25-11-2021 - Wielrenblad, Nieuws, Leesvoer

Wielrenblad #3 2021 reviews

In dit artikel staan alle gereviewde producten uit Wielrenblad #3 2021.

BBB Cycling GravelRibbon

Wat maakt een stuurlint een gravelstuurlint? Het GravelRibbon van BBB Cycling heeft met een dikte van 3,5 millimeter in elk geval voldoende demping. Het stuurlint van PU-schuim is voorzien van een diamantvormig patroon, dit voor een goede grip. Aan de achterzijde is de kleeflaag vervangen door een siliconengel. Dit geeft een stukje extra demping, maar zorgt tevens dat je het lint oneindig vaak opnieuw kunt wikkelen. Ideaal als je bij een nieuwe fiets op zoek bent naar de juiste zitpositie of de kabels nog wilt inkorten.  

Tijdens het wikkelen valt op dat het lint zich makkelijk voegt, zonder vouwen en knikken, waardoor je zonder moeite een mooi resultaat krijgt. Ook de lengte is voldoende, hoewel het bij hardcore gravelsturen met een enorme flare wel zaak is om niet te dik te wikkelen. Gelukkig is dat ook helemaal niet nodig, want door de dikte zorgt het lint voor een serieus stuk demping tussen je knuistjes en je stuur. Je zou zeggen dat een gravelbike met zijn dikke (tubeless) banden al voldoende demping heeft, maar het GravelRibbon zorgt voor een noemenswaardig stuk extra comfort. 

Het stuurlint blijft goed grip bieden in de nattigheid en de duurzaamheid is ook top, we kunnen eigenlijk geen gebrek verzinnen. Het is behalve in dit grijs ook leverbaar in zwart en een lichtgele zandkleur. Wellicht niet de ultieme bikebling, maar zeker als de kleur goed bij je fiets past heeft het stuurlint absoluut een premium look and feel. Misschien wel het beste stuurlint voor zijn prijs. 

€ 19,95 

Bbbcycling.com 

GripGrab Waterproof Knitted Thermal Gloves 

Toegegeven, het is misschien nog wat vroeg voor handschoenen. Maar de tijd dat de ochtenden weer killer worden, is niet ver weg. Voor dat tussenseizoen zijn deze GripGrab gebreide handschoenen bedoeld. Gebreid klinkt ouderwets, maar deze eenvoudig ogende units zitten vol met moderne techniek. Tussen de twee gebreide lagen synthetische stof zit namelijk een ademend maar wind- en waterdicht membraan, een techniek die ook wordt toegepast bij sommige waterdichte sokken. De handpalm, duim, wijs- en middelvingers zijn voorzien een rubberachtige print voor extra grip. De manchetten zijn lang uitgevoerd, zodat je polsen goed warm blijven. Het logo staat uiterst bescheiden aan de binnenzijde van de pols, wat de handschoenen uiterst stijlvol doen overkomen. Behalve in het zwart zijn ze er in donkerblauw en Hi-Viz geel.  

Trek ze aan en je voelt meteen de prettige pasvorm die de gebreide constructie oplevert, ook het membraan is duidelijk elastisch. De grip is uitstekend en de binnen- en buitenstof schuiven niet over het membraan, iets wat nogal eens gebeurt bij wind- en waterdichte handschoenen. Doordat ze weinig volume hebben en perfect aansluiten is het bedienen van je shifters geen probleem, met name fijn voor de relatief kleine knoppen van Shimano DI2. Krijg je het toch wat warm, dan stop je ze ook makkelijk even weg. Ze nemen nog geen halve achterzak in beslag. In de regen blijft de binnenkant wonderbaarlijk droog, hoewel ze je handen wel iets meer doen zweten dan een handschoen zonder membraan. Deze Deense gripgrijpers zijn ideaal in de herfst of om bij je te hebben bij wisselvallig weer. 

€ 49,95 

Gripgrab.com

Q36.5 L1 Pinstripe X 

Dit is de lange mouwen-versie van de reguliere L1 Pinstripe X-jersey. De prijs is ronduit stevig te noemen, maar voor die prijs krijg je gelukkig wel wat terug. Het shirt voelt extreem licht en de soepele stof is uiterst elastisch in alle richtingen, waardoor de je de pasvorm subliem mag noemen. Het is eigenlijk een zomershirt met lange mouwen, ideaal voor die weken in het jaar dat armstukken toch wel vaste prik zijn. De uiterst dunne stof is voorzien van een hydrofiele behandeling, die de koeling en vochtregulatie verhoogt. Het shirt zou hierdoor alleen moeten koelen wanneer het nodig is, afhankelijk van de huidtemperatuur, en zich aan moeten passen aan de omstandigheden. Hoe het ook zij, de eerste keer dat we ermee reden op een tikkie frisse zomeravond, met een thermoshirt met korte mouwen eronder, bleek het shirt veel warmer dan de dunne stof doet vermoeden.  

