Trek top fuel trailbike

ULTIEME HEUVELRUG-CRUISER?


De Top Fuel kennen we als de ultieme full suspension XC-mountainbike van Trek. Die positie is sinds enige tijd in handen van de nieuwe Trek Supercaliber. Daardoor is er ruimte ontstaan om de Top Fuel meer richting het trail-segment te verschuiven. De fiets is volgens Trek “evolved from it’s racing roots”. Het is nu een supersnelle downcountry-trailbike die ook nog bakken plezier zou bieden op de trails. Een uitspraak die allround-ambities onderstreept en hoge verwachtingen schept, maar die in het verleden vaker is gedaan. Kan de nieuwe Top Fuel deze hoge verwachtingen waarmaken? Daan Zeven zocht het voor ons uit.

Samen met fotograaf Gijs ben ik al enige tijd op zoek naar “de ultieme Heuvelrug-cruiser”. We hebben echter nog nooit een fiets gevonden die deze titel honderd procent verdient. Het nieuwe downcountry-segment biedt wellicht hoop. Waar trailbikes vaak wat te log zijn voor het Nederlandse terrein, biedt een pure XC-bak vaak niet de fun-factor die je zoekt in de flowy (korte) afdalingen op de trails van de Heuvelrug. De nieuwe Top Fuel bevindt zich aan de top van het downcountry-segment en lijkt daarmee perfect aan onze criteria te voldoen. Op papier is de nieuwe Trek Top Fuel inderdaad een heel geschikte kandidaat voor “de ultieme Heuvelrug-cruiser”, zeker in deze absolute topvariant die we hier testen. De 2022 Top Fuel is nu voorzien van 120 millimeter veerweg voor en achter, en een compactere, meer slacke geometrie (head angle: 67.5 tot 66, seat tube angle van 75 tot 76). Het zijn geometrie-cijfers die je ook terugziet bij pure trailbikes als de zoals de Trek Fuel EX. Het laat zien dat de Top Fuel inderdaad een meer relaxte fiets is geworden. Mooi detail is dat de kleinere maten (XS en S) een andere, gebogen top-tube krijgen, zodat dezelfde geometrie kan worden gehanteerd. De kleinste maat wordt zelfs met 27.5 inch wielen geleverd om het speelse karakter van de fiets goed uit de verf te laten komen.

LICHT
Naast deze trail-georiënteerde cijfers zie je dat ook veel aandacht is uitgegaan naar efficiency: de Mino-link, waarmee je je geometrie kunt beïnvloeden; de geoptimaliseerde anti-squattechniek en de hogere bottom-bracket zijn erop gericht de Top Fuel ook bergop uit te laten blinken. De trailbike die wij testen is bovendien de 9.9 AXS-variant, die zich helemaal bovenaan de range bevindt. Doordat min of meer alles van carbon is, van de wielset tot het stuur, is de trailbike ondanks zijn dikke uiterlijk behoorlijk licht (11,85 kilogram). Datzelfde geldt voor je portemonnee na aanschaf: met 12.099 euro is dit niet bepaald een koopje. Gelukkig is de range waarin Trek de Top Fuel aanbiedt enorm: de aluminium Top Fuel 5 is er vanaf 2599 euro en biedt dezelfde geometrie (en interne opbergruimte!) als de carbon-varianten. Voor 4099 euro rijd je het aluminium topmodel, dat voorzien is van dezelfde fenomenale Rock Shox SID-vork en RockShox Deluxe Ultimate RCT-demper als onze testfiets. Ga je toch liever voor één van de carbon-versies, dan ben je minstens 5099 euro kwijt. Daarvoor krijg je een Shimano SLX/XT-mix en een degelijke Fox Rhythm 34 + Performance Float DPS-combinatie. Vanaf 6599 euro zijn carbon-wielen gemonteerd, en profiteer je van dezelfde vering als het topmodel.

“WE HEBBEN ECHTER NOG NOOIT EEN FIETS GEVONDEN DIE DEZE TITEL HONDERD PROCENT VERDIENT.”

DOWNCOUNTRY
Als we de fiets voor het eerst in het echt zien wordt het “trailbike-vermoeden” bevestigd. Het gedrongen frame, de dikke carbon framebuizen en het brede stuur laten zien dat deze fiets het crosscountry-genre echt is ontstegen. En dat niet alleen: dit is echt een hele dikke trailbike… De kleurstelling, de afwerking, het prachtige stuur, de mooie wielset en de SRAM XX1 AXS-afmontage geven dit model de uitstraling die je zoekt bij een mountainbike in deze buitencategorie. Ook als ik de fiets voor mezelf heb en opstap bekruipt me het trailbike-gevoel, zeker in vergelijking met de eerdere race-georiënteerde Top Fuel-modellen. Je zit relatief rechtop en de fiets voelt compact aan. Het kan komen doordat ik 1,90 meter ben en op een maat L rij, maar de fiets biedt niet de snelle houding die je zou verwachten, gezien de crosscountry-ambitie die uit de marketingteksten spreekt. Bij wat korte sprintjes op het vlakke voel je echter wel hoe efficiënt de fiets vooruit springt; misschien is dit dan wat men met de term “downcountry” bedoelt?

