Sportief elektrisch: Canyon Commuter: On 7 WMN

Als je op minder dan twintig kilometer van je werkplek woont is het de moeite waard om eens op de fiets heen te gaan. Een ritje van Haarlem naar Amsterdam-West is zeker geen straf om fietsend te doen. Je doorkruist bij de juist gekozen route landelijke taferelen, hebt weinig last van stoplichten en de fietspaden zijn prima. Onder deze perfect condities mocht Annelies Hemmer de Canyon Commuter aan een test onderwerpen. 

Canyon Commuter: On 7 WMN

De drempel verlagen

De zogenaamde commute is mij niet onbekend, normaliter pak ik (in elk geval bij mooi weer) mijn oude stalen ros, een degelijk jaren negentig racefietsje. Deze set-up zorgt echter wel voor de nodige voorbereiding als je naar een zakelijke afspraak fietst. Een reparatieset voor de lekke pijp (je wilt immers op tijd komen), een extra set kleding, schoenen en handdoek (je wilt wel lekker ruiken op kantoor). En wat ook niet onbelangrijk is om te hebben: voldoende tijd (avond van tevoren én de reisdag zelf) en motivatie (geen uitleg nodig). Dit alles zorgt nog wel eens voor de makkelijke keuze om toch de trein of de auto te pakken. 

Een e-bike als de Canyon Commuter verlaagt de drempel om te gaan fietsen zeker. Je weet van tevoren dat je hulp krijgt van deze fiets, het nadeel van dat je compleet bezweet aankomt en moeten douchen vervalt hiermee. Je kunt met een gerust hart en ook met een mindere conditie op sportieve wijze op pad. De zit van de fiets is sportief. Het stuur is vrij breed als je de handvatten juist vastpakt. Ik merkte dat een smaller stuur bij dit model ook prima had gewerkt, het voelt wel erg alsof je door de bossen gaat crossen. 

Canyon Commuter: On 7 WMN

all-out gaan

De sportieve zit in combinatie met het gekozen zadel zorgt ervoor dat je een fietsbroekje aan wilt. En als je dan toch bezig bent, trek je dat fietsshirt ook meteen maar aan. Dat resulteert automatisch in extra bagage (kleding) naast de laptop en toebehoren die je op je rug draagt. Een goede oplossing hiervoor zou kunnen zijn om bijvoorbeeld een mooie Ortlieb QL3.1 compatible tas aan de bagagedrager te bevestigen.  

De fiets ondersteunt je tot 25 kilometer per uur, de niet al te zwaar uitgevoerde motor geeft je meteen de gewenste ondersteuning. Maar als je meer vaart wilt maken, ben je na die grens toch echt aan je eigen krachten overgeleverd. Ik zie dat als een groot voordeel. Je zit immers in een sportieve houding en wanneer in fietskleding krijg je het idee dat je zelf ook nog iets doet. Dit is uiteraard een keuze, kalmer aan doen in gewone kleding is uiteraard ook een mogelijkheid. 

Canyon Commuter: On 7 WMN

Technische vormgeving

De twaalf versnellingen van de Shimano Deore XT zijn voor ons platte landje wellicht wat overdreven, die ga je nooit allemaal benutten, maar zijn prima voor het berg- of heuvellandschap. Zodra je zelf gaat bijtrappen boven die grens van 25 kilometer per uur wil je wel iets kunnen schakelen, een cassette met een minder groot bereik (bijvoorbeeld 10-36) zou dan meer dan genoeg zijn. 

Wat betreft de bediening: het display op de bovenkant van de onderbuis is simpel en duidelijk vormgegeven. Je hebt vijf batterijledjes (met drie powerstanden) en een aan-uitknop. De positie van het display is echter niet optimaal. Je hangt schuin op je fiets om het te kunnen bekijken en tegelijkertijd met een linker- of rechterhand te bedienen. Ik snap dat dit de logische positie is, bovenop de accu, een display direct op je bovenbuis is gebruiksvriendelijker. 

Canyon Commuter: On 7 WMN

De accu hangt onderaan je frame en is separaat op te laden, thuis of op het werk. Ook hiervoor moet je gecontroleerd te werk gaan. Je doet de sleutel in het frame en ontgrendelt met je andere hand de accu. Let op dat je de accu opvangt en niet op de grond laat vallen. 

Ook het vermelden waard is het relatief lichte gewicht van de Canyon. Mocht je de fiets binnen op een etage willen stallen dan til je de Canyon gewoon de trap op.  

Conclusie 

De Canyon Commuter On 7 WMN is een goed uitgeruste fiets. Het frame is ondanks de verwerking van de accu daarin elegant vormgegeven. Ik heb meermaals bij het wachten op een groen stoplicht een compliment ontvangen over deze fiets. Met een passende voorbereiding kan je deze fiets goed gebruiken als commutebike! Daarnaast misstaat deze fiets ook niet in een stad. De Schwalbe G-One Allround-banden geven je veel vertrouwen en de geometrie van de fiets is voldoende wendbaar om je organisch door de stad te manouvreren. Zeker een aanrader voor de sportievere e-biker die op zoek is naar een allround fiets! 

Canyon Commuter: ON 7 WMN Specs

Frame: Canyon Commuter: On 7 WMN 
Voorvork: Canyon Disc 
Motorsysteem: Fazua Evation 250W 
Accu: Fazua 252Wh 
Shifter: Shimano Deore 12 speed 
Remmen: Shimano Disc 
Stuur / stuurpen: Canyon CP23  cockpit 
Zadel: Canyon Sport Saddle 
Banden: Schwalbe G-one Allround 40mm 
Crankstel: Samox 48T 
Achterderailleur: Shimano Deore XT 12 speed 
Cassette: Shimano Deore XT 10T – 51T 
Maat: M 
Prijs: € 3299 

Canyon Commuter: ON 7 WMN

Foto’s: Harm Spoelstra

Deze getest rubriek staat in het laatst gepubliceerde magazine: Electrified E-Bike Magazine #1 2021. Deze kun je bestellen in de Soul Webshop. Ook is het blad beschikbaar in de Soul Kiosk App. Wil je voortaan geen nummer van je favoriete magazine meer missen? Word dan snel abonnee van Electrified E-Bike Magazine!

 van