Interview met Urs Hungerbühler, ontwerper van GA Wings

Hallo Urs, jij bent de geheime man achter alle GA Wing, Kites en Foils producten. Kun je jezelf voorstellen? (geschiedenis, achtergrond…)

Hallo, Mijn naam is Urs Hungerbühler en ik ben geboren en getogen in Zwitserland. We waren erg geïnteresseerd in bergsporten, zoals skiën, klimmen en het vliegen met paragliders. Ik begon te werken voor een Zwitsers paraglidingbedrijf, waarbij ik de vleugels verbeterde. Dat was rond het midden van de jaren 90. In die tijd bouwden we al vliegers voor gebruik op het land, zoals skiën of buggyracen. We wisten allemaal dat als we een vlieger konden bouwen die kon herstarten vanaf het water, het een nieuwe watersport zou worden met veel potentieel. Toen we de eerste tubekites zagen, destijds met 2 lijnen, besloten we een betere vlieger te maken met meer prestaties en betere controle dan met twee lijnen. Mijn twee broers en ik begonnen foilkites te bouwen die vanaf het water konden herstarten. Al snel kwamen enkele grote windsurfbedrijven op de markt en besloten we dat we niet met hen konden concurreren en lieten het kitesurfverhaal rusten.

Toen verhuisde ik naar Tarifa in Spanje vanwege de wind en het kitesurfen. Na een tijdje begon ik samen te werken met Monty Spindler aan een aantal vliegers. Hij kwam toen in contact met Knut Budig om te zien of er een samenwerking mogelijk was. Knut was destijds al betrokken bij Gaastra en was eigenlijk op zoek naar mensen die vliegers konden ontwerpen. Sindsdien heb ik dus vliegers ontwikkeld en ontworpen voor Gaastra. Toen Gaastra begon met de bouw van een nieuwe fabriek, bracht ik behoorlijk wat tijd door in China. In die tijd begon ik Chinees te leren spreken en ontmoette ik mijn huidige vrouw, die Taiwanees is. Na die tijd wilde ik nog steeds in de Chinese regio blijven om beter Chinees te leren, maar ik wilde niet in China zelf blijven. Dus het was logisch om over te stappen naar Taiwan. Hier hebben we goede wind en aan de oostkust ook mooie golven. In de winter kitesurfen we en in de zomer doen we aan wingen of andere activiteiten met foils. Relatief recentelijk ben ik ook begonnen met het werken aan foils en later ook aan wings.

Wat is het proces om een wing te ontwerpen/ontwikkelen? Waar focus je op bij het maken van de basis van je ontwerp?

Om helemaal vanaf het begin te beginnen, is het proces vrij lang. Later, wanneer er een basis is, wordt het iets eenvoudiger. Gewoonlijk maak ik eerst enkele basisberekeningen voor het profiel. Ik ontwikkel in feite een profiel. Hiervoor voer ik ook enkele simulaties uit. Nu is dat geen simulatie van een complete wing. Dat is te moeilijk, omdat wings flexibel zijn. Dat betekent dat we niet alle invoerparameters correct hebben. In CFD’s (Computational Fluid Dynamics) is een kleine fout in de invoer niet zomaar een kleine fout in de uitvoer, maar complete onzin.

Voor de ontwikkeling van het profiel kunnen we echter simulaties en berekeningen uitvoeren om de snelheid, lift, stall snelheid, enzovoort te definiëren. Zodra ik een profiel heb, teken ik een wing in een 3D-software die geparametriseerd is. Dat betekent dat ik de parameters vrij gemakkelijk kan aanpassen zonder de wing opnieuw te hoeven tekenen. Daar manipuleer ik de wing, pas ik alle parameters aan, zoals de kromming van de voorrand (LE curve), aspect ratio (AR), puntvorm en alle denkbare parameters. Zodra ik een wing heb zoals gewenst, maak ik een uitpakking van het 3D-bestand naar een blauwdruk.

Vervolgens bewerk ik de blauwdruk op een manier die de fabriek begrijpt, zodat ze weten hoe ze de wing moeten bouwen. Dit omvat het bepalen van de waypoints, versterkingen, materiaaldefinitie, enzovoort. De fabriek bouwt dan een prototype. In het beste geval kan ik naar de fabriek gaan (dat werd onderbroken vanwege Corona, maar is nu weer mogelijk) om de wing te controleren, problemen te identificeren en manieren te vinden om de bouwmethode te verbeteren. De volgende stap is het testen van de wings door testers (of ikzelf voor basisdingen), het analyseren van de feedback en het aanpassen van de wing dienovereenkomstig.

De materialen lijken een van de belangrijkste parameters te zijn bij de nieuwe generaties wings. Kun je ons hier meer over vertellen?

Het materiaal is om verschillende redenen belangrijk. Wings moeten licht zijn maar toch duurzaam. Ze komen vaak in contact met water, rijders vallen erin, moeten ze omdraaien en samendrukken. Daarnaast is er geen ondersteuning om de vorm te behouden, behalve de druk in de tubes. Geen bridles en geen carbon mast. Om ze stijf te krijgen, is er druk nodig in de tubes, wat een hoge belasting oplevert op naden, bijvoorbeeld. Tijdens het rijden buigt de wing, wat meer belasting op de naden veroorzaakt. Dus in feite staan ze veel meer onder druk dan een kite. Dat geldt voor de tubes. Voor het canopy-gedeelte van de wings is het erg belangrijk dat het niet te veel uitrekt. Het canopy moet een beetje spanning hebben zodat de wing mooi vliegt. Deze spanning kan al verloren gaan door een klein beetje rek in het materiaal, wat resulteert in een klapperende achterrand, ongebalanceerde krachtontwikkeling en slechte prestaties. Daarom zijn de eisen aan de materialen erg hoog.

Dit jaar hebben we de nieuwe Cross en Poison wings geïntroduceerd. Kan je meer vertellen over de specifieke kenmerken van elk model (profiel, diameter van de bladders, vorm van de struts) en het programma waarvoor ze bedoeld zijn?

De Cross wing is een allround wing en de Poison is iets geavanceerder. Het profiel van de Cross is ontwikkeld om lift en voorwaartse druk te genereren, zelfs bij lage snelheden. Het is ook vergevingsgezinder bij fouten in het pompen voor het opstijgen en verliest nooit zijn drive (voortstuwing).

De strut (stijf element) heeft een hoek voor een betere ergonomie en minder vermoeidheid van de handen en polsen. De leading edge (voorrand) en strut hebben een redelijke diameter voor een robuust gevoel en hoge stijfheid. Dit maakt het eenvoudiger om de wing te hanteren en de prestaties ervan te benutten. Bij de Poison hebben we een profiel gebruikt dat sneller en wendbaarder is. Het vereist een iets betere pomptechniek dan de Cross om kracht te genereren en is minder vergevingsgezind.

De strut heeft ook een hoek, om dezelfde reden. Echter, bij de Poison is deze iets meer verdeeld of complex om de strut eerder met het zeil te verbinden. Dit maakt het profiel iets harder en we kunnen iets minder diameter gebruiken.

Laatste vraag, je ontwerpt ook de GA foil range, kun je ons meer vertellen over je nieuwste creatie, de GTX foil en de nieuwe MP wings?

De MP wings zijn ontwikkeld voor hoge prestaties. Ze hebben een redelijk hoge aspect ratio. De aspect ratio is niet hetzelfde voor alle maten; het begint bij 7.4 voor de kleinste wing en eindigt bij 8.5 voor de grootste wing. Op deze manier voelen ze allemaal redelijk hetzelfde aan. De stabiliteit van de kleine wings is iets verhoogd.

We hebben een zeer snel profiel voor ze ontwikkeld, dat nog steeds een groot windbereik heeft, wat betekent dat het laagste bereik ook niet slecht is. Een van de problemen bij high aspect wings is de wendbaarheid. We hebben dat probleem kunnen oplossen met een vrij geavanceerde tipvorm. Daar is niet veel oppervlakte en het is een zeer “gladde” tip. De AoA (angle of attack) is teruggebracht tot 0 graden en creëert geen lift. Het is in feite een winglet die de vortex van de wing behoudt.


Kijk voor meer kitesurf nieuws, Tips & Tricks, reviews, leesvoer en de andere magazines op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Access en volg ons op Facebook en Instagram.

 van