Wat je moet weten voordat je een pomp aanschaft
Misschien pomp je momenteel je banden op met dat plastic ding van de Hema waarvan de voet half is afgebroken. Of die rode stalen met die houten voet van je pa. Ja, die. Waarbij je al die verloopjes nodig hebt. Wellicht heb je een mini-pompje waarmee het ook prima lukt. Echter, mocht je jezelf toch een plezier willen doen met een degelijke mountainbike-vloerpomp, dan vallen er tegenwoordig nog best wat keuzes te maken. Wij vroegen de mannen van Lezyne waar je nu exact op moet letten bij de aanschaf. O ja, mocht jij tot de bovenstaande gebruikers behoren, doe jezelf een plezier en upgrade je pomp, thank us later..
Wanneer je een (vloer)pomp koopt moet je jezelf een aantal vragen stellen:
- Welk(e) ventiel(en) gebruik ik?
- Wil ik een hoog volume of hoge(re) druk?
- Wil ik de druk analoog of digitaal af kunnenlezen?
Ventiel
Er zijn drie soorten ventielen gangbaar, het Presta-ventiel, het Schrader-ventiel en het Dunlop-ventiel. Het Presta-ventiel, ook wel Frans ventiel genoemd is het meest voorkomende ventiel op mountainbikes, racefietsen en tour fietsen. Je herkent hem aan de smalle diameter en het kleine moertje bovenop. De reden dat dit ventiel het meeste wordt gebruikt is vanwege de smallere diameter (minder groot gat nodig in je velg), ze zijn lichter van gewicht en zijn minder gevoelig voorvuil dan Schrader-ventielen. Laatstgenoemde herken je waarschijnlijk als autoband-ventiel en wordt ook nog steeds gebruikt, maar wel steeds minder, gezien de hierboven beschreven voordelen van het Presta-ventiel. Als laatste is er nog het Dunlop-ventiel, ook wel als Hollands ventiel aangeduid. Deze zit nog steeds in veel Nederlandse stadsfietsen gemonteerd en lijkt het meeste op het dikkere Schrader-ventiel, maar dan met een dikke afsluitmoer bovenop. Waarom moet je dit weten? Wanneer je van plan bent naast de banden van je mountainbike ook de banden van je racefiets of stadsfiets op te pompen, dan is het handig als je een pomp hebt die alle ventieltypes aankan. Let eens op het aansluitstuk van de pomp, de kop die je op je ventiel klikt. Bij sommige types dien je intern een rubber inzetje om te draaien, luxere pompen hebben een tweekoppig aansluitstuk.
Meer of sneller
Wanneer je weet welk ventiel je nodig hebt kun je vervolgens een keuze maken tussen een high-volumepomp of een high-pressurepomp. Dit kom je tegenwoordig ook al tegen op minipompjes en al wat het aangeeft is of je kiest voor veel volume (dus meer lucht) per pompbeweging, of dat je gaat voor een hogere totale druk in de band. Een high-pressurepomp (hogedrukpomp) heeft een smallere luchtkamer welke een hogere einddruk in de band kan realiseren, echter moet je daarvoor natuurlijk wel meer slagen maken. Een high-volumepomp heeft een bredere diameter, waardoor er per slag meer lucht in de band komt en je minder vaak hoeft te pompen. Mocht je je afvragen waarom je een high-pressurepomp nodig zou hebben, dan heb je waarschijnlijk geen racefiets in de schuur hangen, dat zijn de fietsen die wel houden van een hogere druk. De meeste high-volumepompen komen tot zes bar, mocht je het nodig vinden er nog meer bar in te pompen dan is een high-pressurepomp de beste keuze. En ook daarmee kun je prima je banden van je mountainbike oppompen, het duurt alleen iets langer. Check tot welke druk een pomp kan pompen, dan kom je niet achteraf voor verrassingen te staan.
Digitaal of analoog
Een sportieve pomp kan eigenlijk niet zonder drukmeter. Waar de goedkopere pompen niet al te exact zijn, kun je er bij de meeste A-merken van uitgaan dat wat de meter aangeeft ook accuraat is. Nog beter is natuurlijk een losse drukmeter, maar dat terzijde.
De meeste analoge klokjes geven de druk aan in psi en bar en meer heb je eigenlijk ook niet nodig. Als het gaat om een precieze aflezing kun je kiezen voor een digitale meter waarbij je vaak tot twee cijfers achter de komma de druk bepaalt. Sommige pompen hebben tevens een bleedknop, waarmee je gedoseerd lucht uit de band kunt laten. De keuze tussen analoog en digitaal is er eentje van verfijning, de digitale meter lees je preciezer af, houd er wel rekening mee dat je af en toe het batterijtje zal moeten vervangen
Tubeless
Rijd je tubeless en heb je geen compressor in de schuur liggen, dan zijn er speciale pompen voorzien van een extra reservoir dat als drukvat dient. Door een hendel over te halen pomp je zo het vat naar de juiste druk, meestal tot wel elf bar, zodat je je banden tubeless op de velg kunt laten ploppen. Wanneer je de pomp als reguliere pomp wilt gebruiken kan dat natuurlijk ook, je zet de hendel dan in de standaardpositie.
Ergonomie en materiaal
Voorgaande dient als houvast bij het maken van de juiste keuze qua features. Daarnaast is het belangrijk een degelijke pomp te kopen die tegen een stootje kan. Een goede fietspomp kan wel een leven lang meegaan, dus kies voor een model dat zo min mogelijk plastic onderdelen heeft en robuust gebouwd is. Dit pompt prettiger, zonder gewiebel of speling. Een fietspomp heeft het meestal zwaar te verduren in een schuurtje.
Een ergonomisch handvat voorkomt ongemak aan je handen en een degelijke lange slang maakt het aankoppelen weer makkelijker. Let ook op de manier van aankoppelen, heb je liever een schroefkop of klemmende kop?
Last but not least, check ook of de fabrikant losse onderdelen voor de pomp verkoopt. Zo voorkom je dat wanneer er toch een rubbertje of iets dergelijks stukgaat je een compleet nieuwe pomp moet kopen.
Voorbeelden:
- Pomp die Presta en Schrader aankan, pomp die Presta, Schrader en Dunlop aankan
- Pomp met digitale en analoge meter
- Closeup ventielen?
- Pomp met Tubeless-compressievat
- Ergonomie: handvat
- Spare parts
- Mooie afwerking, solid build.
- Foto’s: producten, lifestyle, prijzen, evt. ventielen?
Voor meer informatie, neem een kijkje op de website van Lezyne!
“De druk opvoeren” staat in het laatst gepubliceerde Magazine; UP/DOWN #1 2021. Deze kun je bestellen in de Soul Webshop. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van UP/DOWN. Dan ontvang je alle nummers als eerste in je brievenbus en profiteer je van alle voordelen voor onze trouwe abonnees. Bovendien houd je ook meer tijd over voor je volgende tocht!