23-03-2023 - Mountainbiken, Leesvoer

Trek Supercaliber 9.8 – Review

Trek Supercaliber 9.8 – Al sinds 2019 is de Trek Supercaliber één van de snelste fietsen in het professionele crosscountrycircuit. De unieke IsoStrut-vering levert daaraan een belangrijke bijdrage en vormt met 60 millimeter achtervering een middenweg tussen een hardtail en een full-suspension mountainbike. Anderzijds introduceren andere merken inmiddels XC-fietsen met 120 millimeter veerweg voor en achter. Kan de Supercaliber ook in het huidige crosscountry-strijdgewoel nog een potje breken?

Trek Supercaliber 9.8

Toen Trek de Supercaliber introduceerde bleek dat zij hadden gekozen voor een radicaal andere benadering dan andere merken. De fiets werd in de markt gezet als het beste van twee werelden en had de ambitie het hele crosscountry-veld bij elkaar te vegen. Dat lukte behoorlijk, want de fiets sleepte lovende reviews, een olympische titel en meerdere worldcups in de wacht. De efficiëntie van de fiets zat hem vooral in het unieke frame-ontwerp en de IsoStrut-achterdemper. Laatstgenoemde levert in combinatie met een draaipuntloze staande achtervork ongeveer 60 millimeter veerweg op. Dit zorgt voor de directheid zoals van een hardtail, maar dan in combinatie met de tractie en mogelijkheden van een fully.

Trek Supercaliber 9.8

Crosscountrywedstrijden worden echter steeds veeleisender en sommige parcoursen doen niet onder voor de gemiddelde Enduro World Cup. Dit vertaalt zich de laatste tijd ook naar het ontwerp van nieuwe crosscountryfietsen. Met de introductie van de Scott Spark werd een trend ingezet van méér veerweg voor en achter, en de geometrie van veel fully’s wordt ieder jaar langer en slacker. Balhoofdhoeken van 67 graden beginnen de standaard te vormen en voorgemonteerde dropper-posts zijn geen uitzondering meer. De Trek Supercaliber 9.8 echter, zet daar een balhoofdhoek van 69 graden tegenover en hij combineert dat met een relatief lange stuurpen, 100 millimeter veerweg voor en 60 millimeter achter. Dat maakt de fiets nog steeds een speciaal geval.

De line-up

De Trek Supercaliber 9.8 is uitsluitend verkrijgbaar met een carbon frame, geheel in lijn met de ambities van Trek. De 9.6-versie is voorzien van een combinatie van SLX- en Deore-onderdelen, heeft Bontrager aluminium wielen en kost 4499 euro. Aan de andere kant van het spectrum staat de Supercaliber 9.9 XX1 AXS voor 13.249 euro. De naam geeft weg welke schakelgroep is gemonteerd, en ook qua afmontage is er niet bespaard: alles dat van carbon kán zijn, is het ook. Dat resulteert, ondanks de montage van een dropper-post, in een totaalgewicht van 9,9 kilogram. De gulden middenweg in de line-up wordt gevormd door de Supercaliber 9.8, die wij reden. De versie die getest is beschikte over een Sram GX AXS-groepset, Kovee Pro 30 carbon wielen en een Kovee Pro geïntegreerde carbon stuur. Daarmee komt de teller van de weegschaal op zo’n 10,5 kilogram en toont de kassa een bedrag van 6799 euro.

Trek Supercaliber 9.8

De rit

Laat één ding vooraf duidelijk zijn: de Supercaliber is nog steeds één van de snelste wedstrijdfietsen verkrijgbaar. Je merkt dat aan alles zodra je opstapt. De houding is zeer sportief en efficiënt en er is geen beweging van de achtervering voelbaar. De Trek Supercaliber 9.8 beschikt bovendien over een dual lock-out die de vering vrijwel geheel vastzet, wat ideaal is voor lange rechte stukken of als je niet direct aan de trail woont. Ook de cockpit ademt pure snelheid; het geïntegreerde carbon stuur met ESI-handvatten oogt superstrak en snel.

