05-08-2022 - Mountainbiken, Nieuws

VAUDE Green Shape: versterkt geloofwaardigheid en onafhankelijkheid

VAUDE’s eigen Green Shape-standaard voor milieuvriendelijke outdoorproducten heeft een nieuwe mijlpaal bereikt: Een externe adviesraad bestaande uit zes gerenommeerde experts geeft het outdoorbedrijf nu professioneel advies over alle VAUDE Green Shape-onderwerpen. Zij zorgen ervoor, dat de criteria op het hoogste niveau verder worden ontwikkeld en aan de strengste specificaties in de textielindustrie voldoen. In de volgende stap moet Green Shape externe accreditatie verkrijgen. 

Sinds VAUDE in 2010 haar eigen Green Shape-label voor duurzaam textiel introduceerde is er veel gebeurd. Het aandeel VAUDE Green Shape-producten neemt voortdurend toe en omvat tegenwoordig het merendeel van alle producten. De strenge eisen worden continu aangescherpt en uitgebreid naar de gehele productlevenscyclus. Zo is bijvoorbeeld de toets op repareerbaarheid als extra criterium ingevoerd. De nieuwste Green Shape-versie bevat uitgebreide updates, die sinds de zomercollectie van 2022 van kracht zijn. Naast een aanscherping van de voor Green Shape toegelaten certificaten voor leveranciers en materialen, moet nu ook elk Green Shape product voor méér dan 50% uit gerecyclede of organische materialen bestaan. Deze eisen maken deel uit van de ambitieuze klimaatdoelstellingen van VAUDE, die een aanzienlijke vermindering van de 
CO2-emissies in de supply chain voorschrijven.

“Green Shape is één van de centrale bouwstenen op weg de ecologische voetafdruk van onze producten continu te verkleinen. Daarom leggen we de lat steeds hoger en hechten we veel belang aan externe, onafhankelijke ondersteuning”, legt Hilke Patzwall, VAUDE CSR Manager uit.

Externe Green Shape adviesraad zorgt voor onafhankelijke expertise

Om de objectiviteit en geloofwaardigheid van Green Shape verder te versterken, is er nu een adviesraad van zes onafhankelijke experts opgericht, die hun diepgaande expertise op het gebied van milieubescherming, wetenschap, supply chain, klanten (handel en consumenten), het publiek / het maatschappelijk middenveld inbrengen: Anna Rodewald (GreenroomVoice), Fabian Nendza (Frilufts Retail Europe AB en Globetrotter Ausrüstung), Marco Weichert (Weichert Agencies), Prof. Dr. Martin Führ (Hochschule Darmstadt), Dr. Maximilian Hempel (Deutsche Bundesstiftung Umwelt DBU) en Rebecca Tauer (WWF Deutschland). Daarmee vertegenwoordigt de commissie alle belangrijke stakeholdergroepen die betrokken zijn bij duurzame outdoorproducten. In regelmatige technische reviews gaat de adviesraad in op de criteria, processen en procedures van Green Shape en zorgt ervoor dat de standaard op het hoogste niveau verder wordt ontwikkeld.

De eerste bijeenkomst van de Green Shape adviesraad met VAUDE –
Antje von Dewitz (CEO), Uwe Gottschalk (Product Management), Jan Lorch (Sales & CSR Management) en Hilke Patzwall (Sustainability Manager) – heeft inmiddels al plaatsgevonden. Daarbij stonden ook de eerste inhoudelijke discussies al op de agenda. “Het was een zeer productieve en goed onderbouwde uitwisseling. We verheugen ons al op verdere samenwerking met deze groep experts die – net als wij – gedreven zijn om dingen voor elkaar te krijgen, uitdagingen aan te gaan en innovatieve oplossingen voor de toekomst te vinden”, aldus Hilke Patzwall.

Externe normbepaler

Om de geloofwaardigheid van Green Shape niet alleen professioneel en inhoudelijk, maar ook qua structuur te vergroten, neemt het bedrijf Arqum, maatschappij voor arbeidsveiligheid, kwaliteits- en milieubeheer mbH, vanaf nu de rol van normbepaler op zich – onafhankelijk van VAUDE. Daarmee wordt gegarandeerd, dat VAUDE niet tegelijkertijd de processen en criteria van de Green Shape Standard vaststelt en gebruikt, maar dat de rollen duidelijk gescheiden zijn. Dit schept onafhankelijkheid en versterkt de geloofwaardigheid van de standaard.

Consumenten vertrouwen op bedrijfszegels

Steeds meer consumenten hechten belang aan verantwoord winkelen. Tegelijkertijd wordt – zeker van de jonge Generatie Z – van bedrijven verwacht hun verantwoordelijkheid te nemen en te bewijzen (volgens het onderzoek “Meaningful Brands 2021”). Overeenkomstig worden duurzaamheidszegels dan ook steeds belangrijker, omdat ze een oriëntatie bieden en vaak ook relevant zijn voor de aankoopbeslissing. Dit toont aan dat consumenten veel vertrouwen hebben in bedrijfseigen labels zoals Green Shape. 85 procent vindt een bedrijfseigen zegel minstens zo geloofwaardig of aanzienlijk geloofwaardiger dan andere zegels (deze resultaten zijn afkomstig van een representatieve gegevensverzameling door Appinio in opdracht van Vaude, verzameld in juni 2022). “Dit is een prachtige bevestiging van onze inzet en weerspiegelt ook wat ons wordt verteld door de vakhandel”, aldus Hilke Patzwall. 

Green Shape 

Green Shape is VAUDE’s eigen standaard voor duurzame outdoorproducten, die 
in 2010 werd geïntroduceerd omdat er tot op heden geen overkoepelend, strikt beoordelingssysteem voor textiel bestond. Green Shape staat voor functionele, milieuvriendelijke producten gemaakt van duurzame materialen en eerlijke productie. De strikte criteria worden voortdurend gecontroleerd en omvatten de hele levenscyclus, van het ontwerp van de producten via de fabricage van de materialen, de productie, het gebruik, het onderhoud en de reparatie tot de recycling.

 van