Fietsen door Kroatië?

Verborgen schatten van Kroatië

De laatste jaren is Kroatië steeds meer in trek bij toeristen, waardoor het inmiddels ook hier een uitdaging kan zijn om afgelegen plekken te vinden die nog niet door het massatoerisme zijn ontdekt. Wellicht ben je al bekend met populaire kustplaatsen zoals Split en Zadar, al is het maar van de ansichtkaarten. Of mogelijk associeer je deze populaire locaties in Kroatië met de bekroonde serie Game of Thrones. Echter, Kroatië biedt meer.

Door de populariteit van de kustgebieden wordt het binnenland van Kroatië nog vaak over het hoofd gezien. Maar het Kroatische binnenland heeft meer te bieden dan menigeen in eerste instantie verwacht. Achter de bergen schuilen vele verborgen schatten, zoals historische dorpjes, oneindige wijngaarden, kristalheldere meren, slingerende rivieren en weelderige groene valleien. Een groot voordeel is dat je hier bijna geen andere toeristen tegenkomt. Daarnaast is het gebied ook uitermate geschikt voor fietsers. En wij kunnen dat weten, want wij mochten het oosten van Kroatië per e-bike ontdekken.

Amazon of Europe Bike Trail

De Amazon of Europe Bike Trail is een lange internationale fietsroute, welke zeer geschikt is voor avontuurlijke fietsvakanties langs de rivieren Donau, Drava en Mura. Deze route is goed voor meer dan 1.250 fietskilometers, leidt je langs beide zijden van de rivieren, door vijf verschillende landen. Door deze routes te volgen ondersteun je natuurbehoudsprogramma’s in het Mur-Drau-Donau-gebied. In 2021 werd dit gebied door UNESCO uitgeroepen tot het eerste biosfeerreservaat ter wereld.

In 27 dagetappes fiets je door beschermde gebieden waar je onder meer de witkopzeearend, zwarte ooievaar en andere unieke dieren kunt spotten. De Noordelijke Route (550 kilometer) en de Zuidelijke Route (700 kilometer) bieden volop mogelijkheden om toeristische trekpleisters te verkennen. Het startpunt van de Amazon Bike Trail of Europe bevindt zich in Mureck, Oostenrijk en het eindpunt in de stad Mohács, Hongarije.

Osijek

Onze reis begon in Osijek, een stad langs de Drava-rivier. Bekend als de hoofdstad van Slavonië en een bruisende studentenstad met bijna 100.000 inwoners. Door de uitstekende faciliteiten voor fietsliefhebbers en goed onderhouden fietspaden voelen Nederlanders zich hier ongetwijfeld thuis. Langs de citadel rijden locals op stadsfietsen, en vliegen sportievelingen voorbij op de mountainbike of racefiets. Na een warm welkom in Bed & Bike Hotel Maksimilian Osijek werden we getrakteerd op de traditionele zoete rakija, met een alcoholpercentage van maar liefst vijftig procent. Een goede opwarmer om de binnenstad met haar vele bars, restaurants en gezellige terrassen te verkennen. De biertjes bleken er goedkoop, de riviervis overheerlijk vers.

Net als veel plaatsen in het oosten van Kroatië wordt Osijek ‘s zomers overspoeld door muggen. Anti-muggenspray is dan ook geen overbodige luxe in de zomermaanden. Sterker, het is pure noodzaak. Blusvliegtuigjes vlogen over de stad en sproeiden larviciden om de muggen te bestrijden. Desondanks genoten we van de charme van Osijek, waar we ons thuisvoelden in het barokke centrum van de stad.

Natuurparken

Na een uitgebreide briefing van de gids begon onze eerste fietsdag met etappe N10 van de Noordelijke Route, door de streek Baranja. Deze regio staat onder meer bekend om natuurpark Kopački Rit, een overloopgebied met een overvloed aan vis- en vogelsoorten. Als vogelspotter of natuurliefhebber kun je hier optimaal genieten van de ‘Europese Amazone’. Per e-bike is dit moerassige gebied gedeeltelijk toegankelijk, maar als je alle diersoorten van dichtbij wilt ervaren biedt het park ook boottochten aan. Tevens vind je hier de White Lily Boardwalk, waar men maar liefst twee kilometer over houten vlonders kan wandelen door het prachtige natuurgebied.

Wijngaarden

Ten noorden van Osijek kun je kilometers fietsen door eindeloze wijngaarden. Slavonië is de grootste wijn producerende regio van Kroatië. De altijd zonnige hellingen van de bergketen zijn uitermate geschikt voor wijnbouw. Maar ook voor een prachtige tocht op de e-bike. Voor wijnliefhebbers zijn er tal van gelegenheden om de beste rode en witte wijnen uit de regio te proeven, zoals het proeflokaal van restaurant Josic in het dorp Zmajavec. Hier ontmoetten we de chef-kok, tevens kok van het Kroatische voetbalelftal. Een bijzonder etablissement voor liefhebbers van wijn en voetbal.