Fiets weg, en de Trek Supercaliber 9.8 laat meteen voelen dat het een snelle rit wordt. Zelfs op de weg nodigt de fiets uit tot stampen, en racefiets-waardige snelheden zijn geen enkel probleem. Ook op de trail is dit karakter aanwezig, want de fiets voelt zo efficiënt aan dat het geen optie lijkt om even lekker rustig warm te fietsen. Dit ding wil knallen. Zowel met de Kovee Pro- als de Kovee RSL-wielen klimt en accelereert de Supercaliber onvoorstelbaar efficiënt. Daarbij voelt de fiets inderdaad aan als een hardtail en bestaat nooit het gevoel dat er energie verloren gaat in de vering. De balhoofdhoek van 69 graden draagt bij aan deze ervaring, want het geeft de Supercaliber een scherp tintje aan zijn karakter.

Trek Supercaliber 9.8

Op Nederlandse trails zullen weinig fietsen de Supercaliber bij kunnen houden en ook hierin speelt de IsoStrut-achtervering een belangrijke rol: op hobbelige stukken rechtdoor filtert de achtervering precies genoeg weg om al zittend te kunnen blijven trappen. Dit zorgt niet alleen voor pure snelheid op dat moment, maar levert ook een behoorlijke energiebesparing op ten opzichte van een hardtail. Wordt de ondergrond egaler en zet je de lock-out aan, dan vraag je je af waarom het gravel-genre bestaat. Deze fiets knalt zo snel over brede bospaden dat Laurens ten Dam met zijn mokje aan het stuur moeite zal hebben om je bij te houden.

Dat de Trek Supercaliber 9.8 een compromisloze fiets is uit zich niet alleen op het vlakke én omhoog, maar ook in de afdaling. Hier zorgen de steile balhoofdhoek en minimale veerweg achter ervoor dat de fiets nerveus aanvoelt. Op snelle, technische afdalingen ben je soms meer bezig met overleven dan met het rijden van de ideale lijn of het vinden van een lekkere flow. De vering achter komt tekort als het echt ruig wordt en het gebrek aan een dropper-post belemmert je bewegingsruimte. In echt moeilijk terrein met haarspeldbochten komt nog een verrassende beperking om de hoek kijken (letterlijk): de “Knock-Block” resulteert namelijk in een (te) beperkte draaicirkel. Hoewel het haaks staat op het karakter van de Supercaliber, is het de overweging waard om een dropper-post en een set bredere banden te monteren. Het maakt hem misschien net een tikje langzamer en zwaarder, maar het zal veel opleveren in de afdaling. Sterker nog, door het lage gewicht en het gemak waarmee de Supercaliber snelheid maakt, wordt het met die aanpassingen waarschijnlijk een extreem leuke en speelse fiets om over de Nederlandse trails te jagen!

Conclusie Trek Supercaliber 9.8

De conclusie van Trek (en vele reviews) dat de Supercaliber het beste van twee werelden combineert is helemaal waar. Het is één van de puurste en snelste XC-fietsen momenteel verkrijgbaar. Dat geldt ook voor de 9.8-versie, die zich nota bene midden in de line-up bevindt. Van de GX AXS-groep tot de carbon componenten, de mix van gemonteerde componenten is fraai en zorgt ervoor dat de 9.8 ook opgewassen is tegen fietsen die twee keer zo duur zijn. Als je gaat voor pure XC-snelheid is de Trek Supercaliber 9.8 nog steeds de fiets die je moet hebben. Wél is het interessant wat Trek van plan is binnen de huidige trend van slacke fietsen met meer veerweg. Er is namelijk nog een lonkend gat in de productlijn tussen de Supercaliber en de (nu) trail-georiënteerde Top Fuel, waar zo’n moderne XC-fiets in zou passen…

We reden de Supercaliber niet alleen om de fiets zelf te testen, maar vooral om de nieuwe Bontrager Kovee RSL-wielset te ervaren. Een set van absolute topkwaliteit! Lees hier meer over onze bevindingen van de RSL-wielset.

Trek Supercaliber 9.8

Dit artikel komt uit Up/Down #1 2023 en is nu verkrijgbaar in onze webshop!


Voor meer Mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl.  Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down en volg ons op Facebook en Instagram

 van