Cube Cargo Hybrid – Getest
Geen auto meer nodig
De bakfiets is niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Logisch, wij Nederlanders waren al een fietsminnend volkje en met de bakfiets ontstond ineens de mogelijkheid om fietsend ook nog eens heel veel spullen mee te nemen. Kinderen, hond, boodschappen of soms zelfs man- of vrouwlief, alles past erin, waardoor het voor de kortere afstanden al snel een mooi alternatief is voor de auto. En met de toevoeging van elektronische ondersteuning is de bakfiets ineens een heel serieus alternatief voor de auto. Wij stuurden Susanne Renes op pad met de fraai ontworpen Cube Cargo, om uit te vinden wat allemaal mogelijk is met deze fietsende bestelwagen.
Om te beginnen bij het uiterlijk, wat toch echt wel meetelt, de Cube Cargo ziet er cool uit. Onze testversie is compleet zwart en heeft een eigenwijze vorm, net even wat rauwer dan de afgeronde bakfietsen van andere merken, wat ‘m een stoere look geeft. Doordat er momenteel nog maar weinig Cube Cargo’s rondrijden bij ons in de buurt hebben we ook een hoop bekijks. Logo’s of stickers zijn amper te bekennen, deze stealth-look roept bij een hoop mensen vragen op. Wat is dat voor fiets? De bak is gemaakt van polypropyleen-schuim, een materiaal dat je ook aan de binnenkant van een motorhelm vindt. Ook is de bak vrij hoog, wat niet alleen resulteert in 200 liter aan bergruimte (ter vergelijking, de laadruimte van een Volkswagen Golf 8 is 340 liter), maar ook voor een hoge beschermrand wanneer je kinderen of dieren vervoert.
Cube heeft de Cargo ontworpen met dikke banden, achter vinden we een 27,5 inch wiel met 2.6 inch Schwalbe-band, dat gaat ongetwijfeld een hoop comfort opleveren. Het 20 inch voorwiel heeft een 2.35 centimeter brede band en daarnaast een Suntour verende voorvork met 80 millimeter demping. Onze Cargo wordt aangedreven door een traploze Enviolo-versnellingsnaaf, afremmen doe je met Magura-schijfremmen. De ondersteuning wordt door Bosch geleverd middels een Bosch-Cargo Line GEN4-motor met een koppel van maar liefst 85 newtonmeter, flink wat power dus.
Rijervaring
Mooi op papier, maar hoe rijdt ie? Hoewel wij een Large-testfiets krijgen leert de Cube-website dat er slechts een maat is. Het zadel is middels de quick-release makkelijk en vlot op verschillende hoogtes te zetten, zodat je langere of kortere partner op dezelfde fiets uit de voeten kan. Tip: wanneer je de Cube Cargo veel gebruikt en veel wisselt met een partner die langer of korter is, kan het de moeite zijn een dropper-zadelpen te laten installeren. Hiermee kun je met een druk op de knop de zadelpen automatisch op lengte afstellen.
Ook de stuurinrichting is met een quick-release in hoogte af te stellen. Het stuur is recht en lijkt op een mountainbikestuur. Dit geeft veel stuurcontrole en stuurt direct, wat in het begin even wennen is. Schakelen werkt heel prettig, een gripshift-schakelaar maakt het systeem traploos en werkt ook als je niet trapt. Handig wanneer je bijvoorbeeld bij het stoplicht nog in een hoge versnelling staat. De display laat een fietsertje op een lijntje zien, door te draaien aan de gripshift verandert de lijn in een glooiende heuvel, een vrolijke manier om te laten zien in welk verzet je zit. Erg intuïtief en onderhoudsarm.
De motorondersteuning is soepel en in balans, je hebt nooit het idee dat de fiets er met je vandoor gaat, maar het zorgt wel steeds voor een stevige steun in de rug. Middels een druk op een van de knoppen naast het linker handvat kun je door de verschillende modi scrollen, een Bosch Intuvia-display op het midden van het stuur laat naast snelheid diverse andere datavelden zien. Let op, deze display is niet vast te zetten dus je dient ‘m in verband met diefstal wel mee te nemen wanneer je de fiets parkeert.
Door stad en land
De Magura-remmen doen zeer goed dienst, wat ook wel nodig is, de fiets leeg weegt 50 kilogram en kan tot maar liefst 220 kilogram dragen, een serieus gewicht wanneer het even bergafwaarts gaat. De wegligging lijkt op die van een sportievere fiets, het rechte MTB-stuur draagt hier ook aan bij. Dit vraagt om een iets actiever rijgedrag, wat veiligheid en controle ten goede komt. Ook op snellere afdalingen in de Noord-Hollandse duinen hebben we nooit het gevoel dat de fiets gaat stuiteren of zwenken. Het geheel voelt erg robuust. Ook hier is de voorvering heerlijk en het absorbeert alle oneffenheden.
Trappen, sturen en fietsen in het algemeen is een feestje op de Cube Cargo, ondanks het gewicht en de lengte zwier je er mee door stad en land. Ondanks dat je je voorwiel niet kunt zien rijd je intuïtief weg met de Cube Cargo en hij mag graag de bochten door, zelfs wanneer je voor het eerst op een bakfiets zit.
De krachtige 85 newtonmeter koppel is direct merkbaar wanneer je met een volgeladen fiets bij het stoplicht wegrijdt, zelfs wanneer het een beetje omhoog gaat. De batterij zit wel ietwat onhandig geplaatst voor mensen met grotere voeten, wanneer je je voeten wat meer naar voren op de pedalen zet kun je de batterij raken. Hoewel onze Cargo met een batterij van 500 watt wordt geleverd is een aansluiting voor een tweede batterij aanwezig, zodat je de radius kunt verdubbelen.
De ronde banden en verende voorvork snoepen alle kleine oneffenheden op. Wanneer de weg echt slechter wordt of wanneer je over kinderkopjes rijdt is het achterop wel wat stuiteren, dit is te verhelpen door net wat minder lucht in de achterband te doen.
Parkeerstand
Hoewel de fiets nogal zwaar oogt vanwege het eerdergenoemde stoere uiterlijk, fietst hij ook zonder ondersteuning vrij vlot. Het gewicht is goed verdeeld, zodat je ‘m ook makkelijk aan de achterkant optilt wanneer je bijvoorbeeld door een smal hekje moet manoeuvreren. Echter zal dit maar sporadisch voorkomen. De radius is dankzij het scherp draaiende voorwiel erg ruim. Hierdoor kom je vaak ook met een keer steken de hekjes door. Parkeren doe je door een brede standaard onder de bak uit te klappen, vervolgens trek je de fiets in een stabiele parkeerstand. De kids zullen zonder problemen in en uit de bak kunnen klimmen. Wanneer de Cube Cargo zwaar is beladen vereist het in parkeerstand trekken wel wat kracht en momentum. Leeg is het geen enkel probleem.
Handig en effectief
Dan de bak. Het schuim is stevig en binnenin kun je een los kinderzitje monteren waar in gordels twee kindjes op kunnen. Wel vrij smal en daardoor geschikt voor twee kleinere/ jongere kinderen. Zowel met als zonder kids is er meer dan voldoende ruimte voor tassen of boodschappen. Gezien de hoogte van de bak kun je lekker stapelen. Optioneel kun je er trouwens nog een regenhoes bij kopen, dan blijft je kroost en lading droog tijdens een bui.
Al met al is de Cube Cargo gewoon een heerlijke fiets en de kids zitten er graag in. Wat betreft de ondersteuning vormt eigenlijk enkel de radius van de batterij de beperking. De souplesse alsook de algehele manier van rijden is zeer prettig. Uiteraard biedt de bak volop ruimte om naast kinderen boodschappen, tassen en sportspullen mee te nemen. De Cargo is een dagelijkse vriend geworden, tot ongenoegen van onze auto…
- Frame Cube Cargo Hybrid 500
- Vork SR Suntour Mobie Cargo, 80mm
- Motor Bosch Drive Unit Cargo Line Generation 4 (85Nm)
- Display Bosch Intuvia
- Accu Bosch PowerPack 500
- Shifter Enviolo
- Remmen Magura CMe
- Stuur / stuurpen Cube Comfort Trail Bar /BySchulz Speedlifter Classic
- Zadel Natural Fit Sequence+ Comfort
- Banden Schwalbe Pick-Up
- Voorlicht Acid Front Light PRO-E
- Achterlicht Acid Mudguard Rear Light PRO-E
- Gewicht 50 kg
- Maat One Size
- Prijs € 5299
Tekst Susanne Renes Foto’s Harm Spoelstra
Voor meer informatie over Cube en de Cube Cargo klik hier.
Dit artikel komt uit Electrified #2. Dit magazine is nog steeds te bestellen in onze webshop, klik hier voor de webshop. Wil jij op de hoogte blijven van al het nieuws omtrent elektrische fietsen? Houd dan de nieuwspagina van Electrified in de gaten! Benieuwd naar routes, tips & tricks en nog meer leesvoer? Word abonnee van Electrified E-bike Magazine.