Die term duikt de laatste jaren regelmatig op, ook bij de Top Fuel, en de beschrijving van downcountry lijkt verdacht veel op die van het trailbike-segment tien jaar geleden: een breed inzetbereik, waarbij de fiets net zo goed klimt als daalt, zodat je je mountainbike-avonturen een grotere range kunt geven. De benadering in het nieuwe segment is tweeledig: sommige merken kiezen ervoor om hun XC-modellen te voorzien van meer travel en een iets meer slacke balhoofdhoek (zie bijvoorbeeld de Canyon Lux die we vorige editie testten). Andere merken pakken hun trail-frame en bouwen dat op met lichte componenten en relatief weinig veerweg. Dit maakt dat downcountry nogal een nichesegment (of misschien zelfs overbodig) is, waarvan moet blijken hoeveel bestaansrecht het heeft.

CLICHÉMATIG
Terug naar de Top Fuel: zodra we de trail op duiken blijkt dat het lage gewicht en de stijfheid van de fiets niet alleen bijdragen aan de snelle acceleratie, maar dat ook de handling er geweldig door is. De fiets vliegt van bocht naar bocht met een verbazingwekkend behoud van snelheid. De Bontrager Line Pro 30-wielset levert hieraan een enorme bijdrage: de wielen zijn niet alleen licht, maar tevens breed en stijf en dat voel je in de responsiveness van de hele fiets. Koppel dit aan de trail-georiënteerde zithouding

en je snapt waarom deze fiets vanaf het eerste moment geweldig snel en speels voelt op licht dalende flowy trails. Ook als de trails krapper, steiler en technischer worden voel je hoe makkelijk de Top Fuel zich laat plaatsen en omgooien. De fiets voelt echt aan als een enorm speelse en snelle trailbike, waardoor stiekem de angst ontstaat dat hij minder efficiënt zal klimmen. Op de korte, felle klimmetjes van Den Treek en Austerlitz blijkt niks minder waar. Hier merk je wederom dat het frame en de wielen erg licht en stijf zijn. Het “snappy” gevoel van de fiets maakt dat je ieder kort klimmetje vol omhoog kunt knallen zonder dat je jezelf leeg rijdt. Een ander belangrijk aspect van zijn klimmend vermogen is de indrukwekkende vering. De bijna clichématige stelling dat er “zero pedal-bob” optreedt wordt hier daadwerkelijk waargemaakt. Je kunt je power altijd kwijt, ook op korte staande klimmetjes, zonder dat je het gevoel hebt energie te verliezen “in” de vering.

VRAGEN
Met dalen en klimmen zit het dus geheel volgens de downcountry-filosofie helemaal goed, maar aangezien we in Nederland wonen, doen ook prestaties op vlakke of licht oplopende saaiere paden ertoe. Dit is waar de Top Fuel helaas eveneens laat zien nu een echte trailbike te zijn, en zeker geen crosscountry-racer. Hard rijden op dit soort paden is natuurlijk geen must, maar wil je je snelle fietsmaten op hardtails bijhouden, dan merk je dat de fiets hier te veel van je vraagt. Dat gevoel wordt ten dele veroorzaakt door de stevige 2.4 Bontrager XR4-banden, maar ook de relaxte houding en geometrie zorgen ervoor dat je gevoelsmatig (te) hard moet werken om hem met een echte crosscountry-fiets te vergelijken. Dit wordt pijnlijk duidelijk als ik met wat echte XC-racers het rondje Leersum rij: gaat het snel op en neer en kan ik het gooien smijtkarakter van de fiets maximaal benutten, dan rij ik bij ze weg. Komen we vervolgens op de langere paden omhoog, dan moet ik te veel snelheid inleveren om ze goed te kunnen bijhouden. De vragen waarmee ik dan ook (letterlijk) achterblijf is wat het effect zou zijn van een setje snellere banden, maar ook waarom de Top Fuel voor het eerst in zijn bestaan níet is uitgerust met een remote lock-out. Dit zou namelijk precies het verschil kunnen maken tussen relaxed omhoog rijden en efficiënt omhoog blazen, waardoor ook het enige kleine nadeel van de nieuwe Top Fuel zou worden weggenomen.


Komoot

Om kennis te maken met komoot bied UP/DOWN het volgende:

Bespaar €8.99 – download gratis een regiopakket met offline kaarten! Ga naar www.komoot.nl/g en voer deze code in: UPDOWN22

  1.                Maak een account aan en volg de stappen in beeld of log in met je gegevens. 
  2.                In beeld zie je een balk waar je de code UPDOWN22 in kunt vullen.
  3.                Download een gratis regiopakket met offline kaarten! Bespaar maar liefst €8,95 door onze vouchercode UPDOWN22 in te vullen via de website van Komoot. 

Voor meer wielren nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Wielrenblad en volg ons op Facebook en Instagram! 

 van