08-08-2014 - Nieuws, Wielrenblad

Buit van de week: O-Synce Navi2Coach

O-synce is een Duits bedrijf dat GPS-units maakt voor sportievelingen. In een markt die momenteel gedomineerd wordt door bedrijven als Garmin is het altijd interessant om andere GPS-fabrikanten in het spel te zien komen.  Voor deze Buit van de week hebben wij de Navi2Coach getest. Het apparaat heeft een simpele interface, waardoor hij vrij eenvoudig in te stellen is. Je kan via gratis te downloaden software de display naar wens instellen. Je kan er ook voor kiezen om meerdere display pagina’s te gebruiken, zodat je tijdens je tocht kan wisselen van scherm om alle parameters zichtbaar te krijgen (of juist te verbergen). Het beeldscherm is duidelijk en goed af te lezen, vooral als je kiest voor een display opdeling met vier- in plaats van acht vakjes.

SAMSUNG CSC

De Navi2coach heeft verschillende opties om het apparaat aan het stuur te monteren. Op het stuur, op de stuurpen of voorop. Als je de Navi2coach van positie wilt veranderen moet je eerst 4 kleine schroefjes los draaien en daarna de houder vastzetten met tie-wraps. Deze methode is in onze ogen wat ouderwets, gezien steeds vaker een sterk elastiek gebruikt wordt om een houder te bevestigen.  Om het apparaat los te krijgen van de houder moet een lipje naar beneden geduwd worden. Dit werkt prima als je de Navi2Coach op het stuur monteert, met het apparaat op de stuurpen kan het lastig zijn om het lipje naar beneden te krijgen.

wielrenblad_buit_van_de_week_navi2coach_o_cynce_11

Naast de Navi2Coach zelf en de stuurhouders zat er ook een  hartslagmeterband bij het pakket dat wij binnen kregen voor deze test. Deze is echter niet standaard bij een set inbegrepen, evenals een cadans- en snelheidsmeter. Via ANT+ kan je in principe meters van ieder gewenst merk aan de set koppelen. De hartslagmeterband is gemaakt van een zachte stof met een eenvoudig klik systeem voor de zogenaamde `x-sensor´. De hartslagmeter wordt zeer snel opgemerkt door het apparaat, echter gebeurde het tijdens een rit sporadisch dat de hartslag een minuutje bleef hangen.

SAMSUNG CSC

Navigeren met apparaat is mogelijk zonder dat er een kaart in beeld komt. De route wordt door middel van een lijn aangegeven op de display. Het vinden van satellieten neemt doorgaans wel wat tijd in beslag. Het is voorgekomen dat ik al circa 2 a 3 kilometer onderweg was voordat het apparaat een GPS signaal had opgepikt. Eenmaal onderweg functioneert het prima. In dicht bebost gebied is de GPS verbinding echter niet altijd even constant. Hierdoor pakte de, via GPS gemeten, snelheid vaak langzamer uit dan deze in werkelijkheid was. Zo gebruikte ik hem op een vast trainingsrondje van circa 2 kilometer, met stukken door het bos. Na het uploaden van de rit zag ik duidelijk dat het GPS signaal af en toe niet werd gevonden. Het is mogelijk om via de software trainingsprogramma´s in te stellen en uit te voeren via het apparaat.

SAMSUNG CSC

Na de rit kan je deze bekijken via de software van het apparaat, die gratis te downloaden is. Als je de rit ook wilt uploaden naar Strava moet je dit handmatig doen, de Navi2coach wordt niet automatisch herkend. Het kost niet heel veel meer moeite, hooguit 30 seconden, en daarna weet je direct of je nog een KOM, of een QOM voor de vrouwelijke lezers, hebt gepakt!

Prijs Navi2Coach: € 199,95
Prijs x-sensor hartslagmeter: € 59,95

Meer informatie: www.o-synce.com

Winnen: Laat bij de Facebook comments hier onder weten waarom jij graag met een navigatie trainer op pad gaat en wie weet win jij één van de twee beschikbare Navi2Coach apparaten!

SAMSUNG CSC

 van