14-03-2022 - Kitesurfen, Nieuws, Leesvoer

Viking Bookings helpt je om meer te surfen!

Viking Bookings

Eigenaren en instructeurs van kiteboardscholen staan ‘t liefst op het water, maar zijn vaak te druk met randzaken: plannen, regelen en een hele hoop telefoontjes. Toen Thijs van Westing zelf nog een kitesurfschool had bedacht hij daarom software om al dat geregel te automatiseren. Ondertussen staan 200 scholen wereldwijd en Thijs zelf weer vaker op ‘t water en Thijs’ bedrijf Viking Bookings is nog lang niet klaar.

Als eigenaar van Viking Bookings combineer je watersport en ondernemen, hoe is dat ontstaan?

Watersporten is altijd al een groot onderdeel van mijn leven. Het begon met zeilen en vervolgens windsurfen, wat ik lang fanatiek heb gedaan. Dat ondernemen kwam pas later, eerst was ik nog gewoon glazenwasser. Tot aan m’n ellebogen in ‘t sop vroeg ik me op een dag af waarom ik niet op een warme plek aan ‘t surfen was – het leven mocht wel wat leuker, vond ik. Ik ben naar Aruba geëmigreerd en lag ineens elke dag in ‘t water, maar op een gegeven moment moet er toch geld binnenkomen. Dat ging nog niet zo makkelijk. Noodgedwongen heb ik leren kitesurfen, zodat ik les kon geven en uiteindelijk ben ik 6 jaar op Aruba gebleven. Ik heb er zelfs mijn vrouw ontmoet.

Eenmaal terug in Nederland ben ik met een vriend kiteboardschool.nl begonnen. Toen begon het ondernemen.

Viking Bookings

En hoe is Viking Bookings vervolgens ontstaan?

We begonnen kiteboardschool.nl met z’n tweeën en deden in ‘t eerste jaar alles samen. Drie jaar later hadden we al 30 fulltime instructeurs in dienst, super sick natuurlijk – maar dat succes heeft een keerzijde. Ineens zat ik zelf amper nog op ‘t strand, laat staan dat ik aan kiten toekwam…ik zat de hele dag op kantoor. Plannen, regelen, bellen, mailen, nog meer bellen en nog meer mailen. Als je voor 30 instructeurs studenten hebt ingeroosterd en ‘t is die dag windstil…na een tijdje was ‘t niet meer te doen. Zo ontstond het idee om dat hele proces te automatiseren.

De eerste versie van het systeem was gewoon voor onszelf en werkte fantastisch. Onze instructeurs waren blijer, studenten meer tevreden en wij konden eindelijk weer ademhalen. Na een tijdje ontdekten andere scholen dat systeem en wilden het ook gebruiken. Ik zag een kans en was zo enthousiast dat ik mijn deel van kiteboardschool.nl heb verkocht en fulltime voor Viking Bookings ben gegaan. Dat is nu vier jaar en 200 klanten over de hele wereld geleden.

Vertel eens wat meer over de software van Viking Bookings

In essentie is ‘t heel simpel: instructeurs geven hun beschikbaarheid door en vervolgens kunnen cursisten een les boeken, betalen en inplannen bij de beschikbare instructeurs. Het systeem maakt de planning en een instructeur kan daarna ingeplande lessen accepteren of afwijzen, bijvoorbeeld als het weer niet goed is. Cursisten krijgen automatisch bericht of de les doorgaat en anders de optie om een nieuwe les in te plannen — dat is ‘t. Alles waardoor ik vroeger mijn haar uittrok [Thijs is kaal, red.] hebben we nu volledig geautomatiseerd.

Natuurlijk hebben we in de afgelopen vier jaar nog veel meer toegevoegd, kampen en rentals bijvoorbeeld, maar in kern draait het er nog steeds om dat we het leven van eigenaren en instructeurs makkelijker maken. Daarom vragen we ook eens per jaar feedback van onze klanten: wat hebben zij nodig voor een betere ervaring.

Waar ben je op t moment bijvoorbeeld mee bezig?

We willen dat Viking Bookings niet alleen voor scholen, maar ook voor de studenten een geweldige ervaring levert. Daarom staat er op dit moment een update klaar waarmee we voor studenten ‘milestones’ introduceren. Daarmee bekijken ze voor hun les al online video’s en kunnen theoretische kennis opdoen. Zo bereiden cursisten zich alvast voor en worden beter begeleid tijdens hun leerproces.

Zijn er vergelijkbare systemen op de markt?

Er zijn wel wat soortgelijke oplossingen te vinden die dezelfde beloftes maken en soms zelfs wat goedkoper zijn, maar die bieden uiteindelijk minder functionaliteiten. Bij Viking Bookings onderscheiden we ons door de hoge kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid.

Hoe zit de toekomst van Viking eruit?

In Nederland is Viking Bookings ondertussen bij zo’n 70 tot 80% van de watersportscholen te vinden, waar we heel trots op zijn. Daarnaast zitten we over de hele wereld en is onze focusmarkt op dit moment Groot-Brittannië en Duitsland. Omdat we een systeem hebben dat zich richt op productiviteit ligt onze focus op landen met westerse cultuur, waar bedrijven op zoek zijn naar manieren om hun bedrijfsprocessen te verbeteren.

En sta je nu dan ook zelf weer vaker op t water?

Of ‘t zoveel is als vroeger weet ik niet, want ondertussen heb ik ook twee prachtige kinderen, maar dankzij de keuzes die ik maak, heb ik zeker ook meer tijd om met hun op ‘t strand te zijn. Daar ben ik VIKING voor begonnen: tijd terugwinnen om te doen waar je van houdt, eerst voor mezelf maar ondertussen voor watersportondernemers over de hele wereld. Als je doet waar je van houdt heb je er altijd meer energie voor en hou je het langer vol. Met Viking geven we scholen, instructeurs en cursisten meer tijd om te doen wat ze willen: op het water zijn.

Viking Bookings

Dit artikel “Viking Bookings: De software van Thijs helpt je om meer te surfen!” komt uit Access #5 van 2021. Kijk voor meer kitesurf nieuws, Tips & Tricks, reviews, leesvoer en de andere magazines kop Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Access en volg ons op Facebook en Instagram.

 van