De afwerking is boven elke twijfel verheven: er zitten zo veel mooie details aan, dat fietsvrienden continu rondjes om je heen blijven draaien, terwijl ze aan allerlei accenten plukken. Zo zitten er prachtige labels en reflecterende elementen aan, zit er een mooie elastieken band onderin het rugpand en zijn de ingangen van de zakjes prachtig afgewerkt. Een ritszakje is voorzien van een interne opening voor audiokabels en aan de achterzijde bevindt zich een lusje in de Italiaanse driekleur. 

De pasvorm is net wat kleiner dan we in Nederland gewend zijn dus als M je normaal precies past kies je beter voor een L. Wat verder opvalt, het shirt is duidelijk gemaakt voor een optimale snit in de fietspositie, waardoor het borstpand wat krap voelt als je rechtop staat. Op de fiets zit het juist als gegoten. Een mooi shirt dat prima inzetbaar is in de wat frissere weken aan weerszijden van de zomer.  

€ 189,10 

Q36-5.com

S-Works Recon Lace 

Deze S-Works Recon Lace-schoenen zijn in grote mate identiek aan de de bestaande S-Works Recon high-end MTB-schoenen. Dezelfde loeistijve zool, dezelfde hielcup, dezelfde Body Geometry-eigenschappen. Ook het Dyneema-materiaal voor de bovenzijde is hetzelfde, maar toch is het in de praktijk een heel andere schoen. De eerste ritten die we ermee reden kregen we namelijk last van de zijkant van onze voeten waar, om eerlijk te zijn, flinke knobbels zitten. Aangezien we BOA S-Works-schoenen altijd flink op spanning zetten, deden we dat met deze veterversie ook, maar dat werkt bij onze voeten duidelijk minder goed. Het probleem verdween echter als sneeuw voor de zon toen we de veters een stuk minder strak aantrokken. Dat leverde juist een uiterst comfortabele schoen op, doordat de veters de druk over je gehele wreef verdelen, waardoor je een soort pantoffeltjes aan hebt, zij het met hele stijve zolen.  

Sindsdien ervaren we de Recon Laces juist als een stuk comfortabeler dan de BOA-versies, zij het dat ze je voet in een beduidend minder ijzeren greep houden in het geval van sprinten en andere krachtsexplosies. Maar tijdens urenlange [CURSIEF]gravelgrind-sessies werkt de combinatie van een loeistijve zool, relatief losse veters en een strakke hielcup juist hartstikke goed. Overigens zal je met wax-veters, die eveneens in het schaatsen gebruikt worden, de druk waarschijnlijk beter kunnen verdelen dan met de vrij gladde exemplaren die standaard meegeleverd worden.  

Bikepackers zullen, naast het comfort en de looks van de veters, waarderen dat er geen BOA’s kapot kunnen gaan aan het einde der wereld. De Recon Laces zijn bovendien een stukje lichter dan de normale versies, in hippe kleuren leverbaar en maar liefst tachtig euro goedkoper. Nog steeds aan de prijs, natuurlijk. 

€ 330,- 

Specialized.com

SKS Airspy 

Het belang van de juiste bandenspanning is de afgelopen jaren steeds duidelijker geworden, sowieso op de gravelracer, maar zeker ook op de racefiets. Bij de cross weten ze het al veel langer, daar is de juiste luchtdruk een geheim dat van generatie op generatie wordt overgedragen, bij wijze van spreken dan. Er schijnen mecaniciens te zijn die tussen duim en wijsvinger de spanning tot twee cijfers achter de komma kunnen waarnemen, maar de meeste mensen hebben daar gewoon een bandenspanningsmeter voor nodig. SKS levert een bijzondere oplossing met de Airspy: een apparaatje dat je op het ventiel plaatst en live de druk meet. Het apparaatje weegt bovendien slechts 18 gram. 

De installatie vergt even wat aandacht, maar is niet ingewikkeld. Vervolgens installeer je de SKS Mybike-app en pair je de sensors. Voortaan zie je de exacte bandenspanning van beide banden op je telefoon! Maar ook zaken als batterijniveau en zelfs de buitentemperatuur worden weergegeven. Verder kan je per band een gewenst spanningsbereik aangeven en als de bandendruk daar buiten komt, klinkt er een alarm. Op deze manier kan je aflopers detecteren voor je ze voelt en voorkomen dat je onderuit gaat, je velg beschadigt of stil komt te staan. Echt leuk wordt het als je een Garmin hebt, want dan kun je de spanning per band live weergeven in het scherm van je fietscomputer. Dit hebben we echter niet kunnen testen. Let op, er zijn verschillende uitvoeringen per ventielsoort. Tubeless rijden is geen probleem. 

