Classified Cycling: de wereld veroveren vanuit een chocoladefabriek.
De wereld veroveren vanuit een chocoladefabriek. Het klinkt als een mooi verhaal. Als nieuwkomer op de markt van drivetrains daagt Classified Cycling de grote jongens uit. Dit vanuit een gerenoveerde chocoladefabriek nét over de grens in Antwerpen. We vonden het tijd voor een kennismaking.
Op het eerste gezicht lijkt het pand meer op een kantoor van een start-up of maaltijdbezorgservice dan van een nieuwe speler in de fietsindustrie. De grote open ruimte heeft een indrukwekkend hoog plafond en mensen werken achter grote schermen. Er zijn wat meetingrooms en achterin bevindt zich een keuken met lange tafels. De oplettende bezoeker ziet echter meteen een wilde verzameling van superstrakke fietsen staan en in een hoek van het pand is een kleine fietswerkplaats ondergebracht. En wie nog verder kijkt ziet dat alle fietsen één ding gemeen hebben: de voorderailleur ontbreekt. Dit is duidelijk het hoofdkwartier van wat GCN (Global Cycling Network) de ‘front derailleur killer’ noemt.
Virtueel binnenblad
Classified Cycling is opgericht door Mathias Plouvier en Roëll van Druten, zij timmeren sinds een paar jaar aan de weg in de fietsindustrie. Hun systeem bestaat hoofdzakelijk uit de zogenaamde Powershift-achternaaf, waarin de versnelling – of eigenlijk moeten we spreken van een vertraging – plaatsvindt, die je normaal verkrijgt als je van je grote kettingblad afschakelt naar het binnenblad. In plaats van naar een kleiner blad te schakelen vindt er nu een schakeling plaats in de achternaaf, hier worden de lichtere klimverzetten gerealiseerd. Je blijft ondertussen gewoon doorrijden op het buitenblad en de verzetten op je cassette, en ervaart de lichtere klimverzetten als een ‘virtueel binnenblad’.
Vooral de schaal waarop hier aan deze innovatie wordt gewerkt is indrukwekkend. Zo’n veertig mensen werken aan de ontwikkeling, fabricage, marketing en distributie van het Classified-systeem. De oprichters hebben een achtergrond in de automotive-industrie en zijn het avontuur van Classified met die professionaliteit aangegaan.
De benodigde componenten zijn afkomstig van een reeks leveranciers en worden hier op het hoofdkwartier geassembleerd tot complete systemen. Naast de eerdergenoemde Powershift-hub, die grotendeels mechanisch is, komt ook veel elektronica bij het systeem kijken. Schakelen gaat via een kleine knop, die doet denken aan een Di2-sprintbutton of een Blip van Sram. De impuls wordt door een in het stuur gemonteerd zendertje naar de steekas in het achterwiel verstuurd, en die zorgt weer voor de daadwerkelijke schakeling in de naaf.
High Precision Engineering
Die steekas is een knap staaltje technologie. Hij regelt de draadloze verbinding met het zendertje in het stuur en moet tegelijkertijd fysiek passen in talloze frames. De inbouwbreedte van een naaf is weliswaar 142 millimeter met een asdiameter van 12 millimeter, maar fietsmerken gebruiken drie verschillende schroefdraden, en assen kunnen nogal sterk wisselen in lengte. We bestuderen in de werkplaats een aantal onderdelen waar de as uit bestaat en het moet worden gezegd: alle onderdelen van het systeem voelen solide en uitgewerkt. Alles past loepzuiver in elkaar. Het wekt de indruk dat goed over het concept is nagedacht, waarna het in een nauwkeurig product is omgezet.
Bruno de Naeyer, Senior Mechanical Engineer, licht toe: “Wij werken op een niveau dat High Precision Engineering heet, hierbij werken we met toleranties die bijvoorbeeld ook in de horloge-industrie worden gebruikt. Dat is een niveau dat we intern hebben afgesproken en waar we ook onze leveranciers aan houden. Je merkt het bijvoorbeeld aan hoe de Torque Arm over zijn splined interface valt. Dat valt heel netjes in elkaar.”
In een markt waarin één merk, Shimano, grotendeels de dienst uitmaakt, moet het moeilijk zijn om met zo’n innovatie daadwerkelijk de markt te betreden. Marketingdirecteur Jasper Bazuin vertelt: “Wij zien onszelf toch een beetje zoals Intel met zijn chips. Maar dan een technologie die leeft in een andere omgeving, namelijk je fiets. De timing is wel interessant, omdat met de opkomst van one-by drivetrains mensen opeens veel ruimdenkender lijken over hoe een aandrijflijn eruit zou kunnen zien. En wij hebben een oplossing met alle voordelen van een enkel voorblad – maar geen van de nadelen – en ook nog eens een hogere efficiëntie.”
Dat het merk stappen aan het maken is blijkt uit samenwerking met gerenommeerde wielmerken. Met niet ongepaste trots noemen ze namen als Enve, het Nederlandse FFWD, Spinergy en nog een paar wielmerken, zij leveren wielen met daarin het naafhuis van Classified. Schaf vervolgens zelf via Classified Cycling een slimme steekas en handlebar-unit aanen je hebt een fraai stukje versnellingstechniek voor je fiets.
Voor meer informatie over Classified Cycling kun je terecht op de website. En houd de magazines van Wielrenblad in de gaten voor onze reviews en ervaringen met Classified.
Voor meer wielernieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van SOUL en volg ons op Facebook en