Avontuurlijk fietsen

De Amazon of Europe Bike Trail voert namelijk over onverharde paden, grind en gravelstroken. Of over afgelegen platte landsweggetjes tussen oneindige maisvelden, reikend tot aan de horizon. Vanwege de beschermde natuur langs de rivieren vind je hier geen asfalt. We hobbelden dus voornamelijk over gras, grind en paden overwoekerd door planten. Het dunbevolkte oosten van Kroatië kent weinig voorzieningen, maar ook weinig andere toeristen! Dit zorgt voor een authentieke en avontuurlijke ontdekking van het Kroatische binnenland. Soms kom je urenlang niemand tegen langs de rivieren. Geen vissers, geen fietsers, geen wandelaars, geen locals. Bij de hangbrug naar riviereiland Križnica sloten we de dag af, dit bleek een populaire ontmoetingsplek te zijn, waar men op hete zomerdagen verkoeling zoekt in de rivier. Ondanks officiële waarschuwingen wegens instortingsgevaar waagden we de overtocht, net als een motorrijder op een zware Harley Davidson. Aan de overkant van de rivier fietsten we langs akkers met oude boerderijen, richting de grens met Hongarije.

Spektakel in Đurđevac

Vervolgens zijn we afgereisd naar Đurđevac, een stad langs etappe S7 van de Amazon Bike Trail. Đurđevac bracht ons terug in de tijd met het Picokijada-festival, dat jaarlijks in juni wordt gevierd. Ruiters, ridders en jonkvrouwen nemen deel aan dit jaarlijkse evenement dat een historische overwinning op de Ottomanen herdenkt. Wij genoten van de generale repetitie van dit spektakel bij het imposante kasteel van Đurđevac. Waar meer dan 300 deelnemers deze strijd tegen de Ottomanen naspeelden, op indrukwekkende en gepassioneerde wijze.

Na het festival fietsen we voornamelijk over asfaltwegen richting de Drava-rivier, waar stormachtig weer ons bijna weerhield van etappes S6 en S7. Het weer sloeg om, afgebroken takken vlogen over onze fietshelmen, bomen werden zelfs ontworteld en de lucht was onheilspellend. In onze strijd met de elementen nam de gids ook nog een verkeerde afslag, terwijl het onweerde hebben we een omweg moeten maken in een Kroatische zomerstorm. Gelukkig kwamen we veilig aan bij de bus. We laadden onze e-bikes op de trailer en reden richting de provincie Medimurie voor de etappes van de volgende dag.

Welkom in de jungle

Vanuit de stad Varazdin fietsten we een gedeelte van etappe S5, we peddelden voornamelijk over geasfalteerde wegen die zeer goed begaanbaar waren, maar moesten hier wel rekening houden met auto’s en ander voorbijrazend verkeer. Vervolgens bogen we af voor een hele avontuurlijke route ten noorden van Varazdin, en we maakten hier pas echt kennis met het ‘Amazonegebied’ in Kroatië. Een ware jungle; het was onwijs heet, er was een hoge luchtvochtigheid en we ontweken zoemende insecten.

Door de hevige storm van een dag eerder bleken veel bomen omgevallen, en er was veel schade aan de route. Onze gids Nikola, actief betrokken bij de totstandkoming en het onderhoud van de Amazon of Europe Bike Trails, begon er op los te hakken met zijn machete, want tientallen bomen versperden de weg in deze dichtbegroeide bossen. De bezwete gids maakte de weg vrij met zijn kapmes, en we haalden samen enorme boomstammen van het pad. Een onvergetelijke ervaring die de titel ‘Amazone van Europa’ eer aandeed.

Heuvels van Međimurje

In de provincie van Međimurje reden we een gedeelte van etappe S3, maar we weken ook regelmatig af van de officiële route. We fietsten richting de markante uitkijktoren op de Maderka-heuvel, een toeristische trekpleister tussen de prachtige wijngaarden. Glooiende heuvels, uitgestrekte velden met wijnranken en zelfs de grens met Slovenië zijn we gepasseerd op de e-bikes. Tot slot hebben we nog urenlang langs de rivier Mura gefietst, een zijrivier van de Drava, met zijn kenmerkende bruine kleur en harde stroming.

Verfrissende duik in de Drava

Na vier intensieve dagen op de e-bikes sloten we onze reis af met een verfrissende duik in de Drava-rivier. Gids Nikola nam ons mee naar een afgelegen plekje aan de rivier dat enkel de locals kennen. De rivier waste het vuil van ons af, we werden gedoopt door de Drava en kwamen helemaal tot rust aan deze rivierbedding. Een verkwikkende afsluiting van een avontuurlijke fietsvakantie over de Amazone of Europe Bike Trail.

Dit artikel “VERBORGEN SCHATTEN VAN KROATIË” komt uit Electrified #1 van 2024. Kijk voor meer artikelen of voor meer electrified nieuws en reviews, leesvoer en de andere magazines op Ebike magazine. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Electrified magazine en volg ons op Facebook en Instagram.