Heb je lol in het monitoren van je bandenspanning of wil je gewoon het beste uit je banden halen, dan heb je voor honderd piek een boel plezier. 

€ 99,95 (set van twee) 
Sks-germany.com  

Topeak – toploader & midloader

Bikepacktassen variëren behoorlijk in prijs en Topeak lijkt een mooie middenweg te bewandelen met hun bikepacklijn. De tasjes zijn absoluut betaalbaar en hoewel ze niet gemaakt zijn voor extreme omstandigheden, voelen ze degelijk genoeg aan om er vertrouwen in te hebben dat ze heel blijven. Het bovenbuistasje Toploader blijft goed op zijn plek zitten en biedt plek aan alle zaken die je bij de hand wil hebben. Om een beetje orde te scheppen zit er een verplaatsbaar klittenband-vak in, het schuimrubber waarvan deze gemaakt is gaat een klein beetje ten koste van het bruikbaar volume, maar er blijft meer dan voldoende over.  

Een geel interieur zorgt ervoor dat je niet in een zwart gat zit te turen, op zoek naar je favoriete kleur winegum. Dit maakt opvallend veel verschil vergeleken met tasjes met een donkere binnenzijde. De rits recht over het midden zorgt dat je hem ook tijdens het rijden makkelijk opent en sluit, en tevens dat je spulletjes er niet uit stuiteren als de Toploader open is. Een ietwat aparte toevoeging is de regenhoes die verstopt is in de linker zijkant. Hij houdt het tasje natuurlijk wel goed droog in geval van stortregen. Als je het hoesje verwijdert houd je een ‘geheim’ vakje over waar je handig wat geld en pasjes in kwijt kunt. 

De Midloader heeft weinig poespas, maar doet precies wat hij moet doen. Hij is leverbaar in de maten 3.5, 4.5 en 6 liter, is gemaakt van dezelfde mooie materialen en heeft aan beide kanten een waterafstotende rits met een regenflap en een grote gripper, zodat openen en sluiten makkelijk gaat. De tas heeft niet zoveel vorm van zichzelf dus je moet hem met wat beleid inpakken als je met je knieën naar binnen fietst, wat overigens geldt voor de meeste frametassen.  

Toploader – € 35,95 

Midloader 3L – € 51,95 

topeak.com 

Vaude Bike Alpin Pro 28+

Het Duitse familiebedrijf Vaude, in 1974 opgericht door Albrecht von Dewitz en vernoemd naar zijn initialen v. D. (spreek uit als fau-de) heeft klimaatneutraal ondernemen hoog in het vaandel staan. Ze produceren deels in Duitsland, gebruiken duurzame materialen en de spullen zijn gemakkelijk te repareren. Een sympathiek merk dat dan ook al heel wat prijzen heeft gewonnen op het gebied van duurzaamheid. De Bike Alpin Pro 28+ is volgens Vaude eigenlijk een MTB-rugzak, maar rugzakken zijn nu eenmaal erg handig als je veel op de fiets zit, ook als dat een racefiets, gravelbike of commuter is. Veel van de techniek die Vaude in deze tas heeft gestopt voor een Alpentocht, komt net zo goed van pas op woon-werkritten of een korte trip met (hotel)overnachting, waarbij je geen zin hebt je frametassen te monteren.  

Zo kan het hoofdvak in twee vakken worden onderverdeeld en kan je een waterzak van drie liter in een apart vak opbergen. Het tweedelige gereedschapsvak aan de voorzijde biedt plek voor gereedschap, kaarten en dergelijke. Toegang tot het weerbestendige smartphonevak is ook mogelijk als de regenhoes is geplaatst. Een verstelbare borstriem, een afneembare helmhouder, zijcompressieriemen, een uitgang voor drinkslang, sleutel- en fietslichthouder, een regenhoes (met reflecterende print) en een achterlichthouder, het zit er allemaal op. Het materiaal is met  PFC-vrije Eco Finish duurzaam waterafstotend gemaakt.   
Aan de achterkant van de rugzak (de rugzijde) bevindt zich het Aeroflex Control-rugpand, waarmee je kan kiezen voor goede ventilatie bij grote inspanningen, of om de tas dichter tegen het lichaam te dragen, waardoor hij muurvast zit en je[CURSIEF] bike-handling optimaal is. De rugzak is zodoende niet alleen te gebruiken als je op de fiets naar trainingen gaat, maar ook tijdens racefietsen, gravelen of mountainbiken. 

Prijs – € 160,- 
Vaude.com 


Deze reviews staan in het gepubliceerde magazine: Wielrenblad #3 2021. Deze kun je bestellen in de Soul Webshop. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van Wielrenblad!

 van