Giant presenteert geheel nieuwe Glory DH-fiets
Giant heeft haar nieuwe Glory Advanced onthuld. De vijfde generatie van deze pro-level downhillfiets is vanuit de basis herontworpen en moet DH-racers een competitief voordeel geven. De Glory Advanced bestaat uit een volledig carbon frame en is goed voor diverse aanpassingsopties. Onder meer de framegeometrie, het rijgedrag en de achterwielgrootte zijn naar eigen voorkeur in te stellen.
Ingenieurs en productontwikkelaars van Giant hebben enkele jaren aan de nieuwe Glory gewerkt. Zij testten samen met rijders en technici van het Giant Factory Off-Road Team meerdere uitvoeringen op de meest uitdagende tracks ter wereld. In de voorbije twee seizoenen behaalde de Fransman Rémi Thirion met frameprototypes diverse top-10 klasseringen in de Wereldbeker. Eerder dit jaar won Luke Meier-Smith de Australische DH-titel (elite mannen) op een pre-productiemodel.
Het hart van de nieuwe Glory Advanced is een lichtgewicht, ultrasterk frame dat handgemaakt is van Advanced-grade carbon. Het is de eerste keer dat een full-carbon Glory op de markt komt voor consumenten. Hij weegt slechts 3.200 gram (de frameset in maat S/ M) en is lichter, stijver en sneller dan vorige generaties.
Het herziene frame heeft een nieuw Maestro-achterveringssysteem en drie flip-chips voor aanpassing van de geometrie, grootte van het achterwiel, fit en zitpositie. Standaard heeft de fiets een gemengde wielconfiguratie met een 29-inch voorwiel en 27,5-inch achterwiel. Zo is er een prettige balans tussen rolsnelheid en wendbaarheid. Rijders schakelen desgewenst over op een 29-inch achterwiel na een simpele aanpassing van de flip-chip stand op de achtervork.
“Dit is de eerste full-carbon Glory die we ooit voor consumenten hebben geproduceerd. Ten opzichte van de vorige generatie is hij aanzienlijk verbeterd”, zegt Jan Cees Schellenbach, Giant Category Manager – Mountain. “We hebben nieuwe manieren ontwikkeld om de prestaties en het rijgedrag aan te passen aan de diverse rijders en terreinen. We hebben ook veel tijd besteed aan het up-to-date brengen van het Maestro-veringssysteem. De hefboomratio is nu beter, waardoor het systeem een uiterst soepel gevoel geeft bij kleinere oneffenheden. Daarnaast is er halverwege en aan het einde van de veerweg betere support.”
Race-ready vering
Het nieuwe Maestro-achterveringssysteem heeft een soepele, actieve veerweg van 200 millimeter. Het bestaat uit vier strategisch geplaatste draaipunten en twee verbindingen die allemaal samenwerken om een enkel zwevend draaipunt te creëren. De achtervering heeft een nieuwe bovenste rockerarm van Advanced Forged Composite die de sterkte en stijfheid vergroot en tegelijkertijd het totale gewicht van het frame verlaagt. Het resultaat is een betere handling tijdens ritten op ruwe, technische trails, het nemen van bochten op snelheid en het versnellen als je uit de bochten komt.
De trunnion mount demper biedt een langere veerweg waardoor de achtervering soepeler en actiever aanvoelt. De hefboomratio is optimaal afgesteld voor een soepeler einde van de veerweg, zonder bottom-outs (doorslag van de vering).
Naast de achtervering heeft de fiets een 203 millimeter verende voorvork die de impact absorbeert, of je nu te maken hebt met flinke hobbels, grote drops, zware klappen of harde landingen op het meest extreme DH-terrein.
Vele verstelmogelijkheden
Een van de belangrijkste kenmerken van de nieuwe Glory is de mogelijkheid om hoeken, verhoudingen en wielmaten aan te passen. Deze afstelbaarheid is mogelijk door drie verschillende flip-chips. De eerste bevindt zich op de bovenste rockerarm van het Maestro-veringssysteem en voorziet in drie standen (High, Medium en Low) voor wijziging van het rijgedrag. De verschillende instellingen veranderen de bottom bracket drop (trapasafstand) in stappen van 5 millimeter (13, 8 of 3 millimeter), evenals de balhoofdbuishoek (61,6, 62 of 62,3 graden) en zitbuishoek (78,4, 78,8 of 79,1 graden).
De High-stand vergroot de afstand tot de ondergrond en maakt de balhoofd- en zitbuishoek steiler, wat resulteert in snel en responsief rijgedrag. Dit is een goede keuze als je over soepelere, snellere singletracks rijdt met een mullet wielsetup. De Mid-stand is de meest veelzijdige. De DH-rijders van Giant Factory Off-Road Team gebruiken deze het vaakst. De Low-positie komt van pas bij de meest steile en technische afdalingen en is zeer geschikt voor stabiele handling bij ritten met 29-inch wielen voor en achter.
De tweede aanpassingsmogelijkheid is een flip-chip met twee standen op de achtervork. Daarmee pas je de wielbasis en framelengte achter het bracket (rear-center) aan. De Short-positie leidt tot snellere, meer wendbare rijeigenschappen en is een prima keuze voor strak, bochtig terrein. De kortere wielbasis en achterzijde zorgen voor snel en soepel stuurgedrag. De Long-stand daarentegen verlengt de wielbasis en achterzijde voor betere controle bij hogere snelheden. Deze instelling zorgt voor meer framestabiliteit op open en snelle DH-tracks met langere rechte stukken en snel bochtenwerk.
De derde aanpassing betreft een nieuwe modulaire flip-chip bij het balhoofd. Daarmee kun je de reach in stappen van 5 millimeter instellen. Er is keuze uit: Short (-5 millimeter), Mid (0 millimeter) en Long (+5 millimeter). De Short-stand plaatst het balhoofd het dichtst bij de rijder voor een meer rechtop-positie die gewenst is bij strakke, technische afdalingen. De Mid-stand biedt een neutrale reach voor uitgebalanceerd rijgedrag op afwisselend terrein. De Long-stand creëert een meer gestrekte houding van de rijder.
Achterwielopties
Rijders kiezen uit een 29-inch of 27,5-inch achterwiel. Alle modellen komen standaard uit de fabriek met een zogeheten mullet setup (met een groot wiel voor en een kleiner wiel achter). Veel DH-racers kiezen daar vaak voor, zo ook de profs van het Giant Factory Off-Road Team. Tijdens ritten met het kleinere achterwiel ervaar je een pittig, wendbaar gevoel en is er meer afstand tussen het zadel en achterwiel.
Degenen die de voorkeur geven aan de rolsnelheid en stabiliteit van 29-inch wielen voor en achter, kunnen gemakkelijk overschakelen met de aankoop en montage van een achterwiel en -band met een grotere diameter.
Klik hier voor meer informatie!
Voor meer Mountainbike nieuws, Tips & Tricks, leesvoer en de laatste magazines kijk op Ridersguide.nl. Wil je altijd up-to-date blijven? Klik dan nu hier en word abonnee van Up/Down en volg ons op Facebook en Instagram!