15-10-2019 - Windsurfen, Nieuws

Basics body drag

De bodydrag is een echte zomermove, waarbij je met de voetjes in het water even lekker kunt afkoelen. En zo moeilijk is hij niet; het is zoals zo vaak gewoon een kwestie van controle.

Voor mensen die goed kunnen planeren en goed kunnen waterstarten, is de bodydrag snel te leren. Anders dan bij de meeste moves is er hier geen ‘low- wind’-variant die je eerst moet beheersen alvorens met het echte werk aan de slag te gaan. Geen ‘oefenen op een beginnerboard’ en ‘starten met kleine zeilen’ maar gelijk aan de slag met het echte werk!

Qua materiaal maakt het niet zo veel uit wat je gebruikt. Een iets breder board is wel handig; dat is stabiel en zal dus rustiger op het water blijven terwijl jij met je voetjes in het water bungelt. Een licht zeil is natuurlijk altijd fijn, maar ook met een slalomzeil kun je sierlijk over het water slepen. Ik heb gekozen voor een snel freerideboard van Fanatic: de Blast 115. Als zeil gebruik ik de vederlichte Duotone Idol LTD 4,8. Belangrijk voor de bodydrag is dat je zeil goed gepowered is en je een goede snelheid hebt. Niet underpowered, want dan is de kans dat je terugkomt op je board erg klein, maar je moet ook zeker niet overpowered zijn!

Zoek een vlak stukje water en zorg dus voor goede power in je zeil. Het beste kun je bij aanvang iets aan de wind varen. Zo kun je de power in je zeil beter regelen en je bodydrag verlengen.

 

1. Pak de giek wat breder en haak uit. Ik geef de voorkeur aan een onderhandse grip van de voorste hand, dit geeft me net wat meer kracht.

2. Buig je armen, waarbij je ellebogen naar beneden wijzen. Zo kun je echt met je gewicht op de mastvoet drukken, wat helpt om het board stabiel en onder controle te houden. Haal nu langzaam je voorste voet uit de voetband en breng hem buitenboord, met je tenen over het water.

3. Voel het water met je tenen. Vooruit knietje mag ook. Zorg dat je armen gebogen blijven met je ‘kin op de giek’. Die achterste voet hoeft nog niet gelijk het water in, daar mag best wat tijd tussen zitten. Heb je geen controle? Probeer dan weer met je voorste voet terug te stappen op het board, of laat jezelf in het water zakken voor een waterstart. Als je je zeil en board goed controleert kun je door met de volgende stap.

4. Ook je achterste voet gaat nu het water in. Probeer opnieuw zo weinig mogelijk contact met het water te maken. Hou het zeil rechtop om veel wind te vangen. Je hangt bij deze move zoveel mogelijk aan je voorste hand; de druk in je zeil regel je met je achterste arm. Bij de eerste pogingen is de kans groot dat je zinkt als een baksteen, of… een katapult krijgt! Zelfs geoefende bodydraggers zullen wel eens katapulteren, vooral als ze zo lang mogelijk proberen te ‘draggen’. Je probeert immers zo veel mogelijk wind te vangen met je zeil en zo weinig mogelijk weerstand te hebben met je lichaam. En als je grenzen opzoekt… De meest voorkomende oorzaken van de katapult zijn té ruime wind varen, overpowered zijn, je achterste hand te veel aantrekken en te veel weerstand omdat je hele lichaam in het water hangt. Als je die katapult voelt aankomen, probeer hem dan vooral niet te voorkomen. Hou de giek stevig vast met beide handen en enjoy the flight!

5. Mocht je stiekem al wat dieper zijn gezonken, zorg dan in ieder geval voor dat je trapezehaak boven water blijft, anders ben je echt verloren.

6. Als je afremt stuur je iets van de wind af door de mast rechterop te zetten en trek je het zeil dicht met je achterste arm. Zo wordt je weer uit het water getrokken en kun je de drag-fase verlengen.

 

7. Alle hens aan dek! Plant je achterste voet tussen de voorste en achterste voetbanden. Let erop dat je je armen nog steeds gebogen hebt; zo blijf je de boel optimaal controleren.

8. Maak niet te veel haast met je voorste been. Zorg er eerst voor dat je je board en zeil goed controleert voordat je hem terugzet.

9. Haal nu ook je voorste been binnenboord. Het liefst ze je je voet natuurlijk direct in de voetband zodat je verder kunt knallen! Misschien gelijk de backwind jibe van het vorige nummer erachteraan?!

Tips

Teennagels Met je teennagels over het water scheren, dat is het doel. Dus niet je hele lichaam in het water; dat geeft te veel weerstand, waardoor je stilvalt en je zeil niet meer rechtop kunt houden. Je trapezehaak mag zeker niet het water raken!

Kin op de giek Om te zorgen dat je niet als een anker het water in plonst hou je je armen gebogen. Als ze gestrekt zijn zul je verder in het water zakken en dat geeft te veel weerstand. Het gevolg: een roemloos einde. Mooie bicepstraining dude(ss)!

Lichaamsspanning Let op dat je niet als een zak aardappelen aan de giek hangt, maar je lichaam maximaal aanspant. Work that body! Denk erom: we gaan voor minimale weerstand, dus zorg dat je met je benen ‘over’ het water vliegt in plaats van er doorheen.

Wil je nog meer progressie maken? Boek dan dit najaar een Windsurfclinic bij Niek van der Linde. Je krijgt dan een heel weekend persoonlijke tips voor een mooie prijs. klik hier voor meer info.


Dit artikel komt uit Motion #3 van 2019 . Op de hoogte blijven van al het windsurf nieuws? Abonneer je dan snel op Motion en volg ons op Facebook en Instagram!

 

 

 

 van