoort.
Wat ons zelfs al voor de eerste meters rijden kan bekoren, dat is de opbergruimte. Voor kortere ritten maakt dit het verschil tussen wel of geen rug-/heuptas. Wij stopten er een binnenband, pomp, reep, banaan en windjack in en er bleef zelfs wat ruimte over. Het meegeleverde zakje voor de tools zorgt er niet alleen voor dat deze geen herrie maken, ook pak je zo in een keer al je tools uit de ruimte.
“Wij stopten er een binnenband, pomp, reep, banaan en windjack in en er bleef zelfs wat ruimte over.”
Opmerkelijk makkelijk rijden we weg, iets wat noemenswaardig is voor een fiets van dit kaliber. Er is weinig tot geen ‘pedal bob’ in de open stand van de demper, wanneer we deze op pedal-stand zetten wordt dit nog minder. Wij hebben eigenlijk geen noodzaak gezien om de stand van de demper te veranderen. Een mooi detail zit op de draaiknop van de demper, daar staan nu enkele cijfers op gedrukt, zodat je in een oogopslag kunt zien in welke stand de demper staat. Je hoeft dus niet meer het aantal kliks te tellen en te onthouden. Je vraagt je direct af waarom niet elk merk dit doet…
De beoordeling
Onze eerste indruk: een fiets die rustig en stabiel rijdt en niet direct log aanvoelt, iets wat je mogelijk wel verwacht met zoveel veerweg op een vlak stuk. De fiets daagt uit om te spelen en geeft een prettige hoeveelheid feedback terug van het terrein. Je voelt de support van onderen, zodat je zin krijgt deze Slash pompend en poppend te rijden, wat zich vertaalt in een speelse fiets.
Tijdens het klimmen voelen we dat de zitbuis steiler is dan bij zijn voorganger het geval was, echter had het nog wel een stuk meer rechtop gekund. Zeker omdat tijdens het klimmen de dropper in zijn hoogste stand staat ontstaat er flink wat ruimte naar het stuur. Dit zorgt voor wat minder druk op de steilere stukjes. Tip van ons: zet je zadel voor de klim zover mogelijk naar voren, daarmee voorkom je dit deels.
Eenmaal boven begint hetgeen waar de Slash voor is gemaakt, en dat is afdalen. De bike blijkt twee kanten te hebben die niet lijken te rijmen, maar Trek heeft het toch voor elkaar gekregen. Enerzijds krijg je continu veel feedback van de fiets. Hij daagt uit tot spelend en pompend rijden, heeft een actieve pop als het gaat om springen en laat zich ook makkelijk op het achterwiel trekken. Normaal gesproken heeft dit de keerzijde dat deze eigenschappen op hogere snelheden of in ruiger terrein tegen gaan werken, daar wil je namelijk juist een bike die al het geweld op de trail voor je opvangt, dus minder feedback.
“De bike blijkt twee kanten te hebben die niet lijken te rijmen, maar Trek heeft het toch voor elkaar gekregen.”
Een speelse, beweeglijke fiets kan op hogere snelheid juist zenuwachtig gaan aanvoelen. Echter niets van dit bij de Slash, want ook wanneer we hem flink op zijn staart trappen blijft de fiets stijf en stabiel aanvoelen. Zelfs wanneer we een sprong vol in de brakebumps (remknippen) landen, vangt hij de oneffenheden knap op. Deze combinatie maakt het echt een zeer breed inzetbare bike die ook op de wat minder uitdagende trails leuk is om te rijden.
De onderdelen zijn ook goed geselecteerd, de demper doet met de nieuwe ophanging zijn werk extreem goed en we rijden ‘m continu in de open stand. Het was voor het eerst dat we met de RockShox ZEB reden. Jean-Pierre: ‘Normaal rijd ik met wat stijvere voorvering, maar dat was bij deze ZEB niet nodig. Waar de eerste paar centimeter soepel werkt, wordt hij wat progressiever naar het einde toe. Zeker wanneer ik met volle snelheid over brakebumps rijd blijft het soepel aanvoelen, waar mijn huidige Fox Float 36 je het idee geeft dat je naar de tandarts moet.’
De Shimano XT-derailleur werkt naar behoren en direct. Hoewel de keuze van de SLX-remmen ons op de XT gelabelde bike verbaast, zijn de 4-pots zuigers zeer krachtig, met de bekende Shimano-bite van aan of uit. Voorop vinden we een 200 millimeter rotor, achterop een 180 millimeter, dit had van ons ook best wel een 200 millimeter mogen zijn. De carbon wielset rolt door zijn breedte en materiaal heel soepel en geeft een hoge dynamiek aan de fiets.
Conclusie
De Slash is een zeer toegankelijke endurobike die met zijn karakter zowel een strakke tijd op een endurowedstrijd kan neerzetten als een dagje spielerei in een bikepark kan verzorgen. Maar als all-mountainbike presteert ie ook zeer prima. Het is natuurlijk niet de meest effectieve trailbike, de focus ligt duidelijk op het afdalen, maar als dat jouw ding is ben je aan het goede adres.
Testrijder Jean-Pierre:
Jean-Pierre: ‘Dit is een fiets voor mensen zoals ik, die in Nederland hun rondjes rijden, maar intussen de dagen tellen tot ze weer naar de Ardennen, Vogezen of Alpen kunnen gaan. Voor rijders die graag speels rijden en af en toe een dagje bikepark niet schuwen. De Slash rijdt soepel en speels en klimt, zeker voor de aanwezige veerweg, prima. Ik geloof niet in een alleskunner, maar deze komt verdomd dichtbij.’
Specificaties Trek Slash 9.8 XT
Vork: RockShox ZEB Select+ 170 mm
Demper: RockShox Super Deluxe Ultimate 160 mm
Drivetrain: Shimano XT
Remmen: Shimano SLX 4-piston 200/180 mm
Dropper: Bontrager Line Elite Dropper 170 mm
Wielset: Bontrager Line Elite 30 OCLV Mountain Carbon
Banden: Bontrager SE5 Team Issue/Bontrager SE4 Team Issue 2.6″/2.4″
Stuurpen: Bontrager Line Pro 35 mm
Stuur: Bontrager Line Pro OCLV Carbon 820 mm
Prijs: € 6.299
Bekijk de Slash met alle specificaties op de Trek website!
De Track Slash 9.8 XT staat in het laatst gepubliceerde Magazine: UP/DOWN #2 2021. Deze kun je bestellen in de Soul Webshop. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van of UP/DOWN. Dan ontvang